Super-Juke

Nissan feirer 100.000 solgte Juke med en vill versjon.

MINIMONSTER-SUV: En Nissan Juke med motoren og drivverket til en Nissan GT-R blir nok spreke saker.
Publisert:

Nissan lanserte crossover-modellen Juke for et år siden. Nå har de laget den i 100.000 eksemplarer.

Test av Nissan Juke 1,6 DIG-T

Dette feires med en drøy versjon. Den spleises med den ekstreme sportsbilen GT-R og får naturligvis navnet Juke-R.

Resultatet er en crossover med en 3,8 liters twin-turbo V6 under panseret. Den får GT-Rs transakselløsning, det vil si at de har satt girkassen bak, under gulvet i bagasjerommet.

Drivverket er videre en modifisert og tilpasset versjon av sportsbilens.

Nissan sier ikke noe om hvor mye effekt de har tatt ut av motoren i Juke-R, men det er i 530 hestekrefter i en GT-R.

Mer bilstoff på E24BIL

- Juke-R viser to av de mest spennende bilene i vårt sortiment og understreker den tekniske utviklingen som styrer Nissan, sier Paul Willcox, nestsjef i Nissan Europe sin salgs- og markedsføringsavdeling, i en pressemelding.

ORIGINALEN: Etter at GT-R ble lansert helt på tampen av 2007 i hjemlandet Japan, kom den til Europa i 2009.

Utvendig får den sterkt utvidete hjulbuer, ny front- og bakfanger og en delt bakvinge. Hjulene er på 20 tommer.

Test av Nissan GT-R

Innvendig blir en også en miks av Juke og GT-R, med instrumenter og utforming fra begge biler. Den beholder Jukes midtkonsoll som er inspirert av tanken på motorsykkel. Mens resten er sterkt racinginspirert.

Setene er av racingtypen, med fempunkts seler og et innvendig veltebur som gir den et sikkerhetsnivå godkjent for baneløp.

En liten hake er det. Den skal kun lages i to eksemplarer, en med høyre- og en med venstreratt.

Les også

Publisert:
Gå til e24.no