Komfortrakett

Mercedes-Benz CLS 63 AMG går som en rask sportsbil og har komforten til en luksussedan. En glimrende bil, så lenge ikke årstider og lommebok betyr noe.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

I forhold til spesialistavdelingene hos konkurrentene BMW og Audi, er AMG-avdelingen til Mercedes-Benz en ivrig gjeng. Det finnes AMG-modeller av et flertall av Mercedes sin rikholdige portefølje, mens kollegene hos Audi og BMW har begrenset raffineringen til færre modeller. Riktignok er noe på gang med M-avdelingen til BMW, men de har et stykke igjen til AMG sin mengde.

Dette gir rikelig med valgmuligheter for pengesterke Mercedes-entusiaster, og det er liten tvil om at folka på AMG-avdelingen har humor. Den nylig oppgraderte G-klassen (en gang i tiden kjent som Geländewagen) er nå tilgjengelig med en V12-motor på 612 hestekrefter, og en liten stund fikk man den gigantiske R-klassen med en 6,2 liters AMG-motor som flyttet slagskipet fra null til hundre på snaut fem sekunder.

Sifferrot

At den nye CLS , som kom i andre generasjon i fjor, nå har fått sin AMG-versjon er langt mer logisk. Dette er en raffinert versjon av E-klasse, med et svært elegant og mer sportslig utseende. En type bil som langt på vei er skreddersydd for en skikkelig høyytelse versjon. Som overhode ikke kler en tam motor, noe Mercedes er bevisste på. Den er ikke tilgjengelig med mindre enn 204 hestekrefter.

Mer bilstoff på E24 BIL

I motsatt ende av CLS-skalaen finnes CLS 63 AMG. Her er det en motor på 5,5 liter, noe som ikke gir noen mening om man ser på sifferene i bilens navn, men sånn har det altså blitt. Det er en V8-konstruksjon med to turboer.

En motor som passer bilen utmerket. Kraftleveringen er veldig lineær, her er det ikke i et avgrenset turtallsområde der alt skjer, men et svært potent skyv til den overraskende tidlige rødmerkingen på 6500 omdreininger per minutt.

Balanse

Dette er i kombinasjon med en sjutrinns sportsgirkasse som er langt mer komfortabel og sømløs enn dobbeltkjøtsj varianten man finner i for eksempel SLS AMG. Der er det en type som er langt mer sportsbilorientert, med ganske brutale girskift og langt mer mekanisk følelse. Noe som ikke hadde passet en CLS 63 AMG like bra.

For i denne typen bil er en del av trikset balansen mellom ekstreme ytelser og komfort. Bilen skal både håndtere en familietur og en ettermiddag på Vålerbanen. Her har de truffet veldig bra. For den temmelig voldsomme motoren, oppfører seg bra om man bare skal tusle i vei. Da settes den i komfortmodus som gir bilen en kjøredynamikk som passer familieutflukter og bykjøring.

Lyd

LOGO-SPAK : Bilen har fått samme girspak som den man finner i SLS AMG.

Morten Abrahamsen

Gjennom diverse konfigurasjonsopsjoner kan bilen bli mer og mer sportslig. Med maks stivt understell og sportsinnstillinger på gass og styrerespons blir det en sportsbil. Bilen er ingen lettvekter, 1870 kilo, men føles veldig smidig i svinger. Veigrepet er imponerende, og måten motoren leverer sine 525 hestekrefter på gjør at det er lett å dosere riktig. Man skal være direkte uvørn for å gjøre den ustabil.

Med et solid V8 lydbilde er CLS 63 AMG en elegant bil med en brutal side. Akkurat slik en bil av denne helt spesielle sorten skal være. At den helt sikkert er en håndfull på glatte veier og har et bensinforbruk som er litt på kanten, er en del av konseptet om man vil ha familiebil om dagen og sportsbil om kvelden i en og samme innpakning.

Tester av andre AMG-modeller

Mercedes-Benz SLS AMG
Mercedes-Benz CL 63 AMG (2007)
Mercedes-Benz G 55 AMG (2001-modell)

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. En vellykket ansiktsløftning

  2. Komfort, komfort, komfort

  3. Rabiat Mercedes

  4. Annonsørinnhold

  5. Bayerns peneste

  6. Audi S8: Ikke helt super 8