Brekke åpner datadøren: – Vår tids kontinentalsokkel

Telenor åpner snart for at kommuner, bedrifter og organisasjoner kan få tilgang til de omfattende kundedataene deres på en helt ny måte. Det kan føre til dramatiske endringer i transportsystemer, helsevesenet og reiselivet.

NYSGJERRIG KOMPANJONG: Konsernsjef Sigve Brekke (t.v.) og leder for det norske bedriftsmarkedet i Telenor, Ove Fredheim, hadde følge av en robot på scenen i Telenor-teltet i Arendal mandag. Roboten snakker spør spørsmål og kan blant annet gjette alderen din.

Foto: Marius Lorentzen E24
Publisert:,

ARENDALSUKEN (E24): – Vi var jo ledende i Norge på introduksjonen av mobilteknologi gjennom NMT i sin tid. Men nå kan vi ikke lenger bare sitte for oss selv på kontoret og finne på nye ting. Vi er avhengige av å finne partnere skal vi klare dette, sa Sigve Brekke.

På den første dagen i årets Arendalsuke hadde Telenor fylt et telt med både egne ansatte og andre selskaper. Brekke sto sammen med lederen for Telenor Bedrift i Norge, Ove Fredheim, på scenen med en robot.

Sammen annonserte de at Telenor fra desember vil la eksterne få tilgang til det som kalles aggregerte kundedata. Det betyr at teleselskapet ikke skal selge informasjon om hvor akkurat din mobil befinner seg eller hva den brukes til, men selge tilgang til den type informasjon på gruppenivå.

Telenor er ikke alene om å jobbe med noe slikt, men de er tidlig ute av døren. Effekten av at datalusene nå åpnes kan bli store for folks hverdag.

Dataene kan for eksempel gi kommuner en detaljert innsikt i hvordan befolkningen reiser og hvor de tilbringer mest tid, det kan gi turistsjefer innsikt i hvilke land turistene kommer fra, hvor lenge de er på besøk og hvor de drar videre, og det kan gjøre det mulig å forutsi hvordan smittsomme sykdommer sprer seg.

Telenor mener det for eksempel vil være mulig å bruke dataene til å forutse når influensasesongen vil slå til i en kommune hvert år, rett og slett ved å se på reisemønstre og sammenstille dette med rapporterte utbrudd.

Les også

Snart flyttes Phonero-kundene til Telia: Trykker opp nesten seks tonn med nye simkort

En datamaskin som lager kaffe

Tilgangen til kundedata som Telenor nå vil tilby henger ofte sammen med utbredelsen av oppkoblede sensorer og dingser. Mange av de nye løsningene bruker nemlig både oppkoblede sensorer og detaljert statistikk.

Telenor viste mandag frem hvordan partnere og selskapet selv kobler opp alt fra kaffemaskiner på kontorer til parkeringsplasser rundt i byen for å kunne effektivisere distribusjon og service av kaffemaskiner og redusere bortkastet kjøring på jakt etter en parkeringsplass.

Under presentasjonen fikk Telenor-toppene med mannen bak den nye kaffemaskinen til kontorbruk.

– Dette er ikke en kaffemaskin, men en datamaskin som brygger kaffe, sa kaffegründeren, og fortalte hvordan maskinene rapporterer all mulig informasjon om sin status tilbake til selskapet.

Det sparer store utgifter til at servicefolk må fysisk ut for å sjekke maskinene, fremfor at maskinen selv melder fra når den trenger mer kaffe eller service. Maskinen var selvfølgelig koblet på nett med hjelp av Telenors mobilnett, og kunne i tillegg vise reklame på skjermen for å gi ekstra inntekter.

En representant for det norske bombrikke- og veiteknologiselskapet Q-Free viste hvordan Telenors nye NB-IOT-nett (Narrow Band Internett of Things) kan ta imot signaler fra en ny type sensor som begraves under asfalten på hver parkeringsplass. Fordi NB-IOT-nettet trekker så lite strøm, kan sensorens batteri holde i 10 år før den må byttes.

– I dag bruker en gjennomsnittlig bileier i New York 30 timer i året på å lete etter parkering. Dette kan vi slutte med hvis det finnes slike sensorer overalt, fortalte representanten fra Q-Free.

Telenors satsing startet med en kunstig intelligens-lab på NTNU i Trondheim, en rekke testprosjekter rundt i landet og en plan om å investere 50 millioner kroner over fem år.

– Norge er vårt innovasjonssenter. Men vi skal jo ta dette ut til resten av våre 170 millioner kunder selvfølgelig, sier Sigve Brekke til E24 om satsingen.

Les også

Rekord for Telenor – hever resultatmålet for året

– Vår tids kontinentalsokkel

Telenor-sjefen selv mener verdien av disse dataene, og tilgjengeliggjøringen av dem, kan sammenlignes med oljeeventyrets effekt på norsk økonomi:

– Telenor har enorme mengder data i våre nettverk. Vi har gjennom flere studier og praktiske anvendelser vist hvordan anonymiserte mobilitetsdata kan gjøre offentlige og kommersielle tjenester mer relevante og effektive. Data er vår tids kontinentalsokkel, og Telenor vil være en del av og legge til rette for en robust leverandørindustri, sier Brekke.

Mens det altså har vokst opp en hel haug med norske industribedrifter som leverer til oljenæringen, så mener Brekke at vi kan få en skog av norske bedrifter som kan slå seg opp på å utvikle og levere nye tjenester via mobilnettet.

– Derfor investerer vi nå for å systematisere og gjøre våre anonymiserte kundedata tilgjengelige for avansert dataanalyse. Dette er kompetanse vi vil utvikle i Norge og Skandinavia, og deretter se på anvendelser i våre markeder i Europa og Asia, sier Brekke.

Les også

En helt ny generasjon SMS skal rydde opp i app-rotet

Kan bli god butikk – men ikke helt ennå

– Vi har jo hatt disse datene lenge, men nå systematiserer vi det, slik at andre lett kan bruke det, forklarer Telenor-sjef Sigve Brekke til E24.

Ordfører Robert Cornels Nordli (Ap) i Arendal kommune under Arendalsuken 2017

Foto: Marius Lorentzen E24

Foreløpig er ikke datatilgangen noen økonomisk gullgruve for Telenor, men på spørsmål om det kan bli noe penger av dette, svarer Brekke ja:

– Vi har ikke helt klart hvilken kommersiell modell vi skal ha på dette, for det er fortsatt på et ganske tidlig stadium, men det er klart vi kan tjene penger på dette.

– Så dere gir bort dette gratis nå?

– Skal vi samarbeide med Arendal kommune vil det nok være gratis for dem, men på sikt så kan vi jo ta betalt. Vi sitter jo på data for halve Norges befolkning, som er Telenor-kunder. Så det er klart at dette kan kommersialiseres, sier Brekke.

For Telenors del skal dataene brukes til å gi bedre kundeservice, kjenne kunden bedre og kunne drive nettverket mer effektivt enn i dag. Og selv om det trolig er penger å tjene på å selge tilgang til eksterne, så tror Sigve Brekke at den største gevinsten for Telenor trolig ligger i denne interne bruken:

– Ja, det er det, sier Brekke.

Han forklarer at dataene gir Telenor muligheter på tre viktige områder:

  • Det ene er at driften av mobilnettene blir mer effektivt. Med dyp innsikt i kundedata mener Brekke at man langt raskere kan finne og rette feil i nettet, og forutse problemer som kan oppstå.
  • Det andre er innsikt i hver enkelt kundes behov. Brekke mener man kan gå vekk fra å kategorisere kundene inn i store, generaliserende grupper, og få en langt bedre forståelse av deres behov
  • Det siste er på salg. Med den dype innsikten mener Brekke Telenor kan skreddersy tilbudet sitt langt bedre, både fordi man vet hvilken telefon kunden bruker, hvordan de bruker den og hvor de bruker den.

– Dette er særdeles verdifullt for oss. Telenor har jo i hele sin historie vært i direkte kontakt med kundene, så den eneste sjansen vi har for å være relevante i fremtiden er å kjenne kunden og gi dem en god opplevelse slik at de er mer tilfredse.

Telenor Research deler i dag ut gratis startpakker for dem som vil prøve NB-IOT-teknologien som er skrudd på i mobilnettet. Telenor tar foreløpig heller ikke betalt for de som bruker dette nettet i byene der teknologien er aktivert:

– Det er rett og slett for å få aktører til å prøve ut ideene sine, sier Brekke.

– Er det interessant for dere å gå inn på eiersiden i nye bedrifter hvis de kommer til dere med veldig gode ideer eller produkter som kan benytte disse funksjonene i nettet deres?

– For oss handler dette i utgangspunktet om å selge og dele dataene, sier Brekke.

Les også

– Vi kommer ikke til å gå utenfor Europa

Les også

Kjøper seg 40.000 kunder til

Les også

Fersk rapport: Norge har enormt potensial innen fintech