Gründersuksess: Solgte «papirnettbrett» for 3 millioner kroner – på under to døgn

Målet var en million kroner på tre måneder. En vanvittig dag, melder gründerne.

TEAMET: Foran fra venstre: VP Communication Henrik Gustav Faller, gründer og CEO Magnus Haug Wanberg, CMO Magnus Heimsjø. Bak fra venstre: VP Marketing Sigurd Gran-Jansen, CDO Mats Herding Solberg, VP Tech Øyvind Skaar, CTO Martin Sandsmark. Foto:

Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Publisert:,

Remarkable hevder de har klart det Amazon, Apple og Samsung ikke har klart – lage et nettbrett som er like god å skrive og tegne på som papir.

Hos Remarkable på Bislett i Oslo preppes det mot en spennende ettermiddag. Tre års hardt arbeid kulminerer onsdag i en «prelaunch» av det smått hemmelighetsfulle produktet. De har forsøkt å ligge lavt med det de har på gang. Men det skal visstnok ha gått rykter om at en liten gjeng oppi nord har fått til noe Amazon, Apple og Samsung skal ha gitt opp – lage et nettbrett som gjenskaper papirfølelsen, den digitale notatblokken.

– Det er ikke så mye informasjon om oss der ute. Men vi har ikke vært så hemmelighetsfull

Nyheten om nordmennene som skulle ha klart å gjenskape papirfølelsen digitalt, gikk smått viralt her på Shifter og andre steder denne uken.

Techcrunch,Engadget, CNet, ZDnet, Slashgear, det tyske teknologinettstedet Golem og en rekke internasjonale medier skrev om reMarkables nye produkt.

Den digitale notatblokken beskrives som en «mottrend-device», en løsning som tvinger deg til å konsentrere deg om det du bør konsentrere deg om. Foruten å gjenskape lese-, skrive- og tegnefølelsen fra papir, har den noen ytterst få funksjoner. Det er ingen Facebook, ingen Instagram, ingen Twitter eller andre forstyrrende elementer.

«Helt utrolig!»

Shifter sendte av gårde en e-post til de travle gründerne på Bislett, for å høre hvordan salget gikk. Det gikk en stund før de ga lyd fra seg:

«Sorry for sent svar! Det har vært en vanvittig dag med trafikk og bestillinger over all forventning,» skriver kommunikasjonsansvarlig Henrik Faller i eposten til Shifter.

Siden de lanserte remarkable på nettsidene sine onsdag klokken 15 har responsen vært over hinsides all forventning:

«I løpet av de første 24 timene har vi omsatt for mer enn 1,5 millioner kroner. Faktisk så var den interne målsettingen vår å selge tablets for 1 millioner kroner innen utgangen av februar. At vi klarte det målet på under et døgn, er helt utrolig!»

Fredag ettermiddag nærmet salget av nettbrettene seg tre millioner kroner. Det vil si nærmere 1.000 solgte enheter.

Remarkable har solgt nettbrett til alle markedene de har rettet seg inn mot i Europa og Nord-Amerika.

«Det virker som vi har truffet en nerve, spesielt i USA og Norge, men vi har også solgt en god del i Tyskland, England og Canada,» skriver Faller.

Nettbrett for papirmennesker.

Foto: Remarkable

Knakk treghetskoden

Helt siden de første håndholdte datamaskinene kom på markedet på 90-tallet har hardwareprodusentene syslet med å få til en like god skrive- og tegneopplevelse som på papir, uten at de har fått det til. Det var angivelig umulig å gjenskape papirfølelsen fullt ut, fordi «digitalt papir» var for tregt. Den norske startupen brukte de to neste årene på å knekke nøtten.

– I det siste har det gått en buzz om at noen i Norge har klart det man trodde var umulig. Det var vi som knakk treghetskoden, sier Haug Wanberg.

For å få til dette, har de samarbeidet med flere globale hardwareselskaper, blant annet E Ink, verdens største aktør innen e-papir. SINTEF har også bidratt. remarkable eier imidlertid all den proprietære teknologien.

CTO Martin Sandsmark og det rette utstyret for en hardwarestartup.

Foto: Per-Ivar Nikolaisen

«Papirmann»

Gründeren av remarkable beskriver seg selv som en «papirmann» som elsker ny teknologi. Han er utdannet sivilingeniør i industriell økonomi fra NTNU og har vært innom Harvard og MIT.

Han har hele tiden hatt det nyeste av telefoner og laptops, men tidlig kjente Magnus Haug Wanberg på den konstante belastningen av hele tiden «å være på».

– Vi bløgges på alle flater. Det er notifications og pushvarsler, og hele tiden noe som frister, sier Haug Wanberg.

Han kaller det en «epidemi», der vi til stadighet avbrytes av våre digitale enheter.

– Det er lett å hoppe ut av sonen hvis du har muligheten. Alle snakker om kunstig intelligens, men vi jakter på menneskelig intelligens. For hva skjer med konsentrasjonen når vi «angripes» på alle disse flatene, spør han.

Direktesalg

Remarkable har valgt å selge produktet på egne nettsider, og ikke på Kickstarter, som for eksempel Flowmotion, en av de andre ledende norske hardwarestartupene for tiden.

– Det gir mer direkte kontakt med kundene, og vi får dem inn på vår Facebook-gruppe. Informasjonen vi får fra kundene bruker vi til å polere ferdig produktet, sier Haug Wanberg.

Det har altså vært mye kontakt siste to døgn.

Saken ble publisert først på shifter.no, et nytt nettsted om om startups og den nye økonomien.

Les også

Nå er disse irske brødrene dollarmilliardærer

Les også

Norsk kickstarter-suksess: Flowmotion nådde hele målet i løpet av en time

Les også

New York Times: Facebook lager sensurprogam for å komme inn i Kina