En Golf med alt

Volkswagen Golf Alltrack er den komplette Golf, det må man da også betale for. Se video av bilen her!

Publisert:

Dette er den ultimate norgesbilen. En Volkswagen Golf, som alene selger mer enn noen andre bilmerker nå om dagen, i praktisk stasjonsvognutførelse. I tillegg har den i denne Alltrack-utgaven firehjulstrekk og et par centimeter høyere bakkeklaring enn en vanlig Golf og plastforsterkninger rundt hjulbuene og langs sidene.

På mange måter en bil med alt du trenger, ikke minst når man snakker om utgaven her som har den største dieselmotoren, på 184 hestekrefter. Den samme motoren man finner i det som skal være den freskeste dieselversjonen av de vanlige Golfene, GTD.

Mer bilstoff på E24 BIL

Ikke sjeldent er slike biler, med litt plastikk på utsiden, mer utseende enn funksjon. Men Golf Alltrack er ikke bare et par slagstøvler som ikke tåler vann. Den har, som eneste Golf, et offroad-program, som gjør at den har sjans der veien ikke eksisterer.

(Saken fortsetter under bildet)

RIKTIG MOTOR: 184 dieselhestekrefter gjør at bilen er sterk. Det skal heller ikke være noe tull med programvaren i denne bilen.

Firehjulstrekket er satt opp med en haldex-kobling, som skal klare å få deg frem når noen av dekkene ikke finner feste. Mer enn bra nok for veien opp til hytta. Den ekstra bakkeklaringen gjør også at du kan vente litt med å fjerne steinen som tok bunnpanna på din forrige bil.

Nøytral bil

På vanlig vei er den en Golf, de ekstra centimeterne over bakken merkes ikke, hvilket betyr en nøytral bil med gode kjøreegenskaper. Motoren på 184 hestekrefter gir bra med muskler, null til hundre tar 7,8 sekunder, og DSG-automatgirkassen er rask og kan både settes i sportsmodus og kjøres manuelt via hendler på rattet.

Særlig sporty er den ikke, men den er kvikk og med et pent dreiemoment på 380 newtonmeter så har den også muskler i bunn. Bilen kan for øvrig trekke to tonn på henger.

Så hva er det egentlig å tvile på? Dette er jo folkebilen med alt en nordmann kan ønske seg. Bagasjeplassen er på temmelig formidable 605 liter og bakkeklaringen 17,5 centimeter. Innvendig er det høy kvalitet og plassen i baksetet er god.

(Saken fortsetter under bildet)

ORDNING: Innvendig er det svært god kvalitet.

På papiret den komplette Golf, med andre ord. En bil som dekker inn en rekke behov, og som er av samme innvendige dimensjon som de store familiebilene var for noen få år siden.

Dyr

Vel, det er et par store steiner i veien.

Bilen her starter på snaut 420.000 kroner, men kan nok lett finne på å runde 500.000 før man er ferdig med å spekke opp skinnseter, xenonlys, hengerfeste, navigasjon og litt raffe felger.

STØRRELSE: Den er 457 centimeter lang og har et bagasjerom som skal romme 605 liter. Det bør være nok for de fleste.

En halv million for en Golf, det er nok litt i overkant av det folket synes er greit. Nordmenn liker Golf, de liker biler med litt bakkeklaring, men liker de å gi så mye for en Golf?

Se video med bilen øverst i saken.

I denne prisklassen er det mye å velge mellom, blant annet den nært beslektede SkodaOctavia Scout, som koster så å si det samme og med lik motor. Den er nok enda vanskeligere å selge nå som Golfen kommer rullende, men det er samtidig grunn til å tro at svært mange nordmenn vil gå for en mellomstor SUV når summene er på dette nivået. Kanskje sitter de på skigarden litt til, mens de venter på den nye Tiguan?

Les også

Perfekt for Norge anno 2013

Les også

Volvos morsomste bil

Les også

– Det verste som kan skje et selskap

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om