New Yorks Uber-sjåfører til kamp mot selvkjørende biler

Denne uken startet delingsøkonomi-selskapet Uber opp et pilotprogram med selvkjørende biler i Pittsburgh. Det har fått Uber-sjåfører til å frykte for jobbene sine.

SELVKJØRENDE: I New York er det foreløpig forbud mot selvkjørende biler, og denne loven tenker byens Uber-sjåfører å kjempe for å beholde.

Foto: Gene J. Puskar AP
Publisert:

Tidligere i år fikk verden se bilder av Ubers første selvkjørende biler. Onsdag denne uken annonserte selskapet at de hadde startet opp et pilotprogram med selvkjørende biler i Pittsburgh. I kjølvannet av denne utviklingen har Uber-sjåførene i New York nå begynt å frykte for levebrødet sitt, og har ifølge Marketwatch varslet at de kommer til å kjempe mot at de selvkjørende bilene blir en realitet i millionbyen.

– Vi forventer ikke at de selvkjørende biler kommer til New York med det første. Men om det skjer, kan Uber forvente at vi kommer til å ta opp kampen og sette en stopper for det, sier Jim Conigliaro Jr., grunnlegger av Independent Drivers Guild til Marketwatch. Han representerer 35.000 Uber-sjåfører i New York.

Conigliaro påpekte også overfor nettstedet at det er forbudt med selvkjørende biler i New York, og at Uber-sjåførene kommer til å «kjempe aggressivt» for å beholde lovverket som regulerer dette.

Les også

Taxiselskap med nytt våpen i kampen om kundene

– Miks av sjåfører og selvkjørende biler

Foreløpig sitter det fortsatt en tekniker i sjåførsetet i Ubers selvkjørende biler, men på sikt – når blant annet utfordringer med ulike vær- og føreforhold er løst – er altså planen at bilene skal operere helt på egen hånd.

Fra Uber-hold blir det sagt at selskapet er klar over at sjåførenes bekymring, men at de forventer at sjåførene skal være en del av selskapet også når bilene er helt selvkjørende.

– Vi tror at det kommer til å bli en miks av både Uber-sjåfører og selvkjørende Uber-biler, sier en talsmann i selskapet, ifølge Marketwatch.

Selskapet legger til at det også kommer til å oppstå en del jobber i forbindelse med vedlikehold av de selvkjørende bilene.

HENDENE AV RATTET: Selv om Uber-bilen kjører seg selv, sitter det fortsatt med en tekniker i sjåførsetet i bilen, i tilfelle kjøreturen ikke går som planlagt.

Foto: Angelo Merendino AFP

4 millioner amerikanske jobber i fare

En automatisering av transportsektoren vil ha store konsekvenser for alle som lever av sjåføryrket i dag, er det flere som påpeker. Én av dem er Wolf Richer, som på sin blogg anslår at over fire millioner amerikanske jobber vil forsvinne når biler ikke lenger trenger sjåfører. Og, som Richer påpeker, for denne gruppen med lavt utdannede arbeidstagere, er det sannsynligvis lite aktuelt å begynne med programmering når sjåførjobben ikke lenger finnes.

Les også

Uber vil levere mat i København

Les også

Nå er Ubers første selvkjørende bil på veien

Les også

Her er privatbilismens utfordrere