Funcom håper på drahjelp fra Hollywood

«The Lego Movie» har toppet kinolistene både i USA og Canada for andre uke på rad. Funcom håper suksessen vil ha positiv innvirkning på spillet de slipper til høsten.

TRUFFET GODT: Lego har truffet godt med spillefilmen «The Lego Movie». Bildet viser karakterer fra filmen. Fra venstre ser man Benny (med stemmen til Charlie Day), Batman (Will Arnett), Vitrivius (Morgan freeman), Wyldstyle (Elizabeth Banks) og Unikitty (Alison Brie).

Courtesy Of Warner Bros. Pictures
  • Thomas Solberg
  • Eric B. Utheim
Publisert: Publisert:

- Det er klart at filmsuksessen er svært positiv for Lego-brandet og dermed også positivt for oss som lager et spill basert på en kjent Lego-lisens, sier kommunikasjonsjef Erling Ellingsen i Funcom.

Les også

Lego satser tungt på «The LEGO Movie»

Filmen, som er et samarbeid mellom danske Lego og Warner Bros., har allerede spilt inn godt over produksjonskostnadene på 60 millioner dollar, eller omtrent 365 millioner kroner, ifølge Business.dk.

Det kan også være gode nyheter for norske Funcom. Til høsten skal de slippe sin neste storsatsing «Lego Minifigures Online».

Håper på positiv effekt

Men selv om Funcoms spill og filmen begge baserer seg på Legos minifigur-univers, skal spillet stå på egne ben. Deres online-spill har en egen historie, og egne karakterer.

Les også

Disse skal redde Funcoms framtid

Lego har nettopp lansert et eget spill i forbindelse med filmen, med tittelen «The Lego Movie Videogame».

- Vårt spill og filmen har ingenting med hverandre å gjøre, sånn sett. Spillet vårt er basert på Lego sin serie av fysiske minifigurer, det er der vi henter figurer fra og det er i den delen av Lego-universet vårt spill ligger. Lego lanserer tre minifigurserier hvert år, og lanseringen av vårt spill vil sammenfalle med en av disse lanseringene, sier han.

- Men vi håper selvfølgelig at elementer som denne Lego-filmen, og etter hvert også en oppfølger, vil ha en positiv innvirkning på spillet vårt.

Vil snu skuta

Funcom har fått mye negativ presseomtale den siste tiden, etter at Økokrim gjennomførte en razzia i selskapets lokaler på Skøyen i slutten av januar.

Selskapet er siktet for markedsmanipulasjon i forbindelse med lanseringen av «The Secret World».

Funcoms to tidligere storsatsinger solgte langt dårligere enn ventet. Nå håper de å snu skuta. Siden lanseringen av «The Secret World» i 2012 har de endret forretningsmodellen.

Les også

- Vi har hatt en «bumpy ride» i 20 år, det er ikke noe nytt

Der Funcom tidligere satset på store og dyre blockbustere som «Age of Conan» og «The Secret World», er planen nå å spre innsatsen jevnere utover. Lego blir prøvesteinen på den nye strategien.

(Saken fortsetter under bildet)

VIL SNU SKUTA: Kommunikasjonssjef Erling Ellingsen (f.v.), administrerende direktør Ole Schreiner og visedirektør Morten Larsen i Funcom.

Eric B. Utheim

Justerte foretningsmodellen

Lego-spillet har et langt lavere budsjett enn de tidligere storsatsingene. Spillet koster ifølge Funcom mellom tre og fem millioner dollar å produsere, altså oppimot 30 millioner kroner.

Les også

Slik snakket Funcom opp sin egen flopp

Med den nye strategien skal de jobbe med flere prosjekter samtidig, med kortere produksjonsløp og mindre utviklingsteam. I tillegg skal spillene utvikles på flere plattformer.

Og der de to forrige toppspillene var basert på betaling for medlemskap, er det nye et såkalt free-to-play-spill. Inngangsbilletten er gratis, men spillerne kan investere i sin egen figur og kjøpe elementer i spillet.

90 minutters reklame

Ifølge Forbes var det risiko knyttet til lanseringen av den nye Lego-filmen, ettersom konseptet er «en 90 minutter lang reklame».

Men likevel har både kritikere og publikum lagt sin elsk på filmen. Bare denne helgen innbrakte Lego-filmen nesten 49 millioner dollar, eller omtrent 298 millioner norske kroner.

Førsteamanuensis og branding-ekspert Lars Erling Olsen ved Handelshøyskolen BI mener filmen er svært positiv for Lego som varemerke.

- Den er en eneste lang produktplassering. Men folk vet hva de går til når de ser en slik film. Dette passer godt inn i forretnings-modellen deres. Lego handler om mer enn klosser, det handler om å skape opplevelser for barn. Om det er filmer, spill, klosser eller annet er det innenfor det de driver med, sier Olsen.

Les også:

Økokrim sikter Funcom for markedsmanipulasjon- Funcom-aksjonærer famlet i blindeHer er spillhistorien som endte med Økokrim på døra

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring

Flere artikler

  1. - Investorene er kåte på denne typen spill akkurat nå

  2. - Vi har hatt en «bumpy ride» i 20 år, det er ikke noe nytt

  3. Ny spillsmell for Funcom

  4. Funcom satser stort på neste spillsatsing

  5. - Funcom-aksjonærer famlet i blinde