HELGENS BIL: Fremtidens motor i fortidens bil

Mercedes E-klasse begynner å dra på årene, det syns. Som en slags svanesang har de utstyrt den med en imponerende motor. Om det meste annet med E-klassen er klar for hvilehjemmet, så blir garantert denne motoren med videre.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Etter en del mil med en Mercedes-Benz E300 føler man seg merkelig uberørt. Hele kjøreopplevelsen er uten friksjon, det har vært en komfortabel og knirkefri tur. Og i denne E300 Bluetec versjonen har man gromt med krefter, 211 hester og 540 Newtonmeter er til rådighet om man trenger å dra på litt. I og med at dette er en motor av den hypermoderne dieseltypen er drivstofforbruket temmelig snilt når man tar med at bilen veier 1660 kilo, vi klokket inn et snitt på 0,80 liter per mil under svært variert kjøring. Bilen har et oppgitt CO2 utslipp på 189 gram per kilometer.

Mercedes kaller den "verdens reneste dieselbil", disse CO2 tallene er ikke nok til å rettferdiggjøre dette utsagnet, en Fiat 500 i dieselversjon slipper for eksempel ut 111 gram per kilometer. Nei, det er nok det som skjuler seg bak "Bluetec" knepet. Den er nemlig og svært gjerrig på Nitrogenoksidutslipp, de onde partiklene som dieselbiler lirer av seg, som plager nærmiljøet og dermed ikke har fått samme pes som CO2 hvor det er snakk om en global klimatrussel. NOx-utslipp er en av hovedårsakene til at dieselbiler i personbilklassen er så å si ikke eksisterende i USA, men med Bluetec-teknologien blir bilene godkjent også der.

Aldring

E300 er altså en hypermoderne dieselbil, med tunge ytelser og lette utslipp, det samme kan man ikke si om resten av bilen. Den har vært på markedet i mange år, og synger på siste verset. Det er ventet en erstatter neste år.

Det vil nok gjøre E-klassen godt. For den ser rett og slett ikke spesielt bra ut. Fra de skjelende lyktene i fronten til det intetsigende karosseriet og den helt anonyme bakenden er dette en bil som ikke trigger mye pasjon. Man kan jo håpe at de løfter den designmessig slik man gjorde med C-klassen som plutselig ble en tøff bil når den nye utgaven kom for ikke lenge siden.

Drosje

For det er virkelig vanskelig å se hvorfor man skulle finne på å kjøpe en E-klasse om man ønsker en bil i denne klassen. Den er på ingen måte billig, og dens hovedkonkurrent BMW 5-serie framtrer som uendelig mye mer moderne, ja selv den relativt anonyme framtoningen til Audi A6 virker fresh i forhold.

Tar man så i tillegg med at det trolig er den bilen flest folk i Norge har sittet i, E-klassen er så tett knyttet til drosjer at man kan risikere å låse opp bilen og sette seg i baksetet når man skal ut å kjøre. Det er ingen image-booster for å si det sånn.

Nummen

Samtidig er det en bil som man egentlig ikke kan mislike heller, den gir deg alt man kan forvente av en premium-sedan, strøken komfort, god kvalitetsfølelse, bra motor og så videre, men det er bare ikke noe mer. En litt nummen opplevelse. Det er ingen ting ved bilen som sitter igjen etter en tur, på godt og vondt.

Det er klart at Mercedes ønsker at man skal ha hatt en totalt problemløs og behagelig tur, men det ville vært fint om man satt igjen med et ønske om å ta det ut på veien så fort som mulig igjen. At den ga en tøtsj av bilglede, men det finner man ikke i Mercedes E300 Blutec. Med en startpris på rett under 700 000 kroner, så er det ikke noen billig sak heller. Mercedes biler er jo ikke ment å falle inn under utsagnet at det bare er et framkomstmiddel. Folk som er ute og shopper i denne prisklassen vil ha noe mer enn en ålreit farge.

Med en skikkelig estetisk overhaling til neste modell så kan mye være gjort. For motoren som satt i den bilen vi prøvde var fin, og passer utmerket til en moderne premium bil. Hvis de kan friske opp kjørefølelsen en smule, med en styring som er noe mindre nøytral, en litt mer sportslig girkasse og tettere gassrespons, så snakker vi om en sikkelig fet dieselcruiser. Som kommer til en drosjeholdeplass nær deg, i hopetall, så fort den er lansert.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. To biler - en motor - forskjellig resultat

  2. Tysk humor

  3. Mercedes med ny børstraktor

  4. Dyr og god

  5. Komfort-kongen