Renault satser i Spania etter lønnskutt

Den franske bilprodusenten Renault planlegger nye arbeidsplasser og større produksjon i Spania etter at fagforeningene senker lønningene.

BILMESSE PARIS 2012: Renault produserer 42 prosent av bilene i Europa, men selger stadig færre lavprisbiler i Europa. Derimot går salget godt i Russland og Sør-Amerika.
Publisert: Publisert:

Det Paris-baserte selskapet satser stort i Spania etter at fagforeningene har gått med på å kutte lønningene.

Les også: Bilene krymper, det samme gjør marginene

Renault SA presenterte onsdag driftsplaner som innebærer 1.300 nye arbeidsplasser i Spania fra 2014, melder Wall Street Journal.

Spanske fagforeninger har til gjengjeld gått med på tiltak som skal senke lønnsutgiftene og tillate arbeiderne å tegne 18-måneders vikariater med en lønn som tilsvarer tre fjerdedeler av lønningen til en fast ansatt.

Arbeidsmiljølov skaper hodebry

I motsetning til spanjolene har franske fagforeninger problemer med å inngå en tilsvarende avtale med Renault.

De franske partene må forholde seg til en langt strengere arbeidsmiljølov enn den spanske, og innenfor disse rammene er det vanskelig å fremforhandle tiltak som skaper en like lønnsom produksjon som i Spania.

- Vi behøver å være konkurransedyktig med tilsvarende produksjon i vår region, Carlo Tavaras, Chief Operating Officer i Renault til Wall Street Journal.

Han håper franske styresmakter forstår at arbeidsmiljøloven må være mer fleksibel i krisetider.

- Vi ber ikke våre arbeidere om å være konkurransedyktig med kinesere eller indere, sier han.

Ledelsen har lovet å holde alle sine fabrikker åpne hvis de kommer i mål med en ny arbeidsavtale med fagforeningene.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no