Lavt forbruk, men ingen elfordeler

BMW i3 som ladbar hybrid er teoretisk sett temmelig genial, men i virkeligheten er det flere ting som taler i mot den.

ORIGINAL: Den ladbare hybriden er prikk lik den elektriske utvendig og innvendig.
Publisert: Publisert:

BMW i3 har truffet veldig godt i det elbilfikserte, norske, bilmarkedet. Det er merkets bestselger i Norge, men det finnes også en modellvariant vi ikke har hatt tilgang til her til lands, før nå. Den ladbare hybriden.

Det er ikke en konvensjonell variant av denne sjangeren, hvor man har en forbrenningsmotor som stort sett driver bilen og en elmotor som slår inn så lenge det er strøm på batteriene. Bensinmotoren i i3 er nemlig ikke koblet til drivlinjen, den fungerer som et aggregat til elmotoren. Det man kan kalle en rekkeviddeforlenger. En ganske uvanlig løsning, lik den man finner i Chevrolet Volt/Opel Ampera og Fisker Karma. Fisker er for øvrig konkurs, og Opel har sluttet å forhandle Ampera i Norge.

Selv om det ikke helt har slått til som konsept, så er det en ganske fiks idé. Man lader opp batteriet, fyller opp tanken og har en total rekkevidde på 19 mil, uten rekkeviddeangst. Når batteriet er tomt, så gir bensinmotoren energi til elmotoren. Man trenger ikke å legge inn lengre ladepauser på langtur, det er bare å sneie innom en bensinstasjon. Elektrisk ladning av batteriet kan man drøye til man har kommet frem.

VEKT: Den ekstra motoren gjør at den ladbare hybriden veier 120 kilo mer enn elbilen. Dermed er den også sju tideler langsommere fra null til hundre.

Selve kjøreegenskapene er lik den elektriske i3. Der vil si en kvikk bil, med krefter tilsvarende 170 hestekrefter, og de litt snodige og smale dekkene som kan være litt gufne på snø. På en tur mot Gardermoen i tett snødrev var det litt ekkelt. Det kjennes ut som bilen blir påvirket av variasjonen på underlaget, og fremstår som noe ustabil. Ikke på måte som er skummel, men man blir litt ekstra på vakt, noe som må være slitsomt om man skal langt.

Ekstremt lavt forbruk

Jeg opplevde ikke at den begrenset hastigheten på motorvei, som jeg har sett at andre har påstått, så det var ikke noe problem å holde flyten.

PRISFORSKJELL: Hybriden koster nær 100.000 mer enn elbilen, og den har naturligvis ikke alle godene man får med en elbil, som gratis parkering, gratis bomring og så videre.

På en måte får man både i pose og sekk med denne bilen, men det er noen ganske betydelige nedsider også. Dette er ikke en elbil, dermed har den ingen av de godene som følger slike biler. Som opplagt er hovedårsaken til el-i3, og andre elbilers, formidable vekst i Norge de siste årene.

Mer bilstoff på E24 BIL

Den byr også på en litt snurrig opplevelse når bensinmotoren slår inn, det skjer om batteriet er tomt eller om man setter den i kjørestil som er aktiv, for motoren går på et jevnt turtall uansett og kommer og går helt uavhengig av gasspedalen.

SNODIG: Innvendig er det særegen i en i3. Det fungerer greit, men krever litt tilvenning.

Underveis i testuken var jeg heldig med ladepunktene, slik at batteriene stort sett var toppet da jeg satt med inn i bilen. Det medførte et bensinforbruk som var hysterisk lavt. Jeg fylte for 20 kroner etter en uke med kjøring, da hovedsakelig i by.

Følg E24 BIL på Instagram

Som en snerten bybil er den med andre ord billig og bra i bruk, men med en startpris på 337.000 og et fravær av elbilens mange goder, blir det mer for de helt spesielt interesserte.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om