Bilen versjon 2.0

Tesla Model S får andre biler til å virke gammelmodige, men den passer ikke for alle.

Publisert: Publisert:

En Tesla Model S er ubegripelig sprek. Planter du gasspedalen i gulvet vil bilen forflytte seg så kjapt at synet ut av frontvinduet minner om det som brukes i filmer når de vil vise at man beveger seg i lysets hastighet. Til prisen av en streit flerbruks bil med 150 hesters diesel får man rett og slett en elegant familiebil som holder følge med en BMW M5.

I et land der avgifter gjør at riktig spreke biler er forbeholdt en snever krets som er villige til å bruke alvorlig mye penger på bil, en M5 koster 1,75 millioner kroner, er det ikke rart at mange har bestilt seg en Model S. For den sterkeste, Model S Performance, må man ut med rett under 600.000 kroner.

Selv den litt mildere Model S 85, til drøyt 500.000, gjør null til hundre på mindre enn seks sekunder.

Når Tesla i tillegg har designet en bil som tar seg godt ut, som ikke ser ut som den er basert på en tegning av en femåring, slik elbiler gjerne har sett ut tidligere, er det lett å forstå at Tesla nå pumper ut langt over hundre biler i uken fra sine forhandlere i Norge.

Vannskille

I bilhistorien kan dette være et vannskille. For første gang serveres det en elbil som gjør at ordet «rekkeviddeangst» ikke føles relevant, i hvert fall ikke i utgangspunktet. Velger man versjonen med det største batteriet er rekkevidden oppgitt til 48 mil, på modellen med den minste batteripakken klarer den 37.

Mer bilstoff på E24 BIL

Dette skal dekke de aller fleste bilister sine behov, og med superladere på flere hovedveier, er heller ikke skikkelige langturer noen hindring.

En av mange fordeler med Model S er at den er tenkt og bygget som en elbil fra grunnen av. Det har gjort at all vekt ligger lavt og det gir bilen både solid innvendig plass og et bagasjevolum på 740 liter, noe som er 220 liter mer enn det er i en BMW 5-serie.

(Saken fortsetter under bildet.)

SALGSSUKSESS: Norge er Teslas nest største marked. Fraværet av de ellers høye bilavgiftene gir Model S en svært konkurransedyktig pris.

Det lave tyngdepunktet er med på å gi bilen gode kjøreegenskaper. De har kalibrert dempere og fjæringer riktig, både med tanke på bilens egenvekt, 2,1 tonn, og komfort. Et annet smart trekk er Teslas samarbeid Mercedes-Benz. For folk som har sittet i en nyere bil fra det merket, vil hendler og knapper være kjente saker. Tesla har med andre ord ikke måtte bruke masse tid og penger for å få disse detaljene til å virke, i stedet kan de lene seg på velprøvde produkter fra tyskerne.

Flatskjerm

Det som ikke er kjente saker er den gigantiske skjermen som er integrert i dashbordet. Her kan man snakke om flatskjerm, hvor så å si alle funksjoner er samlet. Det gjør det aller meste av knapper og brytere utover vindusheiser er historie.

Flere biltester

Her har Tesla klart å balansere det hele veldig fint mellom noe som føles nytt og fresh samtidig som det fungerer. Det føles ikke som man har satt seg inn i en konseptbil som aldri var tenkt for produksjon.

Den elektriske motorens umiddelbare respons gjør at det er klokt å være litt varsom i starten. Det er ikke uten grunn at du får med en fra Tesla på den første prøveturen. Opp til 50 er det knapt noen bil som holder følge, og det slutter ikke å fascinere selv etter mange mil i bilen. Den nærmest lydløse eksplosjonen av fart er av sjokkartete dimensjoner. Her er det rom for en episk spredning av kaffesøl fra uforberedte passasjerer.

Høyytelsesbil

Noe som kanskje burde være til bekymring, ikke kaffen, men kreftene. For de aller fleste vi har møtt av nybakte Model S eiere kommer fra helt ordinære familiebiler. En Model S er en høyytelsebil, et kjøretøy som krever at føreren er i stand til å forstå dette. På tørr sommerasfalt bør det ikke være noe problem, men vent noen uker, til dagene består av kald og fuktig asfalt. På sleipt føre skal altså hundrevis av folk som er vant til en moderat motor ratte en 2,1 tonns tung bil som har tilsvarende 422 hestekrefter og 600 newtonmeter i dreiemoment. Og bakhjulstrekk.

Test av Tesla Roadster

At den har gjort det veldig bra i kollisjonstester er for så vidt betryggende for dem som er inni, men en så stor og tung bil som kommer ut av kontroll er ikke bra for andre trafikanter. La oss håpe at eierne forstår dette.

(Saken fortsetter under bildet)

VÆR VARSOM: Det er bare å håpe at nybakte Model S eiere skjønner at mye krefter og bakhjulstrekk kan være en utfordring det neste halvåret.

Over de dagene jeg hadde bilen kom et annet problem for dagen, som ikke bare gjelder Tesla Model S, men som blir ekstra merkbart med en denne bilen, lading. I likhet med 17 prosent av Norges befolkning, cirka 820.000 mennesker, bor jeg i det som hos Statistisk sentralbyrå kalles «boligblokk». Det innebærer at man i stor grad er avhengig av de offentlige ladepunktene som er strødd rundt i byen. Jeg er heldig med at et av disse er i det kvartalet jeg bor, men de to plassene som er der, er nær sagt alltid opptatt, og det nest nærmeste er én kilometer unna og like populært.

Laaang ladetid

En dag kom jeg tilbake med seks mils batterikapasitet igjen, uten noen umiddelbar mulighet til å få ladet bilen. Det gjorde at jeg jevnlig var nødt til å gå ut og sjekke om det var blitt en ledig plass ved stikkontakten. Irriterende. Den planlagte turen dagen etter så ut til å bli betydelig forkortet. Da det til slutt ble en ledig plass kunne bilen fortelle meg at det ville ta over 24 timer å få fulladet den. Den store batterikapasiteten betyr tilsvarende saftig ladetid.

For min del, og dermed ganske mange hundre tusen andre, er elbil rett og slett temmelig ubrukelig. Før infrastrukturen for lading er på et helt annet nivå enn i dag, er det rett og slett bare stress og ekstremt upraktisk med en bil som er avhengig av lange opphold ved en stikkontakt.

At det fysiske omrisset av en Model S i tillegg er omtrent like stor som en vanlig gateparkeringplass gir klare indikasjoner på at dette ikke er en bil for dem som bor inne i en by.

(Saken fortsetter under bildet.)

FLATSKJERM: Skjermen i bilen er 17 tommer. Plutselig ble alle andre bilers skjermer litt stusselige.

Samtidig tar ikke dette bort inntrykket av at nybegynneren Tesla med Model S har laget en bil som er så bra at det egentlig ikke er til å tro. For ikke nok med at den byr på mer en tilstrekkelig rekkevidde, er ekstremt sprek og byr på massivt med plass, så er det en utrolig behagelig bil.

Bestill en med alt

De har klart å treffe med balansen mellom sportslighet og komfort, noe som er svært vanskelig. Det finnes en rekke bilmodeller som enten blir for stive og harde, eller så er de satt opp slik at bilen ikke håndterer store krefter.

Styringen er direkte og presis, dog uten den helt store styrefølelsen. Den tar svinger på en måte som er mer enn godkjent, men man merker at den er ganske tung. Samtidig så er fraværet av en motor foran en stor bonus. Uten en tung blokk foran, blir understyring til et fjernt fenomen.

Setene trekker det sportslige inntrykket en smule ned. De er både flate og uten særlig sidestøtte, så har kan man skli rundt om det kjøres litt friskt. Egentlig det eneste elementet som gir et hint om hvilket land bilen kommer fra.

At norske mann i hus og hytte har bestilt denne bilen i lange baner er høyst forståelig. Slik den er priset er det veldig mye bil for pengene, og det blir enda billigere når man regner inn drivstoffutgifter over noen år.

Ett tips er å gå for så mye ekstrautstyr man kan, momsfritaket gjelder på hele pakka når du kjøper den, men selvsagt ikke om du i etterkant vil legge til mer utstyr.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om