Dette er ensomme Aston Martins problem

Luksusbilprodusenten Aston Martin sliter, de trenger både penger og noen å samarbeide med.

STOR OG TØRST: Tiden renner ut for Aston Martins digre V12-motor.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

I en tid da samarbeid og nedskalering av motorer er en nødvendighet, sliter Aston Martin. Det klassiske, britiske bilmerket har den siste tiden jobbet intenst for å få inn nye investorer, mens pengene renner ut.

Selskapet som eier Aston Martin, kuwaitiske Investment Dar, fikk nylig beskjed om at deres kredittverdighet kan bli nedgradert, av Moody’s Investors Service, da de har en negativ kontantstrøm.

Salget faller

- Vurderingen kom som en følge av en klar forverring i Aston Martins likviditet i slutten av september 2012, årsaken til dette er at de har fått inn mindre penger og gått dårlig i tredje kvartal, sier Falk Frey, analytiker i Moody's til Bloomberg.

Salget av Aston Martin skal ha falt 20 prosent i årets ni første måneder, til 2520 biler. I fjor ble det solgt 4200 Aston Martin.

UTSLIPP: Aston Martin Vantage V12 er en svært heftig bil. Det er også den bilen som har høyest CO2-utslipp av de bilene som har offisiell importør i Norge, med 388 gram per kilometer.

Investment Dar kjøpte merket fra Ford for 503 millioner pund, 4,56 milliarder kroner i dagens kurs, i 2007. Siden den gang har de operert alene, som den eneste luksusbilprodusenten på markedet i deg.

Eid av andre

De andre merkene i den det øvre sjiktet av bilhierarkiet er alle del av et større konsern.

Volkswagen-gruppen eier Bugatti, Bentley og Lamborghini. Rolls Royce er eid av BMW, Fiat eier Ferrari og Maserati og Jaguar er kjøpt av Tata som også eier Land Rover. Alle disse merkene sparer penger ved at de deler utviklingskostnader og komponenter med de andre merkene som er under samme konsern.

Mer bilstoff på E24 BIL

Dette har gjort at Aston Martin i stor utstrekning har måttet forholde seg til én plattform. Den som kom med DB9 i 2004, som alle modeller, bortsett fra den Toyota Iq-baserte Cygnet, har bygget på siden.

HELE REKKEN: Aston Martins modellrekke per i dag. Alle bortsett fra Cygnet er basert på samme platform, og de to øverste radene har en V12-motor.

Samme problem er det med motorene. En stor del av modellene har en seks liters V12-motor, eneste unntakene er Cygnet og Vantage V8, den har et voksent bensinforbruk.

Test av Aston Martin V12 Vantage

Samtidig kommer biler det er naturlig å sammenlikne Aston Martin sine produkter med, med nye og mer økonomiske motorer. Den nye Bentley Continental er for eksempel tilgjengelig med en V8-motor med sylinderkutteknologi. Motoren er utviklet av Audi.

Det gir den rundt 150 gram lavere CO2-utslipp per kilometer enn en Vantage V12, til tross for at de har så å si lik effekt.

KLASSIKER: Aston Martin DB9, i kabrioletversjonen Volante, har vært på markedet siden 2004. Samme plattform og design finner man fortsatt hos alle merkets modeller.

Negativ kontantstrøm

Utviklingskostnadene tar 25 prosent av inntjeningen til Aston Martin, dobbelt så mye som hos BMW og Jaguar Land Rover.

Aston Martin skal ha en negativ kontantstrøm på 27 millioner pund, 245 millioner kroner, i tredje kvartal. Dette gjør at de er på vei til å bruke opp kontantreservene, som per 30. september var på 24,8 millioner pund.

Moody's sier de går mot et underskudd på 14 millioner pund i januar.

Test av Aston Martin Rapide

Ingen av de større bilprodusentene har vist noen interesse for å kjøpe seg inn i Aston Martin

Mulig bud

Så langt har det bare vært indiske Mahindra & Mahindra og det italienske oppkjøpsfondet Investindustrial som har lagt inn bud.

I forrige uke ble det sagt at Mahindra & Mahindra var nær ved å kjøpe en stor aksjepost i Aston Martin. Det har ennå ikke kommet noe konkret ut av dette.

- Vi er positive til en avtale som sikrer fremtiden til firmaet og tilfører ny kapital. Vi er mer bekymret for et oppkjøpsfond, fordi den bransjen har et rykte når det kommer til å kutte kostnader. Vi er mer positive til det indiske selskapet som har et renommé og eierandel i bilindustrien fra før av, sa Tim Parker i Aston Martins fagforening i forrige uke.

Den eventuelle aksjeoppkjøperen vil få 50 prosent av stemmene og en eierandel på 40 prosent.

Les også:

Storforbrukere: Bilene med høyest drivstofforbruk

Nyhetsbyrå: Aston Martin er til salgs

Se James Bonds biler

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Italienere tar jafsav Aston Martin

  2. Ssangyong-eier vil kjøpe Aston Martin

  3. Nyhetsbyrå:Jakter friere tilJames Bonds bil

  4. Og så mange superluksusbiler ble solgt

  5. Jaguar skrinlegger superbil