Glamorøs Bentley

En Bentley Continental GTC tilfører grå hverdager en følelse av Hollywood og fotballfruer.

Publisert: Publisert:

Umiddelbart er det vanskelig å tenke seg en bil som oser mer glamour enn en Bentley. Riktignok finnes det dyrere biler, men ser man på stamtavlen er det ikke så lett å toppe dette bilmerket som fortsatt føles britisk, selv om det er tysk.

Med en blanding av racing- og luksusfortid er dette bilen som foretrekkes av fotballspillere med absurde gasjer og kjendiser av ymse format. Fortrinnsvis Continental-modellen, som er en snedig blanding av ytelse og komfort. Den større Mulsanne er en bil som bør være sjåførkjørt.

Lik den forrige

Continental-modellen kom i en ny generasjon i år, som er til forveksling lik den forrige. Med et merke av denne art er det ikke overraskende med en konservativ utvikling, samtidig så gjør det at noen eksisterende Continental-eiere kanskje ikke ser noen vits i å bytte ut bilen når den visuelle utviklingen er så begrenset.

Men det er en god grunn til å vurdere ett bytte, motoren.

Tidligere var den kun tilgjengelig med en såkalt W12-motor, to V6ere er satt sammen til fire sylinderrekker av tre sylindre, på seks liter. I utgangspunktet yter denne 560 hestekrefter og er tørst som en bavian i bakrus.

Mer bilstoff på E24 BIL

Med den nye modellen har man i tillegg muligheten til å velge en fire liters V8 med to turboer. Den yter 507 hestekrefter, og er mye lettere. Det siste er poenget. For da har man mindre vekt over frontakslingen, noe som gjør betydelige ting med kjøreegenskapene.

Så om V8en er noe treigere fra null til hundre, et halvt sekund, så er den lettere å håndtere på svingete vei. Med andre ord morsommere å kjøre.

Vi har tidligere vært ute med Continental V8 i coupéversjon, og blitt imponert over hvor smidig den digre bilen føles. Vi har og støtt på den samme motoren i Audi S8, hvor litt annen programmering gir den noe høyere ytelse, og, merkelig nok, en tammere kjøreopplevelse.

Stofftak

Her er den under panseret i en Continental GTC, det vil si kabrioletversjonen. Den opplagte utgaven for de rike og glamorøse. For selvsagt vil de synes, og ingenting er vel bedre enn å la blekete lokker flagre i vinden mens man når hundre fra stillestående to tideler seinere enn coupé-utgaven.

Flere biltester

Taket er i stoff. Noen vil kanskje bli litt overrasket over det, men vektpåslaget et ståltak hadde gitt er en stor del av forklaringen her. For dette er en bil med adekvate bakseter, dermed et tak av en viss dimensjon.

Nå fungerer det utmerket med stofftak, det lydisolerer godt, og kler samtidig bilen. Origamien den foretar når det foldes sammen er mer omfattende enn på en toseter, så det tar litt lengre tid, uten at det burde forpurre timeplanen.

(saken fortsetter under bildet)

SE OG BLI SETT: En Bentley Continental GTC koster masse penger, og det ser man.

Innvendig har de truffet veldig godt. Det føles eksklusivt, både gjennom materialer og i utforming. Den er ikke pepret med knapper og knotter, i stedet er det ryddig og fornuftig. En Continental er ikke en bil som trenger å vise seg frem med en enorm mengde duppeditter, der midtkonsollen i en Porsche Panamera har nærmere 100 knapper, er det oversiktlig i en Bentley.

Kunne vært flere

Bilen har heller ikke en myriade med innstillinger. Girkassen, som for øvrig er en sjutrinns ZF, med andre ord glimrende, kan settes i sport eller manuell. Via multimediaskjermen kan bilens demperoppsett justeres, uten at det noen gang blir for stramt og ukomfortabelt, selvsagt.

RACER: Den går som et uvær og virker kvikkere enn Audi S8 som har den samme motoren, til og med noe mer effekt.

Autostrada sport, som selger denne bilen, har siden den nye modellen kom hit på forsommeren solgt fem stykker, et tall som kunne vært høyere om de hadde fått tak i fler, ifølge daglig leder Thomas Kleven.

Med en startpris på rundt 2,7 millioner kroner med dagens eurokurs er det så definitivt noe for de få, kabrioleten ligger et par hundretusen over coupeen, men V8en er samtidig en million kroner billigere en W12-versjonen.

Hjelper på humøret

Å kjøre en bil som dette når første søndag i advent er rett rundt hjørnet virker kanskje litt merkelig, men den har firehjulstrekk og kjøreegenskaper langt over gjennomsnittet, så om man bare ikke glemmer at dette er en ganske tung maskin, er det helt uproblematisk.

Det hjelper også på humøret å ta med en slik bil ut en dag i november som aldri blir lys, en våt dag som kanskje var den minst glamorøse av alle så langt i år.

Les også:

Bergenserne kommer: Skal selge luksusbiler til Østlandet

Kjemperesultat for VW

Bilene som er dyrest å eie

Ultraluksuriøs Bentley suv

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om