En 3-serie som har alt unntatt lyd

328i virker som det aller beste i BMWs ferske 3-serie. Dessverre med et par mangler.

KLASSISK OG NY: Selvsagt har 3-serien BMWs nyre-grill. Samtidig har fronten fått et hissigere utseende enn den forrige modellen.

Morten Abrahamsen

VELLYKKET: Formmessig er 3-serien fin. Salgsmessig tar det nok ikke av i Norge før til høsten, når stasjonsvognen og firehjulstrekk dukker opp.

Morten Abrahamsen

NUMMER SEKS: Bilen her sjette generasjon 3-serie. Den første kom i 1975.

Morten Abrahamsen

OPPGRADERT: Innvendig har 3-serien fått en kvalitetsmessig oppgradering, men den røde stripen er kanskje ikke så lekker. Den viser at dette er en bil i utstyrsversjonen «Sport-line» hvor det designelementer i høyglanset sort, med røde innslag.

Morten Abrahamsen

VIKTIG: 3-serien er historisk sett BMWs mest solgte modell, så de tar ingen store sjanser med en ny utgave. Selv under årene med den mer outrerte «flammedesignen» var de forsiktige med 3-serien-

Morten Abrahamsen

UTSTYR: Som vanlig koster bilen her betydelig mer enn grunnprisen. Skal man ha en god utstyrt BMW blir det fort mye penger. Bilen her har tilvalg til godt over 250.000.

Morten Abrahamsen
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

For ikke lenge siden var vi ute med BMWs ferske 3-serie, da med en motorisering som trolig finner veien under de fleste panser i Norge. En 320d med 163 hestekrefter, den er adekvat, men gir samtidig ikke bilens glimrende chassis stort å jobbe med.

Test av BMW 320d

At denne motoriseringen foretrekkes her til lands har naturligvis med pris å gjøre, den starter på rundt 400.000. Samtidig så har de av oss som husker de aller fleste årganger av 3-serien et mykt punkt for rekkeseksere som går på bensin.

Lydbilde

Fra tidlig av har dette vært de ultimate bilene i sin klasse. Sterke og fleksible motorer, med et distinkt lydbilde. Man var aldri i tvil om at det var en slik bil som kom rullende. Så, for noen år siden, ble denne lyden mer og mer sjelden. Mer drivstoffeffektive motorer, med fire sylindre, ofte diesel, ble dominerende. Men for dem med spesielle ønsker var det alltid en sekser tilgjengelig, om man hadde anledning til å legge litt ekstra penger på bordet. Ytelsene var gjerne i landskapet rundt 200 hestekrefter.

Samtidig, om man tar en titt på Finn.no, så ser man at de aller fleste bilene med en slik motor er de mer spesielle utgavene, som coupé eller kabriolet. Sedan eller stasjonsvogn finnes knapt med disse motoriseringene.

En mulighet

Og verre skal det bli. For bilen her er en 328i, en sifferkombinasjon som gir gode minner, men det er noe som ikke stemmer. Noe som både er imponerende og skuffende. For det er ikke verst å hente ut 245 hestekrefter av en to liters motor, som skal ha et CO2-utslipp på beskjedne 147 gram per kilometer. Det er den samme motorblokka som sitter i 320i, hvor den yter 320d-matchende 184 hestekrefter, og den er på fire sylindre.

Så drømmen om en passende kraftig motor med et klassisk lydbilde, er kjørt. Skal man ha det, er eneste mulighet 335i med 306 hestekrefter, den koster 220.000 kroner mer enn 328i, og er bare marginalt sprekere.

Dette sier i hvert fall to ting: 335i er veldig dyr og 328i er veldig sprek.

Med automatgir gjør den null til hundre på 6,1 sekunder. Så vi snakker sportsbilterritorium, og en motor som virkelig kan gi chassiset noe å bryne seg på.

NEST STØRST: I 328i finner man den foreløpig nest største bensinmotoren. 335i topper linjen, med 306 hestekrefter og seks sylindre.

Morten Abrahamsen

Noen rimelig bil er naturligvis ikke 328i. Versjonen her har sportsautomat og starter på 578.000, samtidig så har den en kombinasjon som BMW er mestre på, komfort og sportslighet. For det er en morsom bil å kjøre, som er langt over gjennomsnittlig sprek, med et oppsett som både er behagelig og i stand til å mestre harde påkjenninger.

Større og lettere

Motoren har en sekvensiell turbo, slik man finner på de fleste motorene i 3-serien, som gir en sømløs kraftlevering. Bilen her har adaptive dempere, som kan stilles etter ønsket kjørestil, i likhet med gir, styring og gassrespons. Det gjør at man kan tilpasse bilen det kjøremoduset man ønsker. På det mest sportslige er det fortsatt levelig komfort og den trives svært godt på artige veier.

Flere biltester

I forhold til modellen den skal erstatte har den større sporbredde og akselavstand, samtidig er den noe lettere. Dette kombinert med et stivere chassis gjør at kjøreegenskapene er ytterlige forbedret. Her snakker vi klasseledende og med en så skarp motor som man finner i 328i får man virkelig noe igjen for det.

BLANSERT: Motor foran og trekk bak er elemnter som er med på å gi bilen den beste kjøreopplevelsen i klassen.

Morten Abrahamsen

Når det gjelder konkurrenter, så er det egentlig ingen helt opplagte når man ser på denne motoriseringen. Verken Mercedes-Benz C-klasse eller Audi A4 har noen motorer i det norske sortimentet som har denne ytelsen og drivstofftypen. Det samme gjelder Lexus IS og Jaguar XF. Så om det var vanskelig å overgå 3-serien fra før av, så er det rent bord når det gjelder 328i.

Tilpasningsdyktig

Fordelen med denne firesylindrete enheten er at den er lett, noe som gir bilen en veldig fin respons fra fronten, kombinert med bakhjulstrekk og mye krefter gjør at man under inspirert kjøring kan bruke gassen til å styre bilen. Noe som i liten grad er aktuelt i en 320d.

Mer bilstoff på E24 BIL

På mange måter er dette den perfekte motoren i en 3-serie, den blir så sprek som chassiset fortjener, samtidig er drivstofforbruket pent og med et par av tilvalgene, som sportsautomaten og det justerbare understellet, en bil som kan tilpasses forskjellige ønsker.

Tacky

LANG REKKE: Alle 3-seriens motorer har turbo. Dette er i tiden, hvor motorvolumet går ned, mens effekten vedlikeholdes med hjelp av turbo.

Morten Abrahamsen

Dog er ikke alt jordbær med sukker på. Det er ikke til å komme i fra at lydbildet er veikt. De fire sylindrene har ikke forfedrenes snert, og innimellom kjøringen med 3-serien hadde jeg en 5-serie. Steget opp til den i raffinement og komfort, ikke minst når det gjelder hjul- og vindstøy, er overraskende stor. Det er og noe med hvordan følelsen er når man smekker igjen dørene. De virker for lette og ofte så må man gi dem en ekstra dytt for at de skal lukke seg. Ikke overbevisende premium, for å si det slik.

Test av BMW 520i

Innvendig har det derimot hevet seg. Det er enda mer førerfokusert enn tidligere, med bedre finish og man må ha en usedvanlig kroppsbygning om man ikke finner en perfekt sittestilling. Den røde stripen som går diagonalt over dashbordet er tacky, men den kan kanskje velges bort?

328i er en veldig god, liten familiebil. Med denne motoren snakker vi nok om den perfekte 3-serien, noe som er litt vemodig.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Her kan du lese mer om

  1. Bil
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Motorene krymper i 5-serien

  2. Sportsbil forkledd som stasjonsvogn

  3. Best - igjen

  4. Annonsørinnhold

  5. Markedets raskeste hybridbil

  6. Jaguar XE med en ideell motor