Bilsalget i Kina opp 18 prosent i februar

Bilsalget økte kraftig fra samme måned i fjor, men kineserne velger i større grad bort sine egne merker. Ford øker mest.

FORD-FABRIKK: Bildet viser en Ford-fabrikk i Chongqing i Kina. Ford økte salget med hele 67 prosent i februar, sammenlignet med samme måned i fjor.

Uncredited
Publisert:

Salget av passasjer-biler økte 18 prosent i februar i år, målt mot samme måned i 2013. Ifølge Bloomberg ble det solgt 1,31 millioner kjøretøy denne måneden.

Det var høyere enn forventningene på 1,27 millioner, ifølge nyhetsbyrået.

I løpet av årets to første måneder har det blitt solgt 3,16 millioner private kjøretøy, opp 11,3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Ford, som kom sent på banen i landet, økte salget med hele 67 prosent til 73.040 biler i februar. Selskapet hadde den største veksten i det kinesiske markedet i fjor, men sist måned gjorde salget det største hoppet på syv måneder.

Men kineserne fortsetter å velge bort sine egne bilmerker. De kinesiskproduserte bilene hadde en markedandel på 22,5 prosent i årets to første måneder, mot 30 prosent i samme periode i fjor, ifølge The Wall Street Journal.

Les også:

Bilsalget øker kraftig i KinaKun tre byer i Kina oppfyller krav for luftkvalitetForurensing i Kina truer bilsalget