Brygger opp til mer pilsbråk

Bryggeritopp Petter Nome mener det er tragikomisk at han må fjerne lenker til nyhetssaker om pils.

SKJØNNER IKKE KRAV: Petter Nome er direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Jørgen Braastad
  • Jonas Tjersland
Publisert:

- Jeg kan ikke begripe hvordan stoff som er produsert på uavhengig journalistisk grunnlag kan lede til omgåelse av reklameforbudet, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Siste skål er ikke tatt i konflikten mellom Bryggeriforeningen og Helsedirektoratet. Først ble Petter Nome bedt om å fjerne bilder av øl på nettstedet Drikkeglede.

LES OGSÅ:Bryggeriforeningen sladder ølbilder

- Mistenksomhet og motvilje

Trusler om dagbøter på 25.000 førte til at bilder av Petter Nome med pils ble beskåret slik at man kun ser skummet i ølglasset.

I påvente av at billedbruken skal opp i Markedsrådet, ble Petter Nome i slutten av august kontaktet på ny av Helsedirektoratet: Drikkeglede må fjerne lenker til næringslivsnyheter om bryggerier.

Saker i Firdaposten, NRK, Agderposten og Handelsbladet FK om salgsutviklingen for mikrobryggerier er i strid med alkoholloven ettersom lenker til innhold på nettet bedømmes på samme måte som om det hadde ligget ute på Drikkeglede.no, ifølge Helsedirektoratet.

- Skal man le eller gråte? Det er jo tragikomisk. Vi vil gjerne ha et godt samarbeid med helsemyndighetene og utforme en alkoholpolitikk som er fornuftig i forhold til folkehelse og bryggeriene. Men vi føler at vi blir møtt med mistenksomhet og motvilje. Dette minner mistenkelig om mobbing, sier Petter Nome.

Nome har liten forståelse for direktoratets tolkning av alkoholloven.

- Dette er uavhengige medier som har skrevet sine ting - uavhengig av oss. Det er meningsløst hvis tanken er å begrense alkoholkonsum i Norge, sier Nome som nå har fjernet lenkene i påvente av behandlingen i Markedsrådet.

- Konkurranseskjevheter skaper konkurransetrøbbel

Petter Nome mener forbudet mot alkoholreklame skaper konkurranseskjevheter.

- Forbudet kom i 1975, og siden har vi fått internett, utenlandske kanaler og massevis av blader. I dag blir det veldig skjevt, for utenlandske produsenter får profilert seg på mange arenaer. Norske flyplasser er jo rene tivolier for utenlandsk brennevin, men det praktiseres rene talibanforbud mot omtale av norske bryggeriprodukter, sier han.

Helsedirektoratet ønsker ikke å kommentere saken fordi den skal behandles i Markedsrådet.

LES OGSÅ:

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Bryggeriforeningen sladder ølbilder

  2. Ølsalget på vei opp etter fire års nedtur

  3. Hansa-sjef krever alkoholreklame

  4. Annonsørinnhold

  5. Taxfreeselskap fjerner alkohol fra bonusordning

  6. Letter på reklamereglene: Regjeringen åpner for info om alkohol