TV, bredbånd og mobil gror sammen: Slik ser Get-sjefen for seg fremtiden med Telia

En rekke teleselskaper og mediekonsern forsøker nå å kjøpe opp hverandre for å ikke risikere å bli irrelevante i ny mediehverdag. For kundene vil det bety at bredbånd, mobildata og video vil gro sammen på en ny måte, mener Telia- og Get-sjefene som nå slår seg sammen.

MÅTE AVBRYTE FERIEN: Telias oppkjøp av TDC Norge og Get gjorde at flere i de to selskapene måtte komme hjem fra ferie for å jobbe. Her er Telia Norge-sjef Abraham Foss (t.v.) og Get-sjef Gunnar Evensen avbildet på vei inn til pressekonferansen om fusjonen av de to selskapene.

Foto: Lise Åserud NTB scanpix
Publisert:,

Man kan bare lære seg nyordet med en gang: Konvergens.

Ordet som stammer fra det engelske «convergence» referer til sammensmeltingen av digitale tjenester. Mens man før så TV på TV-en, film på kino og ringte med telefonen, sørger den teknologiske utviklingen for at dingsen eller måten innhold overføres på blir stadig mer uvesentlig.

Når du i dag for eksempel skal se en video er det egentlig brukeropplevelsen og personlige preferanser som avgjør om du ser den på TV-en, nettbrettet eller mobilen. Innholdet blir uansett levert over internettlinjen eller mobilnettet du har tilgang på i hjemmet ditt eller på farten.

Det er denne teknologiske utviklingen tele- og medietopper verden over forsøker å håndtere, enten ved å kjøpe seg opp i hverandres bransjer, eller sikre seg en bredere posisjon i egen sektor.

I USA har telegiganten AT&T allerede kastet seg over mediekonsernet Time Warner, mens kabelselskapet Comcast forgjeves forsøkte å kapre mediekonsernet 20th Century Fox.

I mer hjemlige trakter har svenske Telia denne uken bladd opp nesten 30 milliarder norske kroner for å sikre seg TV4-eier Bonnier Broadcasting og Get-eier TDC Norge.

Flere av oppkjøpene venter fortsatt på godkjenning fra konkurransemyndighetene i det aktuelle landet, inkludert TDC/Get-kjøpet.

Les også

Telias toppsjef om storkjøpet i Norge: Må kutte kostnader for å forsvare prisen

Tror man kan slippe «hytteabonnement»

Konvergens sørger også for at det blir stadig mer snakk om at man leverer en tjeneste, enn i hvilken form den leveres. Stadig flere dropper kabelabonnementet og bestiller heller TV rett fra en strømmeleverandør som TV2 Sumo eller Netflix, og man ønsker egentlig bare å bestille internett som fungerer, uten at det er så viktig om det er 4G eller fiber det blir levert over.

Telia- og Get-ledelsen har allerede store ambisjoner for hva de lansere av nye og sammensmeltede produkter til det norske markedet, men Get-sjef Gunnar Evensen røper overfor E24 at han allerede har prøvd seg før Telia endte med å kjøpe selskapet han leder:

– Det jeg har forsøkt å få med Abraham på (Telia Norge-sjef Abraham Foss, journ.anm.) er et produkt som kan stå på hytta. Et produkt der du betaler en gang i året og som står der med nok data, slik at du bare kan bruke Get-tjenestene når du er der, som om du skulle vært hjemme, sier Evensen og fortsetter:

– Jeg kjenner på det behovet selv og det er denne typen løsninger jeg vil prøve ut nå.

Get tilbyr i dag mobilabonnement på egen hånd gjennom å leie seg inn som en virtuell mobiloperatør hos Telia. Gjennom oppkjøpet vil de ikke lenger være en konkurrerende leietager.

– Kan man se et slikt tilbud neste år hvis fusjonen går som planlagt?

– Målet mitt var å lansere dette i sommer, så hvis de er like kjappe som oss så kommer dette fort, sier Get-sjefen spøkefullt.

Under pressekonferansen da Telias oppkjøp av TDC Norge og Get ble annonsert, var Get-sjefen klar på at målet på sikt med fusjonen er at «folk bør kunne skru ned parabolen fra hyttetaket» en gang for alle.

Når E24 spør Telia Norge-sjefen hva norske forbrukere har i vente, er han tydelig på at han ikke vil forskuttere hvilke pakketilbud eller løsninger de to selskapene kan komme til å lansere. Først vil han sørge for det formelle er i orden, inkludert Konkurransetilsynet godkjenning.

– Men ja, han har snakket om dette, sier Foss om hytteideen til Get-sjefen og humrer.

Styrker TV-makten

Abraham Foss forklarer at en slik hytteløsning bare er et av mange eksempler på hva de kan få til sammen, og erkjenner at Telia har vært begrenset av at de ikke eier sitt eget bredbåndsnett i Norge.

– Tilbudet til kundene skal preges av større valgfrihet og vi går i retning av stadig mer personalifisering til hver enkelt kunde.

Get-sjefen peker også på at selskapet samarbeider med 25 kraftselskap rundt omkring i landet. Disse selger i dag bredbånd og TV fra Get som distribueres over kraftselskapenes lokale bredbånd.

Med Telia på laget vil disse ikke bare kunne selge bredbånd, men også mobilløsninger, forklarer Get-sjefen og peker på at det for Get som TV-distributør også er en annen fordel:

– Vi ser at Telia har mange TV-kunder i Sverige og ser muligheter for å kunne bli en større innholdskjøper og mener det er en viktig samfunnsoppgave å sikre norsk innhold og at vi ikke alle sklir over i Netflix- og HBO-verdenen alle sammen.

Smarte hjem og TV-innhold

I tillegg til nye hytteabonnement er det flere måter å samarbeide på som Telia- og Get-sjefene anser som svært lukrative.

Det ene er på infrastrukturen, der de to selskapene regner med å kunne spare betydelige beløp ved å samkjøre utrullingen av fibernett til hus og bedrifter med utbyggingen av mobilnettet.

– Sammen med våre partnere når nettet vårt 800.000 hjem med høyhastighetsinternett. Det er en solid posisjon der det er mye infrastruktur i bakkant som også er interessant for mobilnettet til Telia, sa Get-sjefen og pekte på at de to allerede samarbeider om mobilutbyggingen i Stavanger-regionen.

Det andre er på IoT (Internett of Things). For Get er det også svært interessant å få kjørt sin egen satsing på smarte hjem over Telias IT-plattform for IoT. Telia har på linje med Telenor satset tungt på nye oppkoblede sensorer og små enheter på alt fra sauer på beite til oppdrettsanlegg til havs og lignende.

Get har på sin side kjøpt seg inn i selskapet Future Home for å kunne tilby smarthjemløsninger til sine kabel- og bredbåndskunder med kabelmodemet som en hub.

Get-sjefen forteller at han selv har 120 forskjellige sensorer i smarthjemløsningen han har på sin egen hytte, og selv om han erkjenner at det «var en lang vei frem» før smarthjemteknologien var moden nok, så mener han det nå er blitt veldig bra.

– Er det viktig for dere å komme kostnadsmessig i konkurransen med alle de utenlandske aktørene å kunne bruke Telias IoT-plattform?

– Ja, det er det. Man kan også bruke teknologien på annen måte. Man kan bruke 4G-nettet og de nye IoT-protokollene i bygg og i helsesektoren på mange nye måter, sier Evensen.

Les også

Telia fortsetter oppkjøpsraidet: Kjøper Bonnier Broadcasting for 8,5 mrd.

Gir bonus og bredbåndsgaranti

Telia-toppene i Norge og Stockholm som E24 snakket med tirsdag la ikke skjul på at de synes det var litt artig å kunne stjele noe av oppmerksomheten fra sin erkerival Telenor, som samme dag skulle legge frem resultatene for andre kvartal.

Gjennom oppkjøpet av Get er Telia tilbake i bredbåndsmarkedet etter at de solgte seg ut av NextGenTel i 2013.

Dermed er det første gang på mange år at Telenor vil møte en konkurrent på hjemmebane som eier infrastruktur i både mobil, bredbånd og TV-markedet på samme tid.

På vei inn til resultatfremleggelsen sa Norges- og Skandinavia-sjef Berit Svendsen at hun ikke er overrasket over Get-oppkjøpet til Telia, og pekte på at mobilselskapet Tele2 og bredbåndsselskapet Comhem nå slår seg sammen i Sverige. I et intervju med E24 i februar sa hun at hun forventet flere telefusjoner i Skandinavia fremover.

Hun ble også spurt om utviklingen innen pakketilbud og konvergens nå vil trappes opp som følge av oppkjøpet:

– Hva slags form konvergensutviklingen vil ta er veldig interessant. Vi kobler jo allerede alle kundens tilbud på bredbånd og mobil i familiebonus-tilbudet vårt, og vi tilbyr jo også internettgaranti med mobil ved utfall på bredbånd. Så det er allerede et tilbud her, men dette vil jo også utvikle seg i markedet fremover, sa Svendsen.

Les også

14 mobiltilbydere må endre markedsføring etter tilsyn

Les også

– Det handler ikke bare om pris

Les også

TV 2 kjøper seg inn i Chili Mobil

Her kan du lese mer om