Økokrim gransker Volkswagen i Norge

Økokrim har åpnet undersøkelsessak mot bilprodusenten Volkswagen etter avsløringene om juks med utslippstall.

ETTERFORSKES: Nå etterforskes Volkswagen også i Norge. På bildet kjører Volkswagen-biler utenfor Operahuset i Oslo.
  • Karl Wig
  • Morten Abrahamsen
  • Victoria Armstrong
  • Tone Iren Sørheim
  • Andreas Fosse
Publisert:

– Økokrims oppgave er å etterforske alvorlig kriminalitet og miljøkriminalitet. Opprullingen av Volkswage-bedrageriet har vist at dette er en svært alvorlig sak, og av den grunn vil vi undersøke om dette er en straffbar sak også i Norge, sier førstestatsadvokat Marianne S. Bender til E24.

Økokrim vil foreta undersøkelsene i samarbeid med Tollmyndighetene og Vegvesenet.

– Dersom disse undersøkelsene viser at det også har skjedd juks i Norge, må vi vurdere hva som er straffbart, og eventuelt hvem som har ansvaret, sier Bender.

Les også

Minst 27 delstater med i Volkswagen-gransking

Har ikke fått konkrete tips

Førstestatsadvokaten påpeker at det er en omfattende sak og at det er naturlig at etterforskningen vil bli tidkrevende.

– Er det konkrete tips som har fått dere til å åpne sak mot Volkswagen?

– Det er opprullingen av saken, i både USA og Tyskland, som gjør at Økokrim nå må finne ut av om det har skjedd noe straffbart også i Norge.

– Det er ikke konkrete tips?

– Nei, ingen konkrete tips. Men det er blant annet basert på erkjennelsene som har kommet fra Volkswagen selv, der de har innrømmet å bevisst ha laget en programvare som lurer en test som måler utslipp i USA.

– Er Volkswagen Norge samarbeidsvillige?

– Vi kommenterer ikke hvilke undersøkelser vi gjør for å finne ut av hvilke konsekvenser dette har for Norge, svarer Bender.

Administrerende direktør i Harald Møller, som importerer Volkswagen-biler til Norge, sier at de selv tok initiativet til å koble inn Økokrim.

– Vi tok kontakt med Økokrim fordi vi vil bidra med alt vi kan. Foreløpig vet vi veldig lite i Norge om hva som har skjedd, hvor mange biler det gjelder og om det finnes biler på norske veier som inneholder denne programvaren, sier Terje Male til E24.

Male legger også til at det er viktig å presisere at Volkswagen Norge ikke tolererer juks og gjerne vil komme til bunns i skandalen.

– Vi har null-toleranse for juks her, det tar vi sterk avstand fra. Nå skal vi gjøre alt vi kan for å ivareta kundene og passe på at de ikke blir skadelidende av dette, sier Male.

Les også

EU ber medlemslandene sjekke bilutslipp

Saken fortsetter.

GRANSKER VOLKSWAGEN: Førstestatsadvokat Marianne Bender i Økokrim.

Vegvesenet: – Vi vet veldig lite

Hos Vegdirektoratet vil de nå ta kontakt med den norske Volkswagen-importøren for å få mer informasjon.

Samtidig sjekker Statens Vegvesen sine egne systemer for å finne ut hvor mange kjøretøy som er registrert i Norge med den aktuelle motortypen.

– Vi har ikke har tall på hvor mange biler det kan gjelde. Men vi følger retningslinjene fra Tyskland og føler oss trygge på at tyske myndigheter vil finne ut av hva som har skjedd, sier Erik Sætre, senior ingeniør i seksjon for kjøretøy i Vegvesenet, til E24.

– Vi vet veldig lite, men har bedt om å bli oppdatert. Nå må vi bare avvente mer informasjon, legger han til.

Hvis det viser seg at kjøretøyene gir et lavere utslipp av NOx og CO2 ved hjelp av programvaren, vil dette gi seg utslag i avgiftene. Begge er komponenter i avgiftsberegningen på biler, sammen med vekt, motoreffekt og innkjøpspris.

Feilaktige målinger gjør at bilene blir billigere enn de skulle ha vært, og dermed unndrar avgifter til staten.

Saken fortsetter.

NEDBRUTT: Volkswagen-konsernsjef Martin Winterkorn trakk seg som følge av juks-avsløringene.

Skandalen som ryster bilverdenen

Det er snart en uke siden den såkalte «dieselgate» ble rullet opp. Forrige helg innrømmet Volkswagen at de hadde jukset med utslippene på sine dieselbiler i USA – det da var da snakk om i underkant av en halv million biler.

Tirsdag vokste skandalen virkelig da Volkswagen i en pressemelding skrev at 11 millioner biler inneholder programvaren som pynter på bilens utslipp. Også i Norge er biler trolig rammet, selv om Volkswagen Norge foreløpig ikke har oversikt over omfanget.

Dagen etter gikk Volkswagens toppsjef Martin Winterkorn av med umiddelbar virkning.

– Jeg er sjokkert over de siste dagers hendelser. Først og fremst er jeg lamslått av at slik uredelighet kan ha foregått i stor skala i Volkswagen-gruppen, sa 68-åringen i en pressemelding sendt ut av Volkswagen i Tyskland.

Les også

EU ber medlemslandene sjekke bilutslipp

Les også

Porsche-sjef Matthias Müller blir ny VW-sjef

Les også

Slik kan Volkswagen-skandalen påvirke deg

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Volkswagen

Flere artikler

  1. VW-skandalen kan endre norske bilavgifter

  2. Sverige etterforsker Volkswagen

  3. USA saksøker Volkswagen

  4. Audi sier 2 millioner biler er omfattet av utslippsjuks

  5. Sveits forbyr salg av Volkswagen-biler