Taxi-Merce med något attåt

Brabus tilbyr en Mercedes-Benz E-klasse som er litt friskere i frasparket enn dem som står på taxiholdeplasser rundt omkring.

EKSTRA PULVER: Kunne du tenkt deg en familiebil som kan parkere en superbil er dette bilen for deg.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Brabus har spesialisert seg på trimming og raffinering av Mercedes-Benz modeller. Det har flere ganger resultert i mildt vanvittige motoriseringer. Nå kommer de med en som melder seg på i det smått absurde landskapet.

Brabus 830 6.0 Bitrubo er i utgangspunktet en E-klasse av siste type, E64-karosseriet. I stedet for en grei dieselmotor har de puttet en åtte sylindret motor på seks liter under panseret.

Denne enheten tar over for en V12 som de har benyttet i 20 år, som i siste utgave hadde 800 hestekrefter og ga E-klassen en toppfart på over 370 kilometer i timen.

Hyper

I slags hypervariant av den tidsriktige krymping av motorer har altså den nye fire sylindre mindre og et noe mindre volum, utover det er det ingen ting som er smått.

(saken fortsetter under bildet)

BRUTAL: Det finnes nesten ingen biler som gjør 0-100 fortere enn Brabus 850.

Motoren har to turboer og byr på 838 hestekrefter, som oppnås allerede ved 5400 omdreininger per minutt. Dette støttes av et dreiemoment på 1450 newtonmeter tilgjengelig mellom 2500 og 4500 omdreininger per minutt.

Til sammenlikning har AMG-versjonen som Mercedes-Benz selg lager 585 hestekrefter, motoren er for øvrig i utgangspunktet den samme. Brabus forsikrer at motoren er solide saker, den leveres med en garanti på tre år eller 100.000 kilometer.

Mer bilstoff på E24 BIL

Den kan leveres både til to og firehjulstrekk drivlinjer, sedan og stasjonsvogn. Med bakhjulstrekk gjør den null til hundre på 3,7 sekunder, med trekk på alle fire tar det 3,1 sekunder. En Ferrari F12 bruker 3,7 sekunder.

Avhengig av dekk og girratio er toppfarten fra 300 kilometer i timen til over 350.

Co2 utslippet skal være på 242 gram per kilometer og oppgitt snittforbruk er 1,03 liter per mil.

Prisen er 295.000 euro, kjører man den gjennom den norske bilimportkalkulatoren havner prisen på cirka 4,3 millioner kroner, 869.200 av disse er effektavgift.

Les også:

Verdens sterkest SUVVerdens raskeste luksusbilTest av Mercedes-Benz CLS 63 AMG

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Luksuriøs kraftpakke fra Mercedes

  2. De mest spennende bilnyhetene i 2016

  3. Årets familieekspress

  4. Komfort, komfort, komfort

  5. Kompromisser i luksusklassen