Volvos lekreste feirer 50

P1800 er Volvos mest ikoniske modell. Nå fyller den 50 år. Se bildeserie.

STIL: Aldri har Volvo laget en lekrere bil. Den mest ikoniske Volvo av dem alle, P1800.

VOLVO

VOLVO

VOLVO

VOLVO

VOLVO

VOLVO

VOLVO

VOLVO
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Volvo P1800 ble satt i produksjon i 1961, fire år etter at Volvo startet planleggingen av modellen. Den ble laget i hele 12 år.

Volvo medgir at den ikke gjorde noen vei i vellingen når det gjaldt salg, men var desto viktigere som symbolmodell.

Snu seg

Den skulle få folk til å snu seg, og den skulle få folk inn i bilforretningene.

Volvo hadde prøvd seg med et liknende prosjekt noen år tidligere, med toseteren Volvo Sport, som kun var i produksjon i to år. På den tiden ble det laget 67 biler.

- Ikke en dårlig bil, men en dårlig Volvo, sa datidens Volvo-sjef, Gunnar Engellau, da han pensjonerte bilen etter kort tid.

Neste forsøk ble designet i italia, i utgangspunktet hos Frua, men bak tegningene som skulle bli P1800 sto det en svenske.

Svenske i Italia

Pelle Petterson, sønn av en konsulent i Volvo, jobbet hos Frua, og var ansvarlig for tegningene. Faktisk gikk det mange år før det ble kjent at bilen var tegnet av en svenske. Petterson var på dette tidspunktet 25 år, og skulle senere bli en verdensberømt båtdesigner.

DESIGNEREN: P1800s designer Pelle Petterson i dag. Han var 25 da han skapte bilen.

VOLVO

Bilen ble basert på Amazon, og motorisert med den da nye B18-motoren på 100 hester.

Tre testbiler ble bygget hos Frua i Torino i 1957 og 1958. Disse bilene eksisterer for øvrig ennå.

Mer bilstoff på E24BIL

Volvo hadde selv ikke kapasitet til å bygge bilen, og det ble bestemt at produksjonen skulle legges til England. Pressed Steel skulle lage karosseridelene og Jensen Motors bygge den. Dette medførte en rekke problemer med logistikk, arbeidsmetoder, kvalitet og så videre.

Jensen

Dermed ble produksjonen flyttet til Sverige så fort det var mulig. Det var i 1963. Jensen Motors hadde da bygget 6000 P1800. Men det var ikke før i 1969 at byggingen av selve karosseriplatene ble flyttet fra England til Sverige.

Fra 1963 ble den hetende P1800 S, senere 1800 S. S-en sto naturligvis for Sverige.

I bilens levetid ble det gjort minimalt med dens ytre, med den fikk tekniske oppgraderinger underveis. Som skivebremser, større motor og bensin innsprøytning.

I 1971 fikk den kom det i tillegg en ny versjon, en slags stasjonsvogn, kalt 1800 ES. Denne ble designet hos Volvo i Göteborg.

LANGTUR: Irv Gordon har kjørt sin P1800 4,8 millioner kilometer, med samme motor.

VOLVO

Bilen fikk også oppleve å bli tv-kjendis. Som Roger Moores foretrukne kjøretøy i tv-serien «The Saint», eller «Helgenen» som den het i Norge.

En lang tur

Bilen var i produksjon i 12 år og er i dag en ettertraktet klassiker.

- Å restaurere en 1800 er verken enkelt eller billig, sier Volvo i sin jubileumspressemelding.

Mange deler er ikke lenger tilgjengelige, dette gjelder særlig biler fra Jensen-perioden.

Samtidig er det en driftsikker bil om den vedlikeholdes. Det kan amerikaneren Irv Gordon skrive under på. Han har siden han anskaffet seg en 1800 S i 1966 kjørt nær 4.800.000 kilometer med bilen. På denne tiden har han tilbragt 12 år i den. Alt med den samme motoren under panseret.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:

Flere artikler

  1. Dette er fremtidens Volvo

  2. Prisrekord for Volvo

  3. Volvos neste herregårdsvogn

  4. Annonsørinnhold

  5. Kolla, hvilken bil!

  6. For første gang på 54 år: Sveriges mest solgte bil er ikke en Volvo