Billig boblemoro

NYTT PÅ NYTT: Dette er andre generasjon av den nye Bobla. Denne gangen langt mer vellykket estetisk, om enn noe lengre unna originalen.
RETROMODERNE: Et ryddig Volkswagen interiør, men med et par pek til den gode gamle Bobla. Det lakkerte båndet rundt kupeen og utformingen av hanskerommet kjenner man igjen fra gamledager.
COUPÉ: Den deler mye teknikk med Golf, men er en coupé som har plass til fire. Bagasjerommet er med sine 310 liter 40 liter mindre enn i Golf.
RUND I KANTENE: Bobleformen er bevart, men nå har taket blitt lavere, noe som gir bilen et langt mer sportslig coupéuttrykk. Finere er det og.
KLASSISK: Betydelige hjulbuer er en del av en Boble sin viktigste uttrykk.
AVRUNDET: Det forskjellige buene i designen samles bak, i en stilig hekk.
EN ØRLITEN FORSKJELL: På den nye Boblene finner man motoren foran, ikke bak som den gang da. De finnes for øyeblikket to motoralternativer i tillegg til denne på 105 bensinhestekrefter. En diesel med det samme som koster 15.000 mer og en 160 hesters bensin til 312.000.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Den forrige såkalte «New Beetle» fikk jeg ikke helt tak på. Den var estetisk ganske tro mot sin stamfar, men så mest ut som en osteklokke på hjul, og hadde den ikke blomsterpotte på dashbordet?

Samtidig så skal det ellers så konservative Volkswagen-konsernet få for å være svært tidlig ute med i trend som ikke skulle bli en trend før mange år senere.

Da den kom i 1998 var det ennå tre år til BMW rullet ut sin nye versjon av Mini og Fiat 500 kom først i 2007.

Ser bedre ut

Denne nye Bobla var bygd på samme plattform som Golf 4, da Golf-modellen ble faset ut i 2006 fortsatte Bobla å rulle ut av samlebåndene til 2010. Den fikk med andre ord en formidabel levetid til en moderne bil å være.

Nå har nye New Beetle landet, til ganske lave forventninger om jeg skal være ærlig. Men en ting skal den umiddelbart få, den ser mye, mye bedre ut enn bilen den erstatter. Volkswagen har klemt ned taket. Det eneste negative med det, må være om du var fornøyd med den forrige fordi du fikk plass til Marge Simpson sveisen din.

Nå ser plutselig bilen ganske stilig ut. Den lavere taklinjen gir bilen et hint av Audi TT, og en liten dæsj av Porsche 911. Slektninger det er helt greit å ha noe visuelt til felles med.

Beskjeden motor

Der den forrige så ut som en treig bil, gir den nå helt andre signaler, dette ser mer ut som en sportsbil. Denne ideen fikk seg en umiddelbar knekk da det gikk opp for meg at bilen her har 105 hestekrefter.

Det kan kanskje rettferdiggjøres med å se litt historisk på det. Det er kun fem mindre enn den første Golf GTI. Den veide riktignok noe sånt som 400 kilo mindre.

Mer bilstoff på E24BIL

Med justerte forventninger satt jeg i gang, og ble umiddelbart overrasket. For dette er en gjennomført morsom bil å kjøre. Noe jeg ikke kan huske at noen sa etter å ha prøvd forrige versjon. Den aller nyeste Bobla er veldig stram og fin, kanskje ørlite hard på elendig asfalt, men den har en strålende veiholdning. Styringen er presis, men ikke oversensitiv, den føles retningsstabil og ekstremt lettkjørt.

Lite vekt

På papiret er den ikke så overvettes sprek. De 105 hestekreftene får den fra null til hundre på 10,9 sekunder, men dette er en liten bensinturbo på 1,2 liter som er lett og knaller til på en veldig artig måte. Maks dreiemoment, på 175 newtonmeter, er tilgjengelig fra 1550 omdreininger per minutt til 4100, noe som gir den en veldig jevn kraftlevering.

Flere biltester

En liten motor gjør og at det er ditto med vekt over forhjulene som trekker bilen, dette merkes i svinger, hvor den er livlig. Det er ikke masse tonnasje som skal vrenges rundt, dette kombinert en relativt beskjeden kraftpakke, gjør at det er lite understyring.

STØRRELSE: Den nye Bobla er 17 centimeter lengre enn Golf, men satser mer på utseende enn plassutnyttelse. Golf er utvilsomt mer praktisk.

Jeg hadde rett og slett ikke trodd at Bobla skulle by på denne typen kjøreopplevelse.

Billig fjoll

Innvendig har de og fått det til. Der er det en funksjonell miks av kjente Volkswagen løsninger og artige retroelementer. Den brede linjen lakket i bilens farge går rett tilbake til ur-Bobla, det samme gjør det hanskerommet. Både sete- og rattinnstilling gjør at det er lett å finne en god sittestilling. Bak er det noe trangere, dette er neppe en bil for fire voksne på langtur.

Folk som går for en Beetle gjør det nok i stor grad på grunn av designen. Men det er flere grunner til å vurdere denne, en Golf med samme motor koster 30.000 kroner mer.

Beetle med motoren som er testet her starter på 237.000 kroner. Det er ikke verst. Her får man mye moro per krone. Selvsagt er det noe litt fjollete med en bil av denne art, men når det fungerer såpass bra som dette, er det i hvert fall fjoll som lar seg forsvare med fornuft.

Eller så kan man gå bananas i tilvalgslisten, og lage en bil som ser ut som ingen annen og sikkert forrykker kostnadene betraktelig.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Når kjøreegenskaper er alt

  2. Audi med to brutale modeller

  3. Fra handlevogn til designkjerre

  4. Mer enn nødvendig

  5. Stor Mini-moro