Tidligere Spotify-sjef utfordrer Netflix og HBO Nordic
Film-strømmetjenesten Plejmo sier HBO og Netflix har fått en ny utfordrer i Norden. Medieviter mener Plejmo er den som får det utfordrende.
På film-strømmetjenesten Plejmo betaler du fra 3 til 49 kroner for å leie en film i 48 timer.
Nå debuterer tjenesten i betaversjon Norge, før de øvrige nordiske landene står for tur.
Det skjer noen måneder etter at filmtjenesten startet opp i moderlandet Sverige.
Plejmo anser seg selv som en utfordrer til både Netflix og HBO Nordic, det til tross for at de angriper markedet med en helt annen forretningsmodell.
Fortrinnet skal være utvalg og tidlig lansering av hete titler. For snart kommer Plejmo til å ha Nordens største filmutvalg, skryter toppsjef Ulrika Lindwall til E24.
Overskuddet til Netflix halvert
Sluttet i Spotify
– I løpet av de neste ukene vil vi øke utvalget i raskt tempo, og om noen måneder vil vi ha Nordens største filmutvalg med 7–8.000 titler, sier Lindwall til E24.
– Større enn Netflix?
– Netflix har mange TV-serier som øker katalogen, men har egentlig et ganske dårlig filmutvalg. Vi vil få flere, og vil også få filmene flere måneder tidligere enn dem, skryter Plejmo-sjefen.
Det er ikke første gang Lindwall er med på å utfordre en bransje preget av den digitale revolusjonen.
Så sent som i 2013 var Lindwall sjef for internasjonal vekst i Spotify.
Da hun hoppet av for å begynne på sitt nye hjertebarn, tenkte hun at filmstrømming burde fungere på samme måte.
Nå sier hun at det var en feilslutning:
Tror stykkpris er løsningen
– Jeg innså etter hvert at film og musikk er veldig forskjellig. For musikk vil du høre samme låt igjen og igjen. Slik er det ikke med filmer: De sees gjerne en gang, og daler raskt i popularitet etter hvert som det kommer nye.
Lindwall og resten av teamet forkastet dermed ideen om fast månedspris, og satset i stedet på «pay per view»-transaksjonsmodellen. Altså: Stykkevis filmleie.
– Den modellen er egentlig perfekt for film. Det er bare det at andre tjenester har håndtert den feil, hevder Lindwall.
Spotify kan få kjempeinvestering fra Abu Dhabi
... men ikke faste prier
Mens Netflix, Viaplay og de fleste andre strømmetjenester tar en fast månedspris et sted under hundre kroner, er Apples iTunes blant tjenestene som bruker stykkpris, både for film og musikk.
Plejmo skiller seg imidlertid også fra denne, ved å bruke det de selv beskriver som «bevegelig prising» – hvor filmen blir billigere eller dyrere å leie avhengig av etterspørselen på den.
Satsene vil endres fortløpende. De billigste titlene – altså de minst ettertraktede – får en leiepris på 3 kroner. De dyreste vil koste 49 kroner, som er maksprisen. Når filmen er betalt for, kan den sees innenfor et vindu på 48 timer. I tillegg skal det alltid finnes et utvalg gratis-filmer.
– De populære blockbusterne vil fort koste maksprisen på 49 kroner å leie?
– Ja, de nyeste og mest populære filmene vil det, men om de ikke får nok visninger vil de raskt dale i pris, sier Lindwall.
Slik er Jay Zs plan for å endevende musikkbransjen
Vil stimulere til kjapp film-slipp
– Det skal ikke mange filmer til før det blir dyrere enn månedsleien til Netflix eller Viaplay?
– Forbrukerne ar blitt vant til et buffetbord hvor de ser så mye de vil for 79 eller 89 kroner, men det vi ser er at filmdistributørene verger seg for å slippe filmer til disse tjenestene, grunnet lav inntjening. Og de mangler incentiver for å være tidlig ute.
– Her forsøker vi å bygge en bro: Vår prismodell gjør at distributørene tjener mer på å slippe store filmer så tidlig som mulig etter kinopremieren, og her tror jeg det finnes betalingsvilje blant brukerne også, sier Lindwall.
Hun presiserer at det er et fåtall av filmene som koster maksprisen på 49 kroner å leie.
– Det store flertallet ligger på 19 eller 29 kroner. Det er viktig å finne en balanse som både forbrukerne og distributørene liker.
Stadig flere ser serier gratis med Popcorn Time, men er det lovlig?
– Kan bli utfordrende
– I strømmemarkedet er det nå knallsterk konkurranse om seernes oppmerksomhet. Lager du bare en digital videobutikk uten eksklusive titler, tror jeg du skal få det utfordrende i kampen mot Netflix og HBO, sier medieanalytiker Nils Petter Strømmen i TNS Gallup til E24.
Samtidig mener han Plemjos etterspørsels-drevne prisstrategi er interessant.
– Det blir i praksis samme modell som i de fysiske videosjappene, hvor de nyeste filmene koster mer å leie. Og siden Netflix allerede har revolusjonert markedet med sin faste månedspris-løsning, gir det jo en viss mening å forsøke seg på noe annet, mener Strømmen – og legger til:
– Om det vil slå an, er derimot vanskelig å si.
– Trenger «fyrtårn»
TNS Gallups siste kartlegging viser at Netflix har et stort forsprang på strømme-konkurrentene, med en markedsandel på 36 prosent.
– Hva skal til for å slå Netflix i dag?
– Du må levere et godt og bredt innholdstilbud igjennom brukervennlige applikasjoner til konkurransedyktige priser. Du må også gi kundene litt fleksibilitet: Det tok for eksempel ikke lang tid før HBO vraket kravet om bindingstid.
– I tillegg trenger du noen «fyrtårn» i katalogen din – eksklusive titler du ikke får andre steder, slik Netflix har i House of Cards og Orange is the New Black.