Alibaba med storinvestering: 8,4 milliarder kroner inn i Lazada

Målet er å øke selskapets andel i e-handelsgiganten Lazada fra 51 til 83 prosent. Sistnevnte har i dag 23 millioner aktive brukere, ifølge en nylig rapport.

I BOKS: Her er grunnlegger og sjef Jack Ma i Alibaba Group Holding under et intervju med amerikansk TV. Nå sikrer selskapet seg milliardinvestering i en annen stor netthandelgigant.

Foto: Rebecca Cook Reuters
Publisert:,

Storinvesteringen fra Alibaba fører til at selskapet nå bikker totalinvesteringene sine i Lazada med over 2 milliarder dollar, om lag 16,8 milliarder kroner, ifølge CNBC.

Kinesiske Alibaba vil kjøpe fra utvalgte Lazada-aksjonærer, med en innforstått verdivurdering på rundt 3,15 milliarder dollar eller 26,46 milliarder kroner.

Dermed vil de sikre kontroll over en raskt voksende oppstart i forkant av videre ekspansjon i Sørøst-Asia, og ta et skritt videre på veien mot Alibaba-sjef Jack Mas ambisjoner om å bli en global aktør.

Forhandlere fra Lazada sa at partnerskapet vil tillate selskapet å nå investere ytterligere i markedet, både innen teknologi, betalinger og en bedret logistikk for større kunder og kjøpere.

Lazada er ifølge hjemmesidene til selskapet Sørøst-Asias største på netthandel.

E-handelen i kraftig vekst

Alibaba er en av de største handelsgigantene på digitalmarkedet, og går ofte under navnet «Østens Amazon».

Selskapet har varslet at salget styrker seg betydelig i år, og anslår en omsetningsvekst på mellom 45 og 49 prosent fra 2016, ifølge CNBC.

Investeringen i Lazada markerer dermed en sterk optimisme i det sørøstasiatiske markedet. Markedet for e-handel er i kraftig vekst, samtidig som stadig flere shoppere omfavner netthandelen.

En eksplosjon i antall brukere av smarttelefon har også gjort sitt for å styrke netthandelveksten, ettersom 80 prosent av transaksjonene på Alibaba i dag skjer via mobil.

Alibaba gikk inn med investeringer i Lazada allerede i fjor, noe som var det største oversjøiske investeringen selskapet gjorde siden oppstarten, ifølge Bloomberg.

Nå vil Alibaba igjen styrke sin posisjon utenfor det kinesiske markedet, i lys av selskapets mål om å bli ledende på global netthandel.

Les også

Alibaba solgte varer for 8,85 millioner – i minuttet!

En studie gjennomført av Google og Tamasek holdings i Singapore anslo at markedet for netthandel vil vokse til 200 milliarder dollar ved utgangen av 2025.

Alibabas investeringer i Lazada vil spille en avgjørende rolle for at kinesiske e-handelsaktører kan få en global rekkevidde, særlig inn i markeder som inkluderer Indonesia, Malaysia, Filippinene, Singapore, Thailand og Vietnam, hvor Lazada i dag er størst, ifølge CNBC.

Følger opp Amazon

Tidligere denne måneden ble det kjent at Amazon kjøpte Whole Food Markets – et kjøp som verdsatte sistnevnte til rundt 13,67 milliarder dollar, rundt 115,7 milliarder kroner.

Det var lenge ventet at Amazon vil satse i dagligvaremarkedet. Dette markedet ble senest i starten av juni beskrevet som «det største og mest undervurderte markedet» for Amazon i en analyse fra Nomura Instinet, ifølge CNBC.

Les også

Kommentar: Verdenshandel i digitalt kaos

Forbrukere kjøpet stadig mer av dagligvarene andre steder enn i de tradisjonelle dagligvarebutikkene. Netthandel og matkasser vokser og tar nye markedsandeler, skriver Marketwatch.

Retail-sjef Michelle Grant ved Euromonitor International påpeker at Amazon.com har 300 millioner brukerkontoer, noe selskapet kan bruke inn mot Whole Foods' leverandører.

– Med et bedre tilbud på nett, kan det også legge press på konkurrentene som ikke har nettløsninger, skrev Grant i en e-post til E24 i forbindelse med nyheten om Whole Foods-kjøpet.

Les også

Zalando fra underskudd til overskudd: – For åtte år siden sa folk at vi hadde en dårlig forretningsmodell

Les også

Verizon kjøper Yahoo for 4,48 milliarder dollar

Les også

Alibaba-sjefen tror toppsjefen er en robot om 30 år

Les også

Kinas nest største nettvarehus satser stort på dronelevering
til landsbygda

Her kan du lese mer om