DNBs tekniske problemer løst

De fleste brukere av nettbank og mobilbank var rammet, antok DNB.

Norges største bank har tekniske problemer som rammer de fleste brukere av nettbank og mobilbank torsdag.
  • Eivind Bøe
  • Maiken Svendsen
Publisert:

Oppdatert klokken 11.41: DNB opplyser at problemene nå skal være løst.

På nettsiden DNB Status, som skal informere kundene om driftsstatusen til DNBs IT-løsninger, var det en rekke varsler om problemer med konto og saldo på mobil og med betalinger i nettbanken.

Det var rapportert om 11 hendelser de siste 48 timene, ifølge nettsiden. Det sto at 11 av 16 systemer fungerte, altså var det fem systemer som ikke fungerte.

Omtrent klokken 11.30 opplyser kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø I DNB at problemene er løst, og at det tyder på at det var nettverksproblemer hos en underleverandør som var årsaken.

Skyldtes treghet i en programvareløsning

Eliese Laustsen, pressevakt i TietoEvry, skriver i en e-post at de har hatt en teknisk feil i sin infrastruktur som berører flere banker. Det startet rundt 9.20, og skyldtes en treghet i en av deres programvareløsninger, ifølge Laustsen.

De har nå fullt fokus på å få den tilbake i normal drift, skriver hun.

– Vi jobber på spreng for å fikse feilen og overvåker situasjonen tett, skriver hun.

Tjenestene skal være i normaldrift igjen for DNB, skriver hun, men legger til at noen andre banker kan oppleve tregheter fortsatt.

IT-problemene påvirket blant annet betaling og kontoinformasjonen, altså informasjon om hvor mye som er på kontoen, for både nettbanken og mobilbanken, ifølge Dalsbø i DNB.

De antok at de fleste brukere av nettbank og mobilbank var rammet, sa han.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. DNB
  2. Nettbank

Flere artikler

  1. DNB hadde tekniske problemer

  2. Flere store nettsider var nede

  3. DNB hadde tekniske problemer – feilen rettet

  4. BankID-problemet skal være løst

  5. Vipps-trøbbel for kortbetalinger