Jaguar skrinlegger superbil

Jaguar mener det blir helt feil å lansere en superdyr sportsbil i dagens økonomiske klima.

SLUTT: Jaguar presenterte C-X75 høsten 2010, senere sa de at det ville bli en produksjonmodell basert på denne konseptbilen. Nå har de ombestemt seg.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Under bilutstillingen i Paris i 2010 viste Jaguar frem en helt ny, og revolusjonerende superbil.

Da den ble vist for første gang var det med en helt spesiell drivlinje som inneholdt to turbiner som skulle hjelpe til å lade de fire elektriske motorene. I utgangspunktet var dette bare tenkt som en klassisk konseptbil, som skulle vise hva man kunne gjøre.

Så ble responsen så heftig at Jaguar bestemte seg for å se på muligheten for en produksjonmodell.

- Vi har hele tiden vært fast bestemt på at Jaguar C-X75 skulle være like slående på veien som den var som konsept, sa Ian Callum, Jaguars designsjef, i en pressemelding i mai 2011.

Hybrid

Det var da bestemt at drivlinjen skulle bli hybrid. Som skulle gi bilen et CO2-utslipp på 99 gram per kilometer, kombinert med ytelser i superbilklassen.

MODERNE: Den skulle hatt en hybridmotor med nærmere 900 hestekrefter.

En bensinmotor på 1,6 liter, med turbo eller kompressor og to elektriske motorer skulle gi en samlet ytelse på nærmere 900 hestekrefter.

Mer bilstoff på E24 BIL

Null til hundre skulle ta under tre sekunder, null til 160 kilometer i timen seks sekunder og toppfarten 320 kilometer i timen. Elektriskrekkevidde var oppgitt til åtte mil.

Store deler av bile skulle bygges i karbon i samarbeid med Williams formel 1 team.

Dårlig timing

Opplaget skulle være 250 biler prisen skyhøy, et sted mellom 700.000 og 900.000 pund. Den gang sa de ikke når den skulle komme på markedet, men man kunne melde sin interesse.

DYR: Prisen ville blitt i mega-klassen.

Nå er det ting som tyder på at ikke nok folk gjorde det.

- Vi føler at vi kunne fått dette til å gå, men sett i lys av de globale innstrammingstiltakene som er skjer nå, virker det som feil tid å lansere en superbil til mellom 800.000 og én million pund i, sier Adrian Hallmark, merkesjef i Jaguar, til AutoCar.

Teknologien blir med videre

De har fem prototyper som de vil fortsette å utvikle frem til mai. Inntil tre av disse vil så bli solgt på auksjon, mens en skal på Jaguars museum og en skal brukes som showbil.

Hallmark sier at rundt 60 prosent av teknologien de har utviklet til C-X75 vil finne veien inn i andre, fremtidige, Jaguar-modeller.

Det skal ha vært rundt 100 mennesker som meldte sin interesse for å kjøpe C-X75.

Les også:

Italiensk selskap går inn i Aston Martin

Britiske luksusbiler i vinden

Dansker overtar Jaguar-importen

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Range Rover med hybrid drivlinje

  2. Kraftigste Jaguar noensinne

  3. De mest spennende bilnyhetene i 2016

  4. Nye R8 hinter om en elektrisk familie-Audi

  5. Fryktelig dyr og helt utsolgt