BILTEST: MERCEDES-BENZ C180 COUPÉ: En takjobb

Med en ny coupé-modell gjør Mercedes-Benz C-klasse seg litt lekrere. Uten at det opplagt for hvem den vil vise seg frem for.

NYE FORMER: Dette er en Mercedes-Benz C-klasse for dem som ønsker å vise seg litt frem.

Morten Abrahamsen
Publisert:,

LIKT: Ikke så lett å se noe forfra. Fra denne vinkelen er det standard C-klasse.

Morten Abrahamsen

Morten Abrahamsen

GODT STED: Interiøret er som vanlig i en Mercedes på et behagelig nivå. I tillegg så sitter man godt. Et bra sted å være.

Morten Abrahamsen

SØSTER: C- og E-klasse coupé er basert på samme chassis. E-klasse er litt lenger og de leveres med forskjellige motorer (og noen like). Den minste som er her finner man ikke i E-coupé. Den største AMG-motoren på 457 hestekrefter er og forbeholdt C-coupé.

Morten Abrahamsen

NY RETNING: Tidligere har C-klassens variant med to sidedører vært CLC. Den var mer som en kompaktbil å betrakte.

Morten Abrahamsen

Jeg tar meg alltid i lure på hva som har fått folk til å kjøpe en bil som dette når jeg ser en.

I tilfellet her har Mercedes, endelig vil kanskje noen si, bygd en skikkelig C-klasse coupé. Altså en bil som deler det meste med den svært gode, mellomstore, familiebilen til Mercedes som slåss om de samme kundene som Audi A4 og BMWs 3-serie.

Dropp noen dører

Tanken er, som med 3-serie coupé og A5, at det finnes folk som vil ha en slags sportsbil, basert på en fin familiebil. Det man må forsake er noen praktiske detaljer som for eksempel dører som gir enkel tilgang på baksetene. I stedet har man dratt til litt ekstra med de to gjenlevende dørene slik at det skal være mulig å komme seg inn i andre seterad uten at man trenger å være Kate Moss' slanke søster. Noe som videre gjør at det er litt muggent å få døren skikkelig opp om man parallellparkerer.

Med å droppe noen dører kan man trikse med bilens silhuett og tilføre en penere takprofil. I forlengelsen av dette skal eleganse tre frem. Samtidig er mye av grunnformen gitt. Opp til vinduene er det meste av personbilen høyst til stede. Altså snakker vi om en takjobb.

Isolert sett så er det ikke noe å si på måten Mercedes har løst dette på. C-coupé ser slett ikke verst ut. Men lekker er den ikke. Dette er ikke en bil med langstrakte elegante linjer. Den blir litt stutt, rett og slett fordi det ikke ligger i denne bilens genmateriale å være lav og lekker.

Helt ny modell

Det man får er altså en bil som ser litt stiligere ut enn sin mer praktiske slektning. Uten at det på noen måte gir sportsbilassosiasjoner. Det er ingen Audi TT, eller Mercedes SLK for den saks skyld.

Trolig er tanken at unge, hippe folk skal velge en C-coupé. Folk som ennå ikke assosierer noe som helst med isofix og folat.

Flere biltester

Dette ser ut til å stemme med Audi A5. I en slik sitter det gjerne noen som ser ut som de bruker litt av sin ledige tid til å ligge i en solseng, eventuelt drive stedet som har solsengene. 3-serie coupé kan jeg ikke huske å ha sett på lang, lang tid. Egentlig ikke siden jeg selv prøvde en for 330xi for fire år siden.

PRAKTISK ELLER UPRAKTISK: Det er to måter å se denne bilen på. Enten er det en praktisk sportsbil, eller en upraktisk familiebil.

Morten Abrahamsen

Akkurat for C-coupé er det naturligvis litt tidlig å felle noen dom her. Dette er en helt ny modell men den er faktisk svært nær en allerede eksisterende modell i Mercedes-sortimentet. E-coupé kom på markedet for et par år siden. Likehetstrekkene mellom disse to bilene er større enn det som først møter øyet. E-coupé er nemlig også bygd på et C-klasse chassis.

Konebil?

Den ligger noen knepp høyere i pris og er ikke tilgjengelig med like små motorer som C-coupé. Størrelsesmessig er det ti centimeter i forskjell i favør den dyreste, den er og satt opp noe mindre sportslig en minstemann.

E-coupé er en bil for eldre, godt forspente, mennesker. Hvor barna har blitt curlet ut av redet. I en ideell Mercedes-verden er det vel disse barna som skal plukke opp en C-coupé, men om det er reelt er ikke opplagt.

Mer bilstoff på E24BIL

FINT: Modellen er i utgangspunktet harmonisk utført, og har ikke blitt dårligere med to dører mindre.

Skulle ikke forundre meg om C-coupé i stedet ender opp som en konebil på vestlige breddegrader i Oslo, ikke minst med den motoren vår testbil har.

Dette er en C180 Coupé, innstegsmodellen med en fire sylindret bensinmotor på 156 hestekrefter. Vi snakker med andre ord ikke om en spesielt sprek bil, den gjør null til hundre på 8,9 sekunder.

Stabil

Samtidig så føles det slett ikke verst. Motoren er kvikk, og har et forsiktig, sportslig tilsnitt. Litt friskus kjøring er viser at motoren er tilstrekkelig kraftig. Chassiset er som vanlig i en C-klasse veldig bra. Den har en godt balansert blanding av sport og komfort. På svingete vei med bygdeasfalt oppfører bilen seg stabilt.

Mengden muskler gjør at det i liten grad lar seg gjøre å føle at man ligger på grensen av noe som helst, chassiset tåler seriøst mye mer pes enn C180 er i stand til å by på.

ROLIG: Med motoriseringe her, er det ingen racer. Ser man bort fra AMG-utgaven, så får man den med opptil 306 hestekrefter. Den starter på 852.000. Da gjør den null til hundre på seks sekunder.

Morten Abrahamsen

Innvendig er det god Mercedes-kvalitet. Hvordan scratch-nivået er vites ikke. Pressebiler er også et utstillingsvindu for all verdens ekstrautstyr og denne bilen har 230.000 kroner av slike saker. Fra mørke sideruter til noe de kaller «memorypakke».

Solbrun

Grunnprisen er 428.000, noe som er 26.500 over en tilsvarende sedan.

I konkurranse med BMW og Audi sine tilsvarende modeller har C-coupé for øyeblikket en liten fordel. A5 har i utgangpunktet forhjulstrekk, og Mercedesen er artigere å kjøre, mens 3-serien som er i handelen synger på siste strofen. En helt ny modell kommer neste år.

Så det er all mulig grunn til å tro at C-coupé kan havne i hendene på både solariumsbrune karer og solkystenbrune kvinner. En Mercedes-stjerne i grillen gir fortsatt et hint om noe som koster litt mer enn mye annet.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Her kan du lese mer om