Ikke si dette til bilselgeren

For å få best mulig pris når du kjøper bil, bør du veie dine ord på gullvekt. Sjekk her hva du ikke bør si.

MER FORNUFT ENN FØLELSER: Forbrukeratferdsekspert Hans Mathias Thjømøe mener at det er praktisk talt umulig å komme utenom at følelser er essensielt ved bilkjøp, men at det stort sett går smertefritt for seg likevel. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no
Publisert:

Er planen å kjøpe bil, bør du passe på hva du sier til bilselgeren. Du må nemlig ikke røpe for mye.

SE FY-LISTEN NEDERST I SAKEN

.
Kommunikasjonsrådgiver i NAF Jan Ivar Engebretsen mener altfor mange kjøper bil med hjertet. Hvis flere hadde brukt hodet og gjort et grundig forarbeid, kunne mange tusenlapper vært spart.
Engebretsen sammenligner bilkjøp med kjærlighet:
- Det gjelder å ikke stirre seg fullstendig blind på det ytre, men også å legge vekt på de mindre synlige kvalitetene. Hvis ikke kan det ende opp i en stormende og kortvarig forelskelse, advarer han.

LES OGSÅ:

Dyrere å lease bil

- Følelser viktige ved bilkjøp

Førsteamanuensis ved Bi/Markedshøyskolen og ekspert på forbrukeratferd, Hans Mathias Thjømøe, mener at det er vanskelig å komme utenom at følelser spiller en viktig rolle ved bilkjøp.
- I dag er vanlige familiebiler gjennomgående så like hverandre at følelser blir en veldig faktor når man skal kjøpe bil, og påpeker at bilannonsene knapt tar for seg de tekniske detaljene rundt bilen lenger.
- Jeg er selv «bilgæren», og ville for eksempel aldri kjøpt en bil jeg ikke likte utseendet på. Men samtidig har folk veldig forskjellig smak. En annen kan kjøpe seg en Audi A8 til halvannen million, og synes at han har gjort et kjempebra bilkjøp. Men jeg kan synes at en som kjøper seg en sånn bil er en idiot, sier Thjømøe.

LES OGSÅ:

Biltrimming kan bli rådyrt

Byttet til koreansk bil

Han forteller at han selv har vært BMW-entusiast gjennom mange år, og at han hadde seks biler fra denne produsenten etter hverandre.
- Men så kom jeg i snakk med en nabo over gjerdet her en dag. Han selger Mazda og Hyundai, og spurte om jeg ikke skulle prøve en Huyndai. Jeg spurte om han var spenna gæren: «Jeg kjører da ikke rundt i en koreansk bil!» Men hva tror du at jeg kjører i nå, da?

- En Hyundai?

- Ja, og jeg er kjempegodt fornøyd også. Det er bare å glemme all gammel lærdom om koreanske biler. De slår de fleste i dag.

LES OGSÅ:

Må betale 530.000 for bil han ikke får

Erfaringer

Thjømøe tror folk i liten grad baserer seg på biltester når de står foran et bilkjøp. I stedet baserer vi oss mye på hva slags erfaringer vi har gjort oss med den bilen man har, og erfaringer med forhandleren og dem som utfører servicen på bilen.
I og med at myndighetene stiller så mange krav til bilprodusentene når det kommer til miljø og sikkerhet, og garantiene for norske forbrukere er så gode, mener Thjømøe at det er vanskelig å gjøre en stor blemme ved et nybilkjøp uansett hvilken bil du ender opp med.

Mye utstyrstillegg

Men at det forsvinner flere tusenlapper i bildragsuget enn man har tenkt seg, er vanskelig å unngå i dag.
- Bilbransjen er blitt stygg på ett område. I brosjyren står det kanskje at bilen koster fra 399.999 kroner, og da pleier jeg for spøk å spørre forhandleren: «Er det med eller uten hjul? Og kommer rattet i tillegg?». Forhandlerne legger på og legger på for utstyr som det skulle være en selvfølge at var med i prisen. Da begynner det nesten å nærme seg juks, mener førsteamanuensis Thjømøe.
Engebretsen i NAF påpeker at de fleste bilmerker har forskjellige varianter av et merke, og at det er kunden som bestemmer hvilke utsyr som kommer med den nye bilen.
- Når det gjelder biler som er strippet for utstyr, så er det avhengig av hvilket bilmerke en kjøper. Men generelt ser vi vel at lokketilbudene florerer med tilbudspakker ved kjøp av ny bil, sier Engebretsen.

Skal du kjøpe bil, så unngå å si dette:

«Å, for en fin bil!»

Det beste er om du ikke viser følelser for bilen du ønsker å kjøpe. Viser du følelser, mister du en god forhandlingsposisjon. Du bør ha en god idé om hvilken bil du vil ha, før du går inn i butikken. Dette er spesielt viktig hvis dere er to.
Ubesluttsomme par er barnemat for selgere. Da kan de sette dere opp mot hverandre og presse frem et salg. Dukker det opp noe som må diskuteres dere imellom, be om å få noen minutter alene.

«Hvis jeg bytter inn en bil, hvordan vil det påvirke

kjøpet?»

Få en pris på bilen du kan tenke deg å kjøpe, før du begynner å diskutere innbytte. Gjør et godt bakgrunnsarbeid selv og skaff deg et inntrykk av hva markedsverdien på begge bilene er i dag. Vær forberedt på å selge bilen på egen hånd hvis bilselgeren ikke gir deg et bra nok tilbud.
Du kan eventuelt be om å få opsjon på innbytteprisen i perioden frem til den nye bilen blir levert. Da har du ryggen fri om du klarer å selge bilen til høyere pris enn du blir tilbudt i innbytte. Husk at selv om innbytte er enkelt for deg, vil du i mange tilfeller få en bedre pris ved å selge bilen selv.

NB!

Ved salg av bil privat er det ofte usikkerhet rundt bilens tilstand. Det er ikke gitt at du som selger kjenner alle feil ved bilen.
Ved å la bilen gjennomgå en

NAF Salgstest

kan du vise til at bilen er vurdert av en objektiv tredjepart. Denne vil være en del av avtalen, og tilstanden vil følgelig være kjent for og akseptert av kjøper.
En NAF Salgstest koster 2390, eller 1990 kroner for NAF-medlemmer.

«Hva med finansieringen?»

Sørg for å få en pris på bilen før dere snakker om finansiering. Selgers lånetilbud skal ikke påvirke prisen på bilen. Om selger tilbyr et billig lån som et insentiv fra produsenten, bør du be om å få en kontantrabatt på bilen i stedet.
Selgere har sjelden de beste lånetilbudene. Husk at lånetilbudene selgeren markedsfører, ofte gjelder det korteste nedbetalingsalternativet. Effektiv rente er det du bør måle tilbudene på. Sjekk alltid hva totalkostnaden, inkludert renter, blir.

«Så mye har jeg»

Det er aldri lurt å vise alle kortene dine med én gang. Det er kjøpers marked, og du vet ikke hvor lavt selgeren er villig til å gå. Sier du hvor mye du har tenkt å bruke, kommer han ikke til å gi deg et bedre tilbud! Hold dere til å diskutere bilen og la selger komme med sitt tilbud først.
I disse dager er lagrene så store at selger kan finne på å selge til innkjøpspris for å bli kvitt bilen.

«Hvilke tilleggsgarantier har dere?»

Tilleggsgarantier er som forsikringer, og bør behandles deretter. Du setter egentlig penger på at bilen ikke vil holde på lang sikt. I mange tilfeller vil du komme bedre ut ved å sette det samme beløpet inn på en egen konto for bilreparasjoner.
Ønsker du likevel å kjøpe en tilleggsgaranti, bør du sjekke priser hos ulike forsikringsselskaper før du tar til takke med hva selgeren tilbyr.

«Jeg trenger bilen nå»

Ditt beste forhandlingskort, enten du kjøper ny eller brukt bil, er at du har muligheten til å gå derfra uten å kjøpe. Viser du tegn til at det er nødvendig å skaffe den nye bilen raskt, kan selgeren fort bli mindre fleksibel. Han vil alltid prøve å selge flest mulig biler, så forsøk å la hastverket bli liggende hos ham.
Kjøpere som er villige til å vurdere flere bilmerker og -forretninger, kan plutselig få gode tilbud andre ikke får. Et godt tips er å gjøre selger kjent med at du vil hente inn priser fra flere forhandlere.

«Den ser ut som den er i god stand»

Kjøper du en bruktbil, har du ingen mulighet til å vite hvilken stand den er i, bare ved å se på den. Undersøkelser gjort av bilselgeren holder ikke. At bilen er EU-godkjent, betyr ikke nødvendigvis at tekniske komponenter og karosseriet er i god teknisk stand.
Krev å få betale for at en upartisk tredjepart, for eksempel NAF, gjør en objektiv inspeksjon av bilen, før du skriver under kontrakten. NAF Kjøpstest koster deg fra 1 790 kroner, men er en billig forsikring i det lange løp.

«Disse tilleggskostnadene er vel ganske vanlige,

eller?»

Noen av dem, ja, men langt fra alle. Regn med å måtte betale merverdiavgift, registreringsavgift og leveringstillegg, men ikke godta alt selgeren slenger på regningen. Du skal ikke betale ekstra for at selgeren tar av plasten på setene og rengjør bilen for deg, typisk klargjøringstillegg.
Sjekk nøye at du ikke betaler for noe som allerede er inkludert i de fleste nybilgarantier. Et eksempel her er ekstra rustbehandling.

Kilde: Dine Penger og MSN Autos

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om