Zalando fra underskudd til overskudd: – For åtte år siden sa folk at vi hadde en dårlig forretningsmodell

Det tyske netthandleselskapet har nå flere ansatte som jobber med teknologi enn mote. Istedenfor å kaste seg ut i nye markeder, vil de utvide der de allerede er.

I OSLO: Zalandos Norden-sjef Kenneth Melchior var på besøk i Oslo for å snakke om netthandelfremtiden på eHandelsforums årlige konferanse.
  • Sigrid Moe
Publisert: Publisert:

Da nettbutikken Zalando startet opp i Berlin i 2008 var det ikke mange som hadde tro på at de skulle bli store.

Men det har endret seg.

I 2014 ble det børsnotert, og verdsatt til om lag 5,3 milliarder euro. Det tilsvarer over 49,5 milliarder kroner. Det gikk fra å selge sko til å i dag kunne dekke klesbehovet til de fleste.

Selskapet opererer i 15 markeder, og har startet å også konkurrere mot mediebyråer.

– For åtte år siden sa folk at de trodde at vi hadde en dårlig forretningsmodell, men vi skalerte fort, sier Zalandos Norden-sjef, Kenneth Melchior, til E24.

Ideen, som de fremdeles satser på, er å ta prøverommet hjem til folk, og gjøre mote tilgjengelig for alle, uansett hvor de bor.

Les også

Svensk godterikiosk på nett satser stort

Fra underskudd til overskudd

I løpet av de siste fem årene har Zalando snudd fra et underskudd på rundt 85 millioner euro til et overskudd på 120,4 millioner.

– Vi har ingen planer om å utvide til flere markeder nå, men ser heller vekstmuligheter i de markedene vi allerede er i, sier Melchior.

Og det skjer mye med tjenestene Zalando tilbyr.

– Vi prøver hele tiden ut nye ting. Vi har spesielt kompetanse innenfor teknologi og mote, og utforsker hvordan vi best mulig kan benytte det, forklarer Norden-sjefen, og legger til at de derfor også hele tiden ser etter samarbeid med nye gründerbedrifter.

– Vi har blitt store, og da er det ikke like lett å gjøre ting raskt. Derfor knytter vi til oss oppstartselskaper som har kompetanse og tjenester vi kan ha nytte av, og så er vi så store at vi kan hjelpe dem, sier Melchior.

Medieplattform

Utprøvingen av forskjellige tjenester har blant annet ført til at de i 2016 lanserte medieplattform, som skal koble merker og forbrukere.

– Vi har mye informasjon om våre 20 millioner brukere, og vi kan digital markedsføring, så vi ser at dette er et område vi kan tette et hull i markedet, forklarer Melchior.

Nå har selskapet flere ansatte innen IT enn mote.

Zalando jobber også med å få koblet sammen kles- og skoprodusentenes varelager opp mot nettbutikken, så kundene kan få kjøpe det som ikke Zalando selv har kjøpt inn for sesongen.

Tjenesten er nettopp lansert i Sverige, og kommer til Norge i løpet av året, lover Melchior. Samtidig skal det bygges et eget varelager i Sverige, for å korte ned leveringstiden i Norge og Sverige.

BØRSNOTERT: Her er ringer de tre Zalando-direktørene David Schneider, Robert Gentz og Rubin Ritter i bjellen under selskapets børsnotering 1. oktober 2014.

Norge

Diskusjonen om tollavgiftene ved å handle i utenlandske nettbutikker har de ikke kastet seg inn i, de har heller valgt å dekke den utgiften for norske kunder.

Grunnen, forklarer Melchior, er at det er noe spesielt med markedet i Norge. Noe av det har vi også til felles med våre nordiske naboer.

Det er et viktig marked for Zalando, både fordi folk har mye penger å bruke her, og at vi er spesielt digitale.

Det gjør at Norge er et godt testmarked.

– Vi ser også at nordmenn ligger langt frem i motebildet. Det nordmenn er interessert i, ser vi ofte at kommer senere til andre europeiske markeder, forklarer Sigrid Dalberg-Krajewski, kommunikasjonssjef for Zalando i Norden.

Les også

Tre av fire handlet på nett i fjor

Tillit

Derfor er moten som tilbys i nettbutikken forskjellig i de forskjellige markedene. Men det er ikke det eneste som er spesielt med nordmenn. Ifølge Zalando har nordmenn også mye tillit til nettbutikker.

– I Italia og Polen er for eksempel folk vant til å betale når de mottar en pakke, mens i Norge er det vanlig å betale når du sender bestilling, sier Dalberg Krajewski.

Zalando har siden børsnoteringen hatt en omsetningsøkning i Norden på 100 prosent, og kundebasen har økt med 50 prosent.

Målet er å doble dette innen to år.

Les også

Detaljhandelen opp 2,9 prosent

Les også

Kinas nest største nettvarehus satser stort på dronelevering
til landsbygda

Les også

Utfordres av netthandel og «mat i farta»

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Zalando
  2. Netthandel

Flere artikler

  1. Norske nettbutikker ruster seg til Amazon-kamp

  2. Nå kan du få egen netthandel-postkasse på trappa

  3. Motegigant tror på stemmeteknologi

  4. Færre enn før bruker ulike passord på nett

  5. Jollyroom vil hente «et par hundre millioner» i ny emisjon