VG under 200.000 aviser

For første gang har VGs opplag falt under 200.000 eksemplarer.

OPPLAGSFALL: Ansvarlig redaktør i VG, Torry Pedersen, mener opplaget faller for fort.
Publisert:

Norges nest største papiravis fortsetter opplagsfallet.

I årets første kvartal var VGs opplag på hverdager 189.165 eksemplarer. Det er en nedgang på 8,8 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor. Det er første gang VGs opplag faller under 200.000 aviser.

Det viser tall fra Schibsteds kvartalsrapport lagt frem fredag.

- Faller fortere enn jeg håpet

VGs søndagsutgave faller også under 200.000 eksemplarer. I første kvartal var opplaget på 187.643 aviser, ned fra 202.133 i samme periode i fjor. En nedgang på 7,2 prosent.

- Opplaget faller saktere enn jeg hadde fryktet, og fortere enn jeg hadde håpet, sier ansvarlig redaktør og administrerende direktør i VG, Torry Pedersen til E24.

Nett øker

VGs ansvarlige redaktør mener bransjen er i endring, og peker på de gode tallene for VGs nettsatsing.

Ifølge kvartalsrapporten fra Schibsted hadde VG et driftoverskudd på 66 millioner kroner, opp fra 56 millioner i fjor.

VGs nettavdeling sto for 24 millioner kroner av overskuddet - eller 36,3 prosent av det totale overskuddet i mediehuset.

En solid økning fra fjorårets kvartal da VG Multimedia hadde et driftsoverskudd på 14 millioner kroner. VG Multimedia opphørte 1. juni i fjor, da selskapet ble fusjonert med Verdens Gang AS.

- Hele mediebransjen er inne i en transformasjonsfase. VG leder an i denne utviklingen. Det virkelig interessante tallet fra dagens resultatpresentajon med hensyn til VG er veksten i resultatet for digital virksomhet. Andelen nærmer seg 40 prosent for VG totalt, sier Pedersen til E24.

Han tror utviklingen vil fortsette:

- Overgangen til mobilt digitalt medieforbruk vil fortsette.

«Alle» går tilbake

Men det er ikke bare VG som opplever opplagsfall.

Schibsteds øvrige aviser faller alle tilbake i årets første kvartal.

Norges største avis, Aftenposten, har fått opplaget redusert med 2,8 prosent til 232.567 aviser. Tallene gjelder for Aftenpostens morgenutgave.

Bergens Tidende hadde et opplag på 77.833 aviser i kvartalet, ned fra 80.594

For Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen falt opplaget henholdsvis med 2,4 og 5,2 prosent.

Schibsted økte

Mediekonsernet bak avisene, Schibsted, leverte tall for første kvartal fredag.

Konsernet fikk et driftsresultat (EBITDA) i første kvartal på 421 millioner kroner, mot 439 millioner kroner i samme periode i 2011.

Før skatt endte resultatet på 310 millioner kroner, noe som er en økning på 21 millioner kroner.

Topplinjen økte med fem prosent til 3,6 milliarder kroner.

Det gjøres oppmerksom på at E24 er 100 prosent eid av VG.

Publisert: