«Dieselfrykt» gir hodebry for tyske bilforhandlere

300.000 dieselbiler samler støv i Tyskland.

FRYKT: Biler for en verdi på 42 milliarder kroner står og støver ned hos tyske forhandlere etter at «dieselfrykt» har rammet markedet.
Dieselskandalen
  • André Haugen
Publisert:

Dieselbilenes fremtid i Tyskland er usikker etter motstridende meldinger om hvorvidt Tyskland vil forby dieselbiler i byene.

Den usikkerhetene har nå ført til at omkring 300.000 bruktbiler med dieselmotor står usolgt hos forhandlerne, ifølge Bloomberg.

Tallene er basert på en undersøkelse fra den tyske bilforhandler-organisasjonen ZDK. Der kommer det frem at gjennomsnittlig pris på bilene er 15.000 euro.

– Vanskelig å få solgt

Det er altså biler til en samlet verdi av nesten 42 milliarder kroner som nå støver ned hos forhandlerne.

– Kjøretøyene er vanskelige å få solgt nå fordi kundene er usikre. Vi trenger tydelige signaler fra regjeringen om disse bilene vil bli påvirket av et forbud, og i så fall under hvilke omstendigheter, sier ZDK-nestsjef Thomas Peckruhn.

Les også

VW starter produksjon av elektrisk «hippiebuss»

Tidligere i august ble Toppsjefene i tysk bilindustri er blitt enig med regjeringen om tiltak som skal redusere utslipp fra fem millioner dieselbiler.

Tiltakene gjelder biler som er produsert etter 2009. Målet er å kutte utslippene med 25–30 prosent. Tallet omfatter 2,5 millioner biler fra Volkswagen. Her er arbeidet med å oppgradere programvaren for lengst i gang. Bilprodusentene skal gjennom ulike gode tilbud friste eiere av gamle dieselbiler til å bytte.

– Dieselfrykt

– Dieselfrykten blant forbrukerne er en viktig konsekvens for bilindustrien. Produsentene må endre strategi til mer miljøvennlige biler, sier Cedric Perlewitz, leder for bilmarkedet i Commerzbank til Bloomberg.

Volkswagen alene må punge ut med milliarder av euro for sine tiltak. Hele bilindustrien er fortsatt i sjokk, og usikkerheten er stor i en næring som gir arbeid til 800.000 mennesker.

Transportminister Alexander Dobrindt, som kommer fra Merkels bayerske søsterparti CSU, sa under møtet tidligere i august at industrien har kjørt seg selv i grøften og at næringen må finne en troverdig og akseptabel vei ut av uføret.

Les også

VW starter produksjon av elektrisk «hippiebuss»

Les også

Ladbare biler skyter fart

Les også

Denne storbyen er Norges beste på elbil

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Dieselskandalen
  2. Volkswagen
  3. Tyskland
  4. Bil
  5. Trafikk

Flere artikler

  1. Fem millioner tyske dieselbiler skal oppgraderes

  2. Dieseldom senker bilaksjer på Frankfurt-børsen

  3. Porsche må tilbakekalle 30.000 dieselbiler

  4. Tysk domstol starter behandlingen av utslippsjuks-sak

  5. Dette mener forskerne kan redde dieselbilen