Facebook soper inn 25 milliarder kroner

Dobler reklameinntektene sammenlignet med fjoråret.

Publisert: Publisert:

Facebook håver inn på reklame. Men det vil forandre seg spår analytiker.

Ifølge eMarketer, rapportbyrå som har spesialisert seg på internett, vil nettsamfunnet tjene 4,27 milliarder dollar - 24,37 milliarder kroner - i 2011. Av de er 3,8 milliarder dollar (21,69 milliarder kroner) rene reklameinntekter.

Det er en dobling sammenlignet med fjorårets tall, skriver Marketwatch.

Samtidig spår byrået at Facebook vil selge annonser for 5,78 milliarder dollar - 33 milliarder kroner - neste år.

Andre inntekter overtar

Facebook Credits - nettsamfunnets virtuelle valuta, som lar brukerne kjøpe spill relaterte gjenstander og andre produkter - vil generere 470 millioner dollar i år. Markant opp fra 140 millioner i fjor.

- Facebooks inntektsstrøm vil fortsette å diversifiseres, med reklameinntekter vil avta i forhold til de totale inntektene, mens andre kilder, slik som Facebook Credits, vil øke, sier Debra Aho Williamson, analytiker i eMarketer i en uttalelse.

Analytikernen forventer at Credits vil stå for 11 prosent av den totale omsetningen til Facebook i år - mot 7 prosent fra et år tidligere.

Reklameinntektene vil derimot falle til 89 prosent i år, ned fra 95 prosent i 2010.

870 millioner bruker Facebook

I juni hadde Facebook 1.000.000.000.000 sidevisninger. Det er én billion - eller tusen milliarder.

Det betyr at hver bruker i snitt generte 1150 sidevisninger, hver.

Samtidig hadde Facebook 870 millioner registrerte brukere ved utgangen av måneden.

LES OGSÅ:

Publisert:
Gå til e24.no