Løsriver seg fra Apple

A-pressen Digitale Medier vil frigjøre seg fra Apple og deres nettbutikk. Alle nye produkter skal kunne distribueres gjennom en vanlig nettleser.

VELGER HTML: Konsulent Elisabeth Svendby og leder for produktutvikling i A-pressen Digitale Medier, Pål Nedregotten, jobber med selskapets digitale strategi fremover.

Øyvind Henriksen
  • Øyvind Henriksen
Publisert:,

- Når et selskap som Facebook sier de har problemer med å vedlikeholde sin tilstedeværelse på 5 plattformer, da tror jeg det er naivt å tro at vi kan gjøre det samme, sier Pål Nedregotten.

Han leder produktutviklingen i A-pressen Digitale Medier, og er dermed sentral i avisgigantens satsing på nye digitale plattformer.

Kan velge selv

Nedregotten forteller til E24 at A-pressen Digitale Medier nå har bestemt seg for at det nye programmeringsspråket HTML5 være bærebjelken og utgangspunktet for alle nye digitale produkter

Det betyr at samtlige produkter kan leses gjennom en vanlig nettleser, og dermed være tilgjengelig på samtlige plattformer.

- En konsekvens av dette er at vi frigjør oss fra Apple. Men hvis vi ønsker å tilgjengeliggjøre produktet gjennom App Store så er også det mulig. Det viktige er at vi muliggjør andre typer distribusjonskanaler når vi velger HTML5, sier Nedregotten.

Han mener det eneste fornuftige på lang sikt er å satse på HTML5.

Forskjellige språk

Apper for iPad eller iPhone må i dag skrives i programmeringsspråket Objective C. Appene kan inneholde tradisjonell HTML, men alle trenger en grunnmur bygd på Objective C.

Skal den samme appen tilgjengeliggjøres for Android, må man skrive den om til et annet språk.

Mange butikker støtter de samme programmeringsspråkene, men appene må likevel pakkes inn og justeres slik at de passer inn i hver butikk.

De som ønsker å være tilgjenglig i alle de forskjellige butikkene får dermed en ganske stor jobb å gjøre, ikke bare ved lanseringen, men også ved hver eneste oppdatering.

Trygge på HTML

I likhet med store deler av utviklingsmiljøet i Norge, har Nedregotten lenge hatt troen på at HTML5 er løsningen, men det var først i fjor høst at han ble sikker

VELGER HTML: Pål Nedregotten mener HTML er det tryggeste valget. - Det er det vi kan, og det som gir oss størst frihet, sier han.

Øyvind Henriksen

- Det har med kompetansen som vi har bygd. Vi kjenner mulighetene og begrensingene, og vi føler sånn sett at vi ikke risikerer så mye, sier Nedregotten.

Han understreker at strategien ikke handler om å velge bort App Store, men om å gi seg selv frihet til å distribuere som de vil.

- Hvis vi ønsker det, kan vi fortsatt pakke inn HTML5-koden slik at appen går inn i App Store.

Salgskanal

Den naturlige salgskanalen for en applikasjon bygget i HTML5 vil være nettavisene, mener utviklingssjefen.

- Vi har brukt de siste 15 årene til å etablere sterke distribusjonskanaler gjennom nettadressene. Vi har lært folk å skrive inn adressen selv, og har skapt en ypperlig distribusjonskanal, men om den kommer til å fungere som en salgskanal gjenstår å se.

A-pressen har så langt kun lansert en app som ikke er gratis. En iPad-utgave av avisen Norlys har så langt sikret seg 600 abonnenter. Store deler av denne appen er skrevet i HTML5.

I løpet av de kommende ukene vil fire lokalaviser, nærmere bestemt Bergensavisen, Oppland Arbeiderblad, Telemarksavisen og Romerikets blad, lanseres på iPad.

Les også:

  • Vårslepp av avis-apper
  • Aftenposten lager egen iPad-kiosk
  • Får mer blikkontakt med leserne på iPad

Les flere medienyheter på E24 Media

Flere artikler

  1. Internett frykter Hollywood-inntog

  2. Financial Times trekker seg ut fra App Store

  3. Betalt innhold

    Norges nye oljemagasin

  4. Annonsørinnhold

  5. Vårslepp av avis-apper

  6. Apple hjelper avisene