Megler frister med boligsalg til 25.000 kroner – nå griper forbrukermyndighetene inn

«Fullverdig eiendomsmegler» sa prisen inkluderte alt. Den inkluderte ikke visning.

GRIPER INN: Avdelingsdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:

«I motsetning til tradisjonelle meglere tar vi ikke prosenter av salgssummen din. Vi tar kun en fast lav pris for meglerjobben vi gjør.»

Slik omtaler den nyetablerte eiendomsmegleren Marton seg selv. Den nye aktøren, som kaller seg en «fullverdig eiendomsmegler», har droppet provisjoner. I stedet reklamer de med en fast pris på 25.000 kroner.

Og da er «alt inkludert», har kjeden selv hevdet. Nå griper Forbrukerombudet inn.

– De hevder alt er inkludert, men det er ikke sant, sier avdelingsdirektør Tonje Skjelbostad i Forbrukerombudet til E24.

Les også

Full strid om norsk propell-sekk

Må holde visning selv

– Visninger, som jo alle selgere forventer seg av en eiendomsmegler, inngår ikke i prisen. Det må ordnes på egen hånd. Heller ikke en vurdering av boligens tekniske tilstand er inkludert, sier Skjelbostad, og fremholder at det siste er «klart anbefalt» ved boligsalg.

Ombudet mener dermed den nye megleren har satt en villedende pris på salgsoppdraget.

I et brev til Marton, som E24 også har fått oversendt, krever de full reklame-retrett.

– De må endre markedsføringen sin, sier Skjelbostad.

– Det finnes andre tjenester som også legger opp til at folk må håndtere visning selv, som Propr?

– Ja, men Propr er ikke en eiendomsmegler, og markedsfører seg heller ikke som det. Her snakker vi om markedsføring som blir villedende i lys av hva forbrukere forventer av en megler, mener Skjelbostad.

Les også

Krever full stans av nye reklamer: Ba boligkjøpere bruke forbrukslån

– Har endret

Marton opplyser selv at de har eiendomsmeglerkonsesjon fra Finanstilsynet.

Når E24 tar kontakt sier daglig leder Truls Bergh at de allerede har endret på sitt reklamebudskap.

– Vi har tatt vekk «alt inkludert» og samtidig gjort det tydeligere at kundene ordner visning selv, og at takst og forsikring kommer i tillegg, sier Bergh til E24.

Han kaller dialogen med ombudet «god».

– Når det er sagt, har vi også foreslått for ombudet at de tar et titt på prisregimet til meglerbransjen generelt. Hos oss koster det jo faktisk 25.000 kroner, mens andre aktører har et virvar av ulike tilleggssatser som gjør det umulig å vite hva oppdraget vil ende med å koste, sier Bergh.

– Synes du dette er en urettferdig reaksjon, i lys av den mer komplekse prisstrukturen til konkurrenter?

– På én måte, ja. Samtidig skal vi være på forbrukerens side, og vi har ingen problemer med å ta tak i ting som ombudet mener er for utydelig.

Ser ugrei markedsføring

Nye tilbud til boligselgere har dels fått hard medfart av forbrukermyndighetene.

Tjenesten Propr, som altså ikke er en eiendomsmegler, men en tjeneste som hjelper folk med å selge selv, ble i februar anklaget for en rekke reklame-lovbrudd.

Blant annet fastslo ombudet at de villedet om pris.

– Hva synes du om hvordan markedsføringen innen bolig har utviklet seg?

– Jeg skal ikke konkludere generelt, men erfaringsmessig ser vi at en del nyetablerte tjenester har markedsføring som ikke er grei, sier Skjelbostad.

Her kan du lese mer om