Flausene du ikke vil gjøre på sosiale medier

Vi lever i en digital tidsalder hvor sosiale medier er en stadig viktigere arena for samhandling. Men veien fra suksess til fiasko er farlig kort – her er en innføring i den digitale etiketten.

ETIKETTE: Vi tilbringer stadig mer tid på diverse sosiale medier, deriblant Facebook. Så hvordan skal man egentlig oppføre seg der?

Jan Haas
Publisert:,

Vi liker, deler og følger som aldri før. Hele to av tre nordmenn bruker sosiale medier daglig, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Samtidig er sosiale medier er en arena der grensen mellom det private og det offentlige er nokså diffus. Ofte kan det være vanskelig å holde tungen rett i munnen. Tabber blir synlig for alle de andre millioner av brukere der ute.

E24 har satt sammen et ekspertpanelet bestående av Berit Skog, førsteamanuensis ved institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU, og Hans-Petter Nygård-Hansen, kommunikasjonsrådgiver og gründer. Begge er eksperter på sosiale medier.

Her er deres tips til hvordan du kan navigere deg helskinnet gjennom de mange fallgruvene på plattformene Facebook, Twitter og Linkedin.

Les også

Kommentar: Digital intelligens avgjør hvordan du blir oppfattet

1) A-B-C for digitale noviser.

Før vi kan sprinte, må vi lære oss å gå. La oss derfor ta det helt grunnleggende først. Hva må man vite for å unngå å opptre som et digitalt spedbarn?

Facebook

Berit Skog: For det første er det viktig å unngå å bli for privat. Selv om vi har en åpenhetskultur på Facebook, kan dette trekkes for langt. At du har 50 på vennelista, betyr ikke at bare disse 50 kan lese det du deler. Ikke del problemer i familien og parforholdet, det vitner om dårlig skjønn.

Unngå også å kritisere og å latterliggjøre navngitte personer på Facebook. Mange personer i offentlige posisjoner har erfart at dette er en dårlig strategi, og flere har måttet trekke seg fra verv etter slike ytringer.

Ikke del bilder av barn, spesielt hvor de er lettkledde eller badende. Bildene kan bli kopiert og spredt og brukes i andre sammenhenger.

Helt til sist, mange oppfatter feriebilder og bilder fra eksotiske steder som skryt. Det er ikke nødvendigvis negativt å ha det hyggelig, men del med måte.

LES OGSÅ: Nå kan du ta «pause» fra eksen på Facebook

Hans-Petter Nygård-Hansen: Det er ingenting som heter privat lenger! Folk må forstå at det som skrives i sosiale medier, er å regne som offentlig. Dette er helt grunnleggende, men dessverre er det mange som glemmer det. Hvis mer enn 20 personer har tilgang til informasjon i en lukket gruppe, så er denne informasjonen ifølge loven offentlig. Det er det ikke mange som er klar over. Du må bestemme selv hvor personlig du skal være, hvor tett innpå deg du skal invitere millionene av mennesker som er aktive på Facebook.

Twitter

Skog: Her bør en kunne mestre genren. Det handler om å uttrykke seg på et visst antall tegn, men først og fremst kunne adresseringssymbolene @ og #. Så gjelder selvfølgelig det samme som på Facebook.

Nygård-Hansen: Twitter er en mikro-blogg, som på mange måter er enda mer åpent enn Facebook. Twitter er en velegnet kanal for å følge de som deler dine interesser, og ikke nødvendigvis en arena for vennskap. Man må huske på at Twitter er mindre personlig og mer faglig og interesseorientert.

Twitter kutter opp mot åtte prosent av arbeidsstyrken

LinkedIn:

Skog: Vær nøyaktig og sannferdig på CV-en. Å oppgi at en har utdanning og grader en ikke har er helt utilbørlig. Blir det avslørt, gir det et dårlig inntrykk av den etiske standarden din. Det kan bli et problem senere, både i jobbsøkerprosess og arbeidsforhold.

Les også

Brekke om CV-tabben: – Det siste Telenor trengte

Nygård-Hansen:

EKSPERT: Hand-Petter Nygård-Hansen har lang erfaring med hva som passer seg på sosiale medier.

Ingar Næss

På mange måter er LinkedIn et sosialt nettverk som Facebook, men det brukes først og fremst som en levende CV. Mange ledere som tidligere har bygget nettverk i lukkede rom, bygger nå nettverk på Linkedin. De knytter kontakter og fremmer egne ferdigheter. Som sosial plattform er LinkedIn ett av få sosiale nettverk som er mannsdominert. Her finner du ikke den hverdagslige samtalen som du finner på for eksempel Facebook. Aktiviteten er lav, og bare 5 prosent av de drøyt 1,2 millioner brukere er daglig innom. men det betyr ikke at LinkedIn er meningsløst å bruke, tvert i mot!

Studenter som ikke er ute i jobb ennå, bør absolutt bygge opp og vedlikeholde en LinkedIn-profil. Av de mest aktive brukere på LinkedIn kan vi nevne hodejegere, så en god og oppdatert profil kan være karrierefremmende. Jobben kan finne deg, fremfor at du må finne jobben.

LES OGSÅ: Slik rekrutterer du ansatte i sosiale medier

DIGITAL HVERDAG: Vi tilbringer stadig mer tid foran skjermen.

Jan Haas

2) Digital navigasjon.

Trinn to: Hvilke store tabber bør man unngå?

FORSKER: Berit Skog forsker på sosiale medier ved institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU.

Vegard Eggen

Facebook

Skog: Unngå å skrive med store bokstaver og å bruke capslock i deler av setninger og avsnitt i statusfeltet eller på chat. Dette signaliserer at du er nybegynner eller en som ikke mestrer normen i det digitale språket. Store bokstaver er irriterende, og betegnes som skriking. Det kan oppfattes som aggresjon eller at du er en ranglete person.

Inflasjonen i bruken av smilefjes og hjertetegn gjelder ikke bare nybegynnere, men er blitt vanlig i mange vennegrupper på Facebook. Overdreven bruk av smilefjes og hjertetegnkan også irritere, og av noen oppfattes som «latterlig sukkerspinn».

Til slutt: ikke overbruk liker-funksjonen.

Kommentar: Slutt å ta selfie med sjefen

Nygård-Hansen: Vi ser at de yngste brukerne faktisk er de mest modne og voksne brukerne av sosiale medier i dag. De er de digitale innfødte – de har vokst opp med sosiale medier. De voksne er de digitale innvandrerne, som ofte ikke forstår det enorme omfanget av eksponeringen man kan oppnå i sosiale medier. Informasjon på Facebook er tilgjengelig og åpent for alle. Dette gjelder forøvrig all digital kommunikasjon. Det du ikke ville sagt ansikt til ansikt, bør du heller ikke si digitalt.

Og unngå skrivefeil – dette er det enkleste å ta folk på, og det gjør at man mister fokus om hva saken egentlig handler om.

Twitter

Skog: Feil bruk av adresseringskoder er viktig å unngå.

Nygård-Hansen: Her er det mange feller å gå i. På Twitter har du bare 140 tegn, og det er lett å bli misforstått. Ironi og sarkasme fungerer som regel svært dårlig. Et skrekkeksempel var hun som skrev at hun skulle til Afrika, og at hun håpet hun ikke fikk Aids. Tweeten var ment ironisk, men det var det ingen som skjønte. Da hun gikk av flyet, var hun nok den mest forhatte personen på Twitter. På Twitter er det mottakeren, ikke avsenderen, som definerer hvordan budskapet ble oppfattet.

Linkedin

Skog: Ikke del informasjon som ikke er relevant for LinkedIn. Det kan fremstå som uprofesjonelt på en arena der det er viktig å mestre «reglene».

Nygård-Hansen: Den største – og vanligste – tabben er kanskje å misforstå nettverkets egenskaper. Det kan passe seg å dele kattebilder på Facebook, Instagram og Snapchat. Du oppnår ikke mye om du begynner å dele kattebilder derimot på LinkedIn. LinkedIn er et sosialt nettverk for forretningsfolk, og kan fungere som en karrieremessig «boost».

Gjør deg attraktiv og aktuell for din kunnskap og erfaring, ikke for dine private interesser. De mest aktive brukerne på LinkedIn er hodejegerne.

3) Sosiale medier for de viderekomne.

Finnes det en digital etikette, og hvordan blir man digitalt «classy»?

Facebook

Skog: Jeg er ikke tilhenger av at noen skal ha definisjonsmakt på hva som er korrekt digital etikette. Det digitale språket varierer med settingen og med mottager av meldingene.

Nygård-Hansen: Et godt tips er å være seg selv, så langt det går. Det kan være fristende å pynte på sitt digitale virkelighetsbilde, men slikt kan fort bli avslørt. Et annet tips er å være digital raus. Å være sofistikert på Facebook handler om å gi og ta: skryt mer av andre, enn av deg selv. I praksis betyr det å gi kudos til andre gjennom å like, kommentere og dele. Vi har to ører og en munn.

Tenk også på det når du orienterer deg på Facebook. Det er ikke den som skriker høyest som nødvendigvis oppnår mest. I dag er det derimot altfor mange som bruker sosiale medier til å føre en monolog, fremfor en dialog. Til slutt er det kanskje viktig å presisere at sosiale medier blir det du bruker det til.

Synes du det blir for mange kattebilder og middagsretter på Facebook, er det ikke fordi Facebook ikke inneholder noe annet, men fordi du først og fremst viser at du engasjerer deg i katter og middagsretter fordi du liker, kommenterer og deler disse postene.

Ny app fra Facebook ventes ute om kort tid

Twitter

Skog: Det samme som på Facebook.

Nygård-Hansen: Her er det samme utgangspunkt som på Facebook, selv om Twitter-etiketten nødvendigvis er mer begrenset, og noe mer komplisert fordi man ikke har så mange tegn til å gjøre seg forstått på og til å få frem eget poeng eller ytring.

Twitter fikk skambank på børsen igjen

LinkedIn

Skog: For å bli ordentlig LinkedIn-profesjonell trenger du en stringent CV som er i samsvar med aksepterte maler, med info som er helt nøyaktig og korrekt.

Nygård-Hansen: Hvis du skal lykkes her, må du oppdatere CV-en med relevant informasjon.

Et annet tips er å dele andres artikler som er relevante for din karriereprofil.

En fin ting med LinkedIn er at det er en ren karriere-arena, helt fritt for hat-prat og katter. Dette er et genialt sosialt nettverk for å knytte yrkesrelevante kontakter. Ofte sitter det langt inne for folk – særlig de digitale innvandrerne – å knytte kontakter med mennesker de ikke har møtt. Det er feil, her er det bare å knytte i vei!

Imidlertid er det vanskelig å ha en levende diskusjon på LinkedIn fordi brukerfrekvensen er så lav. Hvis jeg legger ut en artikkel på mandag kan det hende jeg får første tilbakemelding på fredag.

Les også

Facebook lover utstrakt bruk av «sikkerhetssjekk» under terror

Les også

Glem WiFi – nå kommer Li-Fi

Les også

Ny «digivaluta»: Tjen deg rik på å gå

Her kan du lese mer om