Kliss ny, 80 år og 250 hester

Det blir ikke særere enn dette.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Morgan Roadster har treverk i ramma og aner tilbake til 1920-tallet. Men med 250 hester og vekt på under ett tonn er prestasjonene alt annet enn antikvariske.

Morgan er en pussig bilfabrikk.

De har vært selvstendige, og i samme familie, siden 1909, og har langt på vei lagd den samme bilen siden 20-tallet.

Det kan virke som de opererer i en parallell bilvirkelighet. For ventelistene er lange og det har de stort sett alltid vært. Morgan har aldri falt for fristelsen til å skru opp produksjonen, i stedet har de nærmest passet på at etterspørselen er større enn tilbudet.

Noe av grunnen til at produksjonen er moderat, er at alt gjøres for hånd. Her brukes det høvel, deler av rammen er av ask, og gammeldags verktøy. Karosseriplatene bankes for hånd, og de ansatte har gjerne jobbet på fabrikken en mannsalder.

Moderne?

Morgan er ikke kjent for å skifte modeller i utide, da Morgan Plus8 gikk ut av produksjon for ikke lenge siden hadde den vært laget siden 1968. Så det er grunn til å tro at etterkommeren, Roadster, blir på markedet en stund.

Utvendig er de to temmelig like, men Plus 8 hadde en V8 fra Rover med aner tilbake til krigen, som ikke lenger lot seg tilpasse moderne krav. Så i Roadsteren har de satt inn en V6 på 3,0 liter fra Ford.

En variant av denne kan man finne i for eksempel Mondeo; i Morgan Roadster yter den nærmere 250 hestekrefter.

For puristene

En oppdatering av en Morgan betyr ikke en fest i high-techkomponenter. Rammen er fortsatt av treverk, og servostyring kan man ikke forvente.

Det også tynt med fancy duppeditter på dashbordet.

Et par knotter med varselblink og slikt, og et nær antikvarisk vifteanlegg, og lite mer. Det er en bil for puristene, hvor det ikke finnes en ting som tar oppmerksomheten bort fra kjøreopplevelsen, som er noe helt for seg selv.

Superpresis

Det er merkelig miks av nytt og gammelt, det tekniske, som motor, girkasse og drivverk generelt er knirkefritt moderne, mens selve chassiset gir sjåføren rene flach-back følelsen.

Som å kjøre en veteranbil, det rister og knirker; men det fungerer samtidig utmerket man får veldig god kontakt med underlaget.

Den direkte styringen er superpresis, her er det ikke snakk om en distansert følelse. Sittestillingen understreker dette, man sitter omtrent på gulvet med strake ben med rattet ganske tett til kroppen, som i en racingbil.

Inn-og-ut-promblemet

Det eneste som er litt kinking er komme seg inn og ikke minst ut av bilen på en noenlunde elegant måte. Inn må man åle seg ned, rattet siter så lavt at man nærmest må skritte over det med høyre benet.

Ut er det enda verre. Her må man rett og slett ty til armene og løfte seg opp først. Her er det rom for å se ut som en tosk om man prøver en mer konvensjonell metode, for da risikerer man å sette fast låret mellom sete og ratt.

Etter et par forsøk så er det ikke for komplisert, og føyer seg bare inn i rekken av ting som gjør det å kjøre Morgan til noe temmelig unikt.

En humørspreder

For om den ser noe gammeldags ut, så går den seriøst bra. Bilen veier under ett tonn, dermed blir forholdet mellom vekt og hestekrefter ganske heftig. Her skal man tenke på at svært få moderne sportsbiler veier under halvannet tonn, ofte nærmere to tonn.

Dermed går den lette Roadsteren som ei kule. Null til hundre går unna på under fem sekunder.

Lyden er heller ikke så verst, her er det ikke mye Ford Mondeo, mer heftig bråk. Men det er ingen bøllete bil, tvert i mot.

Det virker rett og slett som bilen sprer litt glede rundt seg. Barn vinker og voksne smiler. Selv om det rister og bråker mer enn man er vant til i en moderne bil, så gir også dette en helt spesiell opplevelse. Man er med på en mer fysisk måte.

Dumpene i veien kommer gjennom hele bilen, ikke på en brutal måte, men man får hele tiden konkret respons på hva som skjer.

Norge, et Morgan-land

Gjennom en årrekke har Roadster Square på Grünerløkka i Oslo bygget opp en ganske utrolig Morgan-fanbase i Norge.

De har gjerne tatt inn rundt ti nye Morgan hvert år og forholdet til fabrikken skal være temmelig eksepsjonelt, det er neppe noe land i verden som har like mange Morgan per innbygger som Norge. Fra 1. juli er det Jaguar Norge som tar over agenturet, det plasseres passende nok i underbruket Insignia, som fra før av driver med Aston Martin, og de tar sikte på å øke salgsvolumet en smule.

Fabrikken lagde i fjor 557 biler, ikke all verden, men hver eneste en av dem er satt sammen av håndkraft.

Bestillingsvare

Dette kan man se på interiøret, hvor det er en sjarmerende mangel på laserpresisjon, ikke sånn å forstå at det er slurvete, men man kan se at det er gjort for hånd.

Produksjonsprosessen er slik at man kan være med å bestemme det aller meste, for de setter ikke i gang å lage en bil før den er bestilt, ergo kan man be om lyse rosa skinn, eller hva de nå skulle være.

En bil du bestiller i dag, vil være ferdig om trekvart år.

Seteregulering ekstrautstyr

Kjøperne må være av den litt spesielle sorten, det er vanskelig å tenke seg at de vurderer om de skal kjøpe for eksempel en Porsche Boxter eller en Morgan. Trolig er det bilentusiaster som egentlig vil ha en veteranbil, men ikke orker alt det peset som følger en gammel bil i form av mekking og lusne kjøreegenskaper.

Det vel og grunn til å tro at en Morgan er bil nummer tre eller fire i en families bilpark. For i Roadsteren er det ikke noe bagasjerom, skal man ha med noe må det på koffertstativet som er montert på hekken. I det hele tatt bør man lese utstyrslisten nøye før man bestiller, ellers blir bilen ekstremt spartansk.

Dette er en bil der regulering av seteryggen er ekstrautstyr, for å si det slik.

Det er en sær bil, men det er morsomt at det går an å lage noe sånt i dag, Morgan har så lite med så å si all annen bilindustri å gjøre at de burde være verneverdige.

Om ikke annet for å gi oss en påminnelse om at kjøretøy kan komme i alle former og fasonger, fordi det er morsomt å se en og ikke minst kjøre en Morgan.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Tilbake til fremtiden

  2. En skikkelig bajas fra Jaguar

  3. Bråk og estetikk i skjønn forening

  4. Tesla Roadster S: Verdens morsomste elbil

  5. Droppet de Smart Roadster for tidlig?