Mygg knuser kjempe
Nettstedet Hybel.no er blitt større enn konkurrenten Finn.no innenfor sitt område.
Nettstedet Hybel.no har blitt en liten rubrikkkjempe. I annonsevolum er nettstedet nesten dobbelt så stort som Finn.no innen nisjen hybler og bofellesskap til leie i Norge.
Det skriver Hybel.no i en pressemelding.
Et søk mandag formiddag på "ønskes leid" i kategorien "hybler og bofelleskap" gir 528 treff på Hybel.no, mens det kun gir 372 treff på Finn.no
- Det har vært en enorm vekst i år, og det er moro å være større enn en norsk gigant som Finn, sier daglig leder Christian Rasmussen i Hybel.no.
Finn størst totalt
Finn.no er mest opptatt av bredden i sitt produkt.
- Finn eiendom har fem ganger så mange annonser på til leie-markedet som hybel.no har. Det viktigste for oss er å ha det største og bredeste utvalget av annonser, ikke bare på hybler og bofelleskap, sier leder Lars Vangen Jordet i Finn eiendom til E24.
Han mener det er vanskelig å analysere veksten til Hybel.no.
- Det er vanskelig for oss å si noe om hvor store Hybel.no egentlig er, fordi de oppgir ikke trafikktall. Vi i Finn.no har over 160.000 unike brukere hver uke bare i leiemarkedet, og vi har hatt 20 prosent vekst fra samme tid i fjor, sier Vangen Jordet.
Hybel for de på 18-35
Hybel.no ble omprogramert i fjor, og gjennom oppkjøpet av gratisavisen Natt & Dag har det gitt uventede gevinster.
- Nettstedet har sammenfallende målgruppe med gratisavisens lesere som i hovedsak er storbymennesker i alderen 18 -35 år, sier Rasmussen.
Gratis
På Hybel.no kan folk og selskaper legge ut gratis rubrikkannonser både under kategorien "til leie" og "ønskes leid".
- Der ligger vår lille konkurransefordel mot kjempen. Vi har forlengst nådd en kritisk masse med attraktive brukere og det er ikke lenger nødvendig for en utleier å måtte betaler 499 kroner for å få leid ut sin bolig via internet, sier Rasmussen. (499 kroner er prisen det koster å leie ut en leilighet på Finn.no i Oslo)
Rekorden for omsetning av en boligenhet på hybel.no er 14 sekunder.