Monstertrøkk: E24 har prøvekjørt BMW X6 M

BMWs noe omstridte SUV, X6, tar det helt ut i sin nyeste modell, X6 M. En enorm maskin som er på kollisjonskurs med M-divisjonens historiske rykte.

MORTEN ABRAHAMSEN
  • Morten Abrahamsen
Publisert:,

Få vil være uenige med påstanden at BMW X6 er en visuelt voldsom bil, rent ut vulgær. Da den kom for halvannet år siden virket det nesten absurd at en produsent som BMW valgte å lansere en bil så ute av takt med tiden. En SUV, med en lav takprofil, mer i retning av en coupé. En idé som knapt gir mening, som kokt torsk med ketsjup.

Nisje

Uansett så er jo bilen her, og om den ikke har solgt mye, ser man den på veien fra tid til annen. Så den har funnet sin lille nisje, hvor den knapt har noen konkurrenter. Det måtte eventuelt være Porsche Cayenne, som og er en utpreget sportslig SUV.

Fotballfruer

Så langt har toppmotoriseringen til X6 vært en 407 hesters bensinmotor, det er mye det, men langt unna de drøyeste SUVene. Nevnte Cayenne kan man få med 550 hester og Mercedes sin ML har AMG fiklet opp på nesten samme nivå med ML 63 AMG som har 510. Dette er ville biler for fotballfruer og andre marginaliserte grupperinger.

M

Nå har jo BMW sin M-divisjon i bakhånd, in-house spesialister i maksimal optimalisering av noen få, utvalgte modeller. Dette har vært noe av filosofien, M-merket skal ikke utvannes. Her har Mercedes hatt en helt annen tanke, hvor AMG har vært bortpå en rekke av modellene, selv den voluminøse R-klassen har hatt sin AMG-modell.

Voldsomt spartansk

Hos BMW var det inntil nylig M3, M5 og M6, og det var det. Her er det snakk om motorer uten turbo eller kompressor, men med rikelig kraft, stort volum og mange sylindre. M3 med en V8 på fire liter med 420 hester, M5 og M6 med en V10 på fem liter med 507 hester. Spartansk på en voldsom måte.

Det er det slutt på nå.

Dobbel turbo

Bak det korte, men fonetisk vanskelige navnet, X6 M, finner man en bil M-avdelingen har raffinert, mens de samtidig kastet en del av sine gamle forsetter i søpla. For naturligvis er det fortsatt firehjulstrekk på denne bilen, men kanskje like ille for M-entusiasten, bilen har turbo. Ikke bare en, men to.

Utgangspunktet er den samme 4,4 literen man finner i xDrive50i versjonen av X6, men nå har ytelsene tatt steget over i en parallellvirkelighet. 555 hestekrefter – fem mer enn Cayenne Turbo S av en eller annen grunn – og voksne 680 Newtonmeter.

Følg Morten Abrahamsen på Twitter: mortab

Kjappere enn M3

Da er det bare å si velkommen til noe av det mest absurde man kan anskaffe seg til bruk på veien. På sett og vis er det en viss logikk i at denne modellen kom, X6 er i utgangspunktet en av de mest brautende bilene som eksisterer, så hvorfor ikke gi den en monstermotor? Kjøreytelsene er sinnssvake, dette er en bil som er 170 centimeter høy, veier 2,4 tonn og går fra null til hundre på 4,7 sekunder – en tidel raskere enn M3 som veier 700 kilo mindre.

Tygg på det.

Firehjulstrekk

Da jeg kjørte X6 da den kom for halvannet år siden mistrivdes jeg, rett og slett fordi jeg ikke ønsket å bli assosiert med kjøretøyet. Den var egentlig strålende å kjøre, med en svingstabilitet som ikke var til å tro når man ser på bilens fysiske framtoning. Å kjøre en X6M er så absurd at det kommer et visst nivå av humor snikende, og på det våte høstføret som var de dagene vi hadde bilen var det ikke noe minus med firehjulstrekk. En M5 under samme føreforhold ville vært en forsikringssak.

Supersportsbil

Med M5 og M3 har man dyp respekt for teknikken bak kjøreopplevelsen, og verdensklasse kjøreegenskaper. Tidligere i høst fikk jeg en formiddag med en M3 på bane, det var dypt imponerende. Ekstremt kvikk og lett håndterlig med et veigrep som bare var til å bøye seg i gummirøyken av.

Nå vet jeg ikke hvordan X6M fungerer på bane, garantert ikke så bra som en M3, men garantert bedre enn noe annet med en så voldsom tonnasje. For BMW klarer fortsatt å maskere at dette er en enorm bil. Den langt lettere i sessen, enn man skulle tro, og med en motor av denne ekstreme art går den nærmest som en supersportsbil.

Virkelighetssjekk

Samtidig får man en ganske kraftig virkelighetssjekk når man foretar en kraftig innbremsning. Plutselig dukker de 2,4 tonnene opp. Til tross for voksne bremser, så er det rett og slett ikke nok sting i dem, her kan man nok skylde på virkeligheten. All mulig teknikk hever ikke bilen over det Newton oppdaget.

X6 M er noe av det sjukeste jeg har kjørt, det er gøy på en totalt fandenivoldsk måte. Kjører du denne bilen gir du totalt blaffen i alt av moderne korrekthet. Det er ingen formildende omstendigheter her, bortsett fra at CO2 utslippet er 20 gram mindre enn i en M5, men fortsatt på jetflyliknende 325 gram per kilometer.

Ikke helt M

Samtidig mangler den råheten man finner i M3 og M5, blant annet har den en mer normal automatgirkasse som ikke har så mange og sportslige egenskaper. Heller ikke lyden er på samme nivå, det buldrer, uten at det helt blir like heftig som man kunne ha ønsket. Skal ikke se bort i fra at dette er bevisst, at X6 M skal være en komfortbil med utolige muskler, men dette er ikke det man ønsker og forventer av en M-BMW.

Vill i nikkersen

Man må være fullstendig vill i nikkersen om man går for en X6 M, det vil og hjelpe om man er søkkrik, for veiledende pris er på nesten 2,5 millioner kroner.

X6 M er et klart et bevis på at ingeniørene i BMWs M-avdeling har humor.

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. BILDESERIE: BMW X1

  2. Størstemann til hytta

  3. BMW 750: Bil for ministere

  4. Annonsørinnhold

  5. Mini John Cooper Works: Liten bil - stor moro

  6. VIDEO: Mercedes SLS