VGS NYE TOPPSJEF: Vil gjøre VG skarpere

VGs nye toppsjef Torry Pedersen (53) vil gjøre VGs papirutgave skarpere i kantene, full av «kontroversiell kvalitet».

ENEHERSKER: VGs nye toppsjef Torry Pedersen lover kontorversiell kvalitet.

Roald, Berit
Publisert:,

– Vi skal lage en kontroversiell kvalitetstabloid, som daglig diskuteres på puber og i TV-studioene. Først og fremst må den være engasjerende, en avis som berører leserne, sier Pedersen.

Han er meget forsiktig med å kritisere dagens VG, men varsler en avis litt skarpere i kantene enn i dag.

– Vi skal fortsette å lage en seriøs avis. Men det kan hende at vi på veien mot å lage en seriøs og god avis, kan ha mistet noe positiv galskap.

– Mer tabloid?

– Nei, ikke i negativ forstand, men det ligger i løssalgsavisens natur at den skal ha en viss grad av kontroversialitet over seg.

– Hverdagsluksus

Han vil gjøre VG Papir til et produkt som folk faktisk vil unne seg, til tross for at mye av stoffet raskt legges gratis ut på nettet.

– VG Papir må være så bra og engasjerende at folk vil unne seg den hverdagsluksusen det er å kjøpe den. Dit må vi komme og dit skal vi, sier han engasjert.

Han er temmelig sikker på at avisen vil dø ut, men tror det er mange år igjen før de andre digitale plattformene tar livet av papiravisen. Men han er ikke sikker:

– Da VG Nett kom i 1995, påvirket det ikke avisopplaget. VGs opplag steg til rekordnivået 390.000 i opplag i 2002. Men etter hvert som bredbåndutbyggingen tiltok og nettet ble allemannseie, spilte nettet en stadig viktigere rolle i avisenes opplagsfall.

Mobiløkning

Selv om under 20 prosent av stoffet i VG Papir legges ut på nettet, opplever folket at de får avisen gratis på VG Nett. Dessuten ruller nyhetsbildet på døgnet rundt på nettet.

– På toppen av dette kommer mobilen. Mobilbruken for å hente nyheter, øker dramatisk. Jeg frykter mobilangrepet går sterkere ut over papiropplaget enn PCen. Den er mye mer portabel og kan virkelig leses på trikken. Oppå dette kommer så iPaden, sier han, for å understreke at den digitale flommen av plattformer ikke kommer til å ha noen ende.

– Vi må gå dit leseren er. Gjør ikke vi det, gjør andre det. Vi skal være lesernes beste alternativ uansett hvilken nyhetsplattform de ønsker å lese. Utfordringen blir å lage forretningsmodeller som gjør at vi kan tjene penger på de digitale plattformene.

– Du får nå VG papir gratis på iPad. Dere vurderer å ta to kroner for det i fremtiden. Hvorfor inn i granskauen da kjøpe papiravisen?

– Fordi mange setter pris på å få VG på papir. Når det gjelder iPad, vil vi helt klart etter hvert ta betalt, for å finansiere journalistikken i fremtiden. Men hvor mye, er usikkert.

Nett har gjennomslag

Han tror ikke den kritiske journalistikken vil få dårligere kår hvis papiravisene må kutte kostnader.

– Det handler bare om ressurstilgang. Nå er ressursene i avisene. Men over tid vil det skje en overgang. VG Nett har begynt og hadde en meget god serie for en stund tilbake om kvakksalvere. Reaksjonene fra leserne er så sterk på nettet. I dag har nettjournalistikken virkelig gjennomslag i folket og blant beslutningstagerne. Det har endret seg dramatisk.

Han legger til:

– Nettet har en utfordring når det gjelder slike store egennyheter: Det er at nyheten fort forsvinner nedover. Forsiden i avisen står der hele dagen. Når VG Nett har slike store saker, må de sørge for å ha oppfølgere slik at saken ruller og ruller på toppen av nyhetsbildet.

Pedersen varsler innstramminger når VG Nett med 100 ansatte og VG Papir med vel 300 ansatte, skal slås sammen.

– Vi må bli mer kostnadseffektive. Om vi klarer det ved å ta ut synergier og ikke å fylle stillinger som blir tomme, får vi se. Det er dette arbeidet vi skal starte nå.

Papirbærer

Han innrømmer han er papirbærer – i helgene, og at det kan få konsekvenser for VG Helg.

– Fredag kommer A-magasinet til Aftenposten, D2 i DN og magasiner i VG og Dagbladet. Så kommer VG Helg lørdag og Dagbladet bilag. Jeg må innrømme at jeg søndag kveld bærer ut en hel haug med uleste avissider.

– Vil det gi et tynnere VG Helg?

– Det omfattende helgetilbudet har i hvert fall ført til at dobbeltlesingen er blitt redusert. Vi skal satse, men hvordan vi skal gjøre det, er jeg ikke sikker på.

E24 er eid av VG.

LES OGSÅ:

Flere nyheter på E24