Gir Telenor skylden for driftsproblemer

Network Norway, One Call og MyCall hevder Telenor har skylden for at mobilnettet var nede i 7-8 timer torsdag. - Tull og tøys, svarer Telenor.

SKYLDER PÅ TELENOR: Network Norway-ledelsen gir Telenor skylden for at mobilenettet var nede torsdag. Bak fra venstre: Harald Bøyum, Mats Graarud, Svein Asle Bjørheim, Thomas Hage, Geir Løvnes, Kari Mette Toverud og Ingvild Myhre.
  • Stine Grihamar
Publisert:

- Dette var en svært alvorlig situasjon, og på vegne av våre kunder er vi opprørte over at dette kunne skje, sier direktør i One Call, Øistein Eriksen i følge en pressemelding.

Mange kunder av Network Norway, One Call og MyCall opplevde torsdag problemer med å ringe, sende meldinger og bruke data.

Var nede i flere timer

Problemet skal ifølge selskapene ha oppstått da Telenor gjorde en oppdatering i mobilnettet som førte til at kundene ikke kunne bruke mobiltelefonen som normalt i opp mot 7-8 timer torsdag.

Ifølge selskapene ble oppdateringen utført uten at Network Norway ble varslet, og førte til en signaleringsstorm i nettet.

Network Norway har torsdag ettermiddag og i kveld jobbet i flere timer med å få driftsproblemene under kontroll, og trafikken går som normalt igjen.

LES OGSÅ: Gir opp millionkrav mot Tele2

- Svært alvorlig

- Vi har jobbet på spreng for å få situasjonen under kontroll. Vi var i hyppig kontakt med Telenor, men det tok nesten seks timer før vi fikk bekreftet at de hadde gjort en oppdatering i sitt nett som kunne være årsak til problemene, sier teknisk direktør i Network Norway, Geir Løvnes.

«Som Telenors største nettleiekunde opplever Network Norway, One Call og MyCall dette som svært alvorlig», skriver selskapene videre i pressemeldingen.

Network Norway har over 540.000 kunder, men det er foreløpig uklart hvor mange som er rammet. Selskapet er Norges tredje største operatør og eier blant annet One Call, som har omtrent 300.000 kunder

Network Norway, One Call og Mycall skal nå kartlegge omfanget av problemet og hvor mange kunder som ble berørt.

LES OGSÅ: Endelig blir det bredbånd på t-banen

- Må ta ansvar selv

Telenor tilbakeviser på det sterkeste at de har forårsaket trøbbelet.

- Tull og tøys. De har hatt denne typen problemer tidligere også, og dette må de ta ansvar for selv, sier pressevakt Jørn Bremtun i Telenor til E24.

Ifølge Bremtun var endringen Telenor gjorde i nettet av rutinemessig karakter, og senest noe som ble gjort tirsdag.

- Denne endringen hadde ikke skapt problemer for Network Norway-selskapene dersom underliggende systemer hos dem var i orden. At de hadde store problemer i egne systemer burde de varslet oss om, og selv tatt ansvar overfor egne kunder, sier han videre.

LES OGSÅ:

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Rekordbot til Telenor

  2. Kunder raser over nettbytte

  3. Får grønt lys for å kjøpe Tele2

  4. Fikk smekk av Forbrukerombudet:One Call vil beholde «Like bra»

  5. Får dårligere hastigheter: Telenor struper OneCall-kundene