Kraftig resultatfall for DN

Dagens Næringslivs driftsresultat og overskudd før skatt falt kraftig i 4. kvartal i fjor. Også på årsbasis må mediehuset tåle solid nedgang.

ANNONSESVIKT: I likhet med de fleste mediehus i Norge, sliter Dagens Næringsliv med reduserte annonseinntekter. NB. Illustrasjonsbilde.
Publisert: Publisert:

Inntektene til DN falt med 9 prosent i fjerde kvartal i fjor, anført av fall i annonseinntektene på 12 prosent.

Også dårligere løssalg og høye markedsføringskostnader bidrar til at mediehuset fikk et kvartalsresultat før skatt på 7,7 millioner kroner, 70 prosent lavere enn i fjerde kvartal året før (25,7 millioner kroner).

Driftsresultatet på 6,2 millioner kroner i samme periode er hele 74 prosent lavere enn i fjerde kvartal 2014, da det var 25,7 millioner kroner.

Ved årsslutt hadde DN et akkumulert resultat før skatt på 56,4 millioner kroner, 13 prosent svakere enn på samme tid i 2014, da selskapet hadde et overskudd før skatt på 64,7 millioner kroner.

De svake prestasjonene til forretningsområdet Dagens Næringsliv bidrar sterkt til at NHST Media Group fikk et resultat før skatt i fjor på 8 millioner kroner og et driftsresultat i samme periode på 13 millioner kroner. Begge resultatene er riktignok bedre enn i 2014, da konsernet gikk med et relativt stort underskudd på driften (-10,3 millioner kroner) og før skattekostnaden var trukket fra (-14,6 millioner kroner).

Les også

Dagens Næringsliv legger ned Bisbuzz

Les også

Annonsesvikt på 17 prosent for DN

Les også

– Bonnier vurderer å kjøpe Aftonbladet fra Schibsted

Publisert:

Her kan du lese mer om