Massivt slipp av nye nett-domener

I løpet av de neste par årene skal cirka 1.900 nye toppdomener slippes verden over.

TILDELING: USA-baserte ICANN fordeler domenenavn. De neste par årene vil store mengder domener bli sluppet.

Andrew Cowie
Publisert:,

- Cirka 500 domener er nå klare for slipp. Det skjer trolig i nær fremtid, sier Kjetil Heggenhougen fra selskapet Softgarden til E24.

- Jeg har vært i domenebransjen i 12-13 år. Det har aldri vært et så stort slipp av domener, sier han.

- Dette vil ha stor innvirkning på hvordan bedrifter markedsfører seg, og bruken av nett- og e-post.

Les også: Domenekrig om jungelnavn

Det er såkalte generiske top-level domener (gTLD) som skal slippes.

De mest kjente «etternavnene» til nett- og e-post-adresser tilhører denne kategorien, for eksempel .com, .net, .org, .biz, .info og så videre.

Det er det internasjonale organet Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN), med kontor i USA, som administrerer og tildeler domenenavn.

De har over en periode på nær fem år fått inn 1.900 nye forslag til domener.

Det er disse «søknadene» som nå er behandlet ferdig, og som har resultert i de mange nye domenene som nå blir lansert.

- Høringsprosess

- Diskusjonen har gått over mange år. For å si det enkelt og forståelig så har det kommet inn 1.900 forslag i det vi kan kalle en «høringsprosess», sier Heggenhougen.

- Vi vet at mange av de nye domeneforslagene er bedriftsnavn store aktører har spilt inn. Det ble åpnet for at selskaper kunne søke om egne bedriftsnavn som domener, med de fordeler det har markledsføringsmessig eller statusmessig. Et eget domene kan underbygge størrelse og viktighet, sier Heggenhougen.

- For eksempel kan tenkelig nye domener vise seg å være .cocacola, .opel, .carlsberg og så videre.

FORVALTER DOMENER: Kjetil Heggenhougen og Softgarden forvalter domener og patenter, hovedsaklig i Skandinavia og Sveits.

Les også: Statoil vil ha .statoil

Dette gir også muligheter for de med mange ulike brands: Et tenkt eksempel som kan illustrere: lilleborg.orkla eller ipod.apple.

- Det å få registrert et slikt gTLD vil imidlertid bli kostbart, fort opp mot en kvart million dollar. Det kan virke avskrekkende, og for mange bedrifter vil det trolig være lurt å stevne videre slik man har det i dag, med en .com- eller .no-adresse, tror Heggenhougen.

Han understreker at mange av de nye domene som ikke er knyttet til spesifikke varemerker, vil være langt billigere å registrere.

- Som for eksempel .camera, som burde være interessant for fotobutikker, kameraprodusenter et cetra.

Soloppgang

Tildelingene av nye domener skjer i en såkalt «sunrise» (soloppgang), hvor det lages en prioritert kø av interesserte. Sunrise-perioden tar som regel en måned-halvannen.

- Deretter tar Icann, diktatorisk, avgjørelsen om tildeling. Den første sunrise skulle ha startet den 29. oktober, men har blitt utsatt frem til nå. «Soloppgangen» for de første 500 domene har akkurat startet nå, sier Heggenhougen.

Les også: Starter salget av nye nettadresser

- Så vil de resterende 1.500 eller så forslagene om nye domener bli fordelt i flere nye «soloppganger», også mest sannsynlig de med en egen prioritert kø for varemerkeinnehavere. ICANN har et uttalt mål om å klare dette innen et par år. Det vil si at vi ser tidenes slipp av domener i løpet av de neste 20-25 månedene.

Tidligere har imidlertid E24 skrevet om at Statoil har søkt om .statoil.

- Viktig å beskytte

Heggenhougen tror det vil være flere av de totalt 1.900 ferske forslagene som vil være interessante for også norske bedrifter.

- Det er likevel svært viktig at man ser all sin intellektuelle eiendom i et strategisk perspektiv, og har klare refleksjoner rundt hva som er riktig for sin bedrift, sier han.

Det er ikke uvanlig at bedrifter sikrer seg flere domener, slik at man unngår at andre kan profilere seg på ditt merkenavn eller domener som kan ligne eller knyttes til ditt merkenavn.

- Immaterielle rettigheter blir viktigere og viktigere å beskytte, ikke minst med tanke på de nye markedene som har åpnet seg globalt.