Hjemmeoppdatert Tesla

For første gang har vi levert en mer avansert testbil enn den var da vi hentet den.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Ofte er testbilene vi disponerer, svært velutstyrte. Grunnen til dette er blant annet at bilprodusentene ønsker å vise hva de kan by på av ekstrautstyr, og bilene kan ha tilvalg verdt mange hundre tusen kroner.

Langt mer enn en vanlig kunde er villig til å legge i.

Samtidig er ekstrautstyr en viktig del av bilkjøpet, ikke minst om man beveger seg i det litt finere premium-segmentet. For at disse bilene skal bli fine nok, må man påregne ganske mye penger ekstra til interiør og teknologi.

Det er lett å bli litt vel ivrig når man setter seg ned med de fyldige ekstrautstyrslistene. Det kan bli riktig så kostbart, men samtidig så vet man at dette er sjansen, når bilen er levert er det kun småting som kan endres. Et sett med nye felger, kanskje, mens de teknologiske effektene man valgte å hoppe over vil mangle for evig tid.

Noe nytt- igjen

Etter at Tesla kom svisjende inn i markedet for halvannet år siden i Norge, har ikke bilmarkedet vært helt det samme. Grunnet avgiftsfravær og diverse incentiver har nå tusenvis av norske familier en bil som gjør null til hundre på under seks sekunder.

Nå kommer de med nok en løsning som er litt annerledes enn det man er vant med fra de mer konvensjonelle bilprodusentene.

(Saken fortsetter under bildet)

OPPGRADER: Denne oppgraderingen tok cirka halvannen time, i den perioden må bilen stå i ro.

Morten Abrahamsen

For bilen her, en Model S 85 P, som ble levert mot slutten av 2014, fikk en rekke nye egenskaper mens vi hadde den. Ikke mens den sto på verksted, men da den sto stille i vår garasje og oppdaterte seg.

Slik vi er vant med fra smarttelefoner og datamaskiner.

Mer bilstoff på E24 BIL

Denne gangen var det en oppgradering kalt 6.1, som gjorde at cruisekontrollen nå har blitt adaptiv, det vil si at den følger trafikken, med automatiske nedbremsinger og gasspådrag. I tillegg fikk den kollisjonsvarsler, en mer avansert parkeringsassistent, automatisk nedblendbare lys og flere funksjoner til navigasjonen.

Ikke så sporty

Dette kostet ingenting, og slik skal det være i tiden fremover også. Teknologien som ligger i de Model S-ene som leveres nå, gjør at bilen kunne vært selvkjørende og elementer av dette vil aktiviseres i etter hvert. Grunnen til at ikke alt slippes løs, er at det ikke er lov til å la bilen gjøre alt selv - ennå.

Bilen her har vi hatt både på kaldt høstføre og speilglatt vinterføre. Da veien var bar, var det gode anledninger til å teste bilens beste partytriks, den formidable akselerasjonen. Uansett hvor mange ganger man har gjort dette, slutter det ikke å fascinere. Den nær lydløse og momentane fartsøkningen savner sidestykke i dagens bilflora.

VINTERBIL: Vinteregenskapene til Model S er gode, selv med kun bakhjulstrekk.

Morten Abrahamsen

Samtidig er bilen overraskende lite sporty, kreftene tatt i betraktning. Størrelsen har litt å si her, den er både tung og fysisk sett stor. På svingete vei klarer den ikke å maskere dette. Man må bakse med bilen og om den har ytelser som viser den eksosrørløse hekken til mang en sportsbil, så er det ikke så lett å bruke disse kreftene når veien blir utfordrende. Både hekk og front strever med grepet, bak på grunn av de massive ytelsene, mens fronten har en hang til understyring.

Styrefølelsen er heller ikke av de beste, den minner om den man finner i store SUVer. Presis, men med minimalt av informasjon om hva slags forfatning det er på underlaget. Dette ble veldig påfallende da vi kjørte den på veier med innslag av is. Nettopp slike forhold da man virkelig ønsker en bil som forteller deg helt inn i korsryggen om hva gummien til enhver tid ruller på.

Lydløst

Der hvor bilen eksellerer er på lengre turer i god hastighet, og med den adaptive cruisekontrollen har dette blitt enda mer komfortabelt. I høyere hastigheter er det kun noe hjulstøy som forstyrrer. Her trenger man ikke å skru opp lydanlegget på Mujaffa-nivå for å høre hva som spilles, og samtaler kan føres helt uten bruk av «hæ».

Samtidig med at dette er en bil som føles maksimalt moderne, så er det også denne modellens svanesang. Om noen uker er den sinnssvakt raske, null til hundre på 3,4 sekunder, P85 D klar for lansering, og i forkant av dette har de faset ut P85 med bakhjulstrekk.

Nå er det den noe tammere 85 og innstegsmodellen 60 som leveres i kombinasjon med bakhjulstrekk.

Kan tenkes at P85 D er mer enn bare en avsindig hurtig bil, med trekk på fremre aksling bør understyringen være eliminert, og da snakker vi muligens om en svær bil som kan flyttes rundt svinger i et helt annet tempo enn bilen her er i stand til.

Det vil i så fall være den ultimate oppgraderingen.

Les også

Nå er SpaceX verdt mer enn Snapchat og Airbnb

Les også

Toyota: Vi kommer ikke til å lage elbiler

Les også

Dette ble de mest populære bilmodellene i 2014

Les også

Nå skal Tesla-sjefen bygge internett i verdensrommet

Her kan du lese mer om

  1. Bil
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. - Rett og slett et ekstremt godt kjøp

  2. Audi med verdens raskeste limousin

  3. Mest moro per krone

  4. Annonsørinnhold

  5. Her kjører vi Tesla - uten hender!

  6. En perfekt 911