Alibaba med storinvestering: 8,4 milliarder kroner inn i Lazada

Målet er å øke selskapets andel i e-handelsgiganten Lazada fra 51 til 83 prosent. Sistnevnte har i dag 23 millioner aktive brukere, ifølge en nylig rapport.

I BOKS: Her er grunnlegger og sjef Jack Ma i Alibaba Group Holding under et intervju med amerikansk TV. Nå sikrer selskapet seg milliardinvestering i en annen stor netthandelgigant.

Foto: Rebecca Cook Reuters
  • Ida Bing
Publisert:

Storinvesteringen fra Alibaba fører til at selskapet nå bikker totalinvesteringene sine i Lazada med over 2 milliarder dollar, om lag 16,8 milliarder kroner, ifølge CNBC.

Kinesiske Alibaba vil kjøpe fra utvalgte Lazada-aksjonærer, med en innforstått verdivurdering på rundt 3,15 milliarder dollar eller 26,46 milliarder kroner.

Dermed vil de sikre kontroll over en raskt voksende oppstart i forkant av videre ekspansjon i Sørøst-Asia, og ta et skritt videre på veien mot Alibaba-sjef Jack Mas ambisjoner om å bli en global aktør.

Forhandlere fra Lazada sa at partnerskapet vil tillate selskapet å nå investere ytterligere i markedet, både innen teknologi, betalinger og en bedret logistikk for større kunder og kjøpere.

Lazada er ifølge hjemmesidene til selskapet Sørøst-Asias største på netthandel.

E-handelen i kraftig vekst

Alibaba er en av de største handelsgigantene på digitalmarkedet, og går ofte under navnet «Østens Amazon».

Selskapet har varslet at salget styrker seg betydelig i år, og anslår en omsetningsvekst på mellom 45 og 49 prosent fra 2016, ifølge CNBC.

Investeringen i Lazada markerer dermed en sterk optimisme i det sørøstasiatiske markedet. Markedet for e-handel er i kraftig vekst, samtidig som stadig flere shoppere omfavner netthandelen.

En eksplosjon i antall brukere av smarttelefon har også gjort sitt for å styrke netthandelveksten, ettersom 80 prosent av transaksjonene på Alibaba i dag skjer via mobil.

Alibaba gikk inn med investeringer i Lazada allerede i fjor, noe som var det største oversjøiske investeringen selskapet gjorde siden oppstarten, ifølge Bloomberg.

Nå vil Alibaba igjen styrke sin posisjon utenfor det kinesiske markedet, i lys av selskapets mål om å bli ledende på global netthandel.

Les også

Alibaba solgte varer for 8,85 millioner – i minuttet!

En studie gjennomført av Google og Tamasek holdings i Singapore anslo at markedet for netthandel vil vokse til 200 milliarder dollar ved utgangen av 2025.

Alibabas investeringer i Lazada vil spille en avgjørende rolle for at kinesiske e-handelsaktører kan få en global rekkevidde, særlig inn i markeder som inkluderer Indonesia, Malaysia, Filippinene, Singapore, Thailand og Vietnam, hvor Lazada i dag er størst, ifølge CNBC.

Følger opp Amazon

Tidligere denne måneden ble det kjent at Amazon kjøpte Whole Food Markets – et kjøp som verdsatte sistnevnte til rundt 13,67 milliarder dollar, rundt 115,7 milliarder kroner.

Det var lenge ventet at Amazon vil satse i dagligvaremarkedet. Dette markedet ble senest i starten av juni beskrevet som «det største og mest undervurderte markedet» for Amazon i en analyse fra Nomura Instinet, ifølge CNBC.

Les også

Kommentar: Verdenshandel i digitalt kaos

Forbrukere kjøpet stadig mer av dagligvarene andre steder enn i de tradisjonelle dagligvarebutikkene. Netthandel og matkasser vokser og tar nye markedsandeler, skriver Marketwatch.

Retail-sjef Michelle Grant ved Euromonitor International påpeker at Amazon.com har 300 millioner brukerkontoer, noe selskapet kan bruke inn mot Whole Foods' leverandører.

– Med et bedre tilbud på nett, kan det også legge press på konkurrentene som ikke har nettløsninger, skrev Grant i en e-post til E24 i forbindelse med nyheten om Whole Foods-kjøpet.

Les også

Zalando fra underskudd til overskudd: – For åtte år siden sa folk at vi hadde en dårlig forretningsmodell

Les også

Verizon kjøper Yahoo for 4,48 milliarder dollar

Les også

Alibaba-sjefen tror toppsjefen er en robot om 30 år

Les også

Kinas nest største nettvarehus satser stort på dronelevering
til landsbygda

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Netthandel
  2. Teknologi
  3. Alibaba

Flere artikler

  1. Amazon kjøper Whole Foods for milliardsum: Analytikere tror på mer aggressive priser

  2. Amazon gjør storkjøp

  3. Nå er han Asias rikeste

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Slik ble «Singles Day» den største handleorgien noensinne

  6. Alibaba solgte varer for 8,85 millioner – i minuttet!