Tesla: Ulykkesbilen kjørte på autopilot før kollisjonen

Nye spørsmål rundt Teslas selvkjørings-autopilot, etter at selskapet selv bekrefter at bilen i dødsulykken forrige uke hadde systemet aktivert. 

KRASJET: Tesla Model X-bilen som var involvert i dødsulykken forrige fredag, kolliderte inn i et tidligere skadet betonghinder, hevder Tesla
  • Martin Hagh Høgseth
  • Eivind Bøe
Publisert: Publisert:

Det var fredag 23. mars en av Teslas biler var involvert i en dødsulykke i Mountain View, California.

Ulykken som skjedde med biltypen Model X sendte selskapets aksje rett ned etter nyheten ble kjent.

Langfredag bekrefter Tesla i en bloggpost at bilen hadde systemet for selvkjøring aktivert.

- Sjåføren gjorde intet

Uttalelsen fra selskapet reiser nye spørsmål om det semi-automatiske systemet som håndterer kjøreoppgaver i bilen, skriver Reuters.

Tesla skriver i oppdateringen at loggen fra ulykken viser at ingenting ble gjort av sjåføren før kollisjonen, og at han hadde fått tidligere advarsler om å putte hendene på rattet.

«Kjøreren hadde omkring fem sekunder og 150 meter med uhindret sikt før betonghinderet, men bilens logg viser at føreren ikke foretok seg noe», skriver Tesla.

Tesla nevner derimot ingenting om hvorfor selvkjørende-systemet ikke virker å ha oppdaget det betonghinderet som Tesla-sjåføren kjørte inn i.

Bilen skal ha tatt fyr i kollisjonen.

«Våre tanker er med familie og venner som er rammet av denne tragedien», starter Tesla bloggposten, som avsluttes med «vi er fryktelig lei oss for deres tap».

Les også

Dødsulykke og nedgradering senker Tesla

«Aldri sett så stor skade»

I bloggposten skriver også Tesla at betonghinderet Tesla-sjåføren kjørte inn ikke var fikset etter en tidligere kollisjon som hadde skjedd på samme sted. «Vi har aldri sett lignende skader på en Model X,» skriver selskapet.

Tesla fortsetter i bloggposten å dvele over hvor sikker de mener bilene deres er, særskilt de av dem som har selvkjørende elementer inkludert i bilene.

«Ingen vet om de ulykkene som ikke skjedde, bare de som skjedde. Konsekvensene av at publikum ikke bruker autopilot fordi man tror det ikke er trygt, vil være ekstremt alvorlig. Det skjer 1,25 millioner dødsfall i trafikken i verden. Dersom alle biler hadde det nåværende sikkerhetsnivået som i en Tesla, ville det betydd 900.000 mindre dødsfall i trafikken. Vi anser selvkjørende biler som ti ganger mer sikker å kjøre enn biler som ikke er selvkjørende», skriver selskapet.

Den amerikanske havarikommisjonen for trafikkulykker (NTSB) har varslet at de ville se nærmere på ulykken.

Les også

Dødsulykke og nedgradering senker Tesla

Les også

Minst 11.000 norske Tesla-biler rammet av feil

Les også

Tesla-aksjens mørke måned:
Har falt med 25 prosent så langt i mars

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Tesla Motors

Flere artikler

  1. Amerikanske myndigheter åpner etterforskning av Teslas autopilot

  2. Tesla kastet ut av undersøkelseskommisjon

  3. Betalt innhold

    Teslas autopilot kan redde millioner av liv, men den kommer først til å drepe noen

  4. Musk: Dødsulykke skyldes ikke autopilot

  5. Tesla slår hardt tilbake mot anklager om akselerasjonsfeil