Elbil dyrest for bedrifter

Årskostnaden ved elektrisk bil er dobbelt så høy som ved leie av diesel- eller hybridbiler.

FIRMABIL: Bildet viser Mitsubishi iMiev, den elektriske bilen som er dyrere enn både hybrid og dieselbiler for norske bedrifter. Restverdien etter leieperioden er det store usikkerhetsmomentet ved de elektriske bilene.
Publisert: Publisert:

Elektriske biler er en økonomisk katastrofe som firmabiler, skriver Dagens Næringsliv (DN).

Det er leasingselskapet ALD Automotive AS som har gjort utregningene.

- De som vil ha elbil som firmabil er ikke opptatt av kostnader, men vil vise at de er miljøvennlige i en tidlig fase, sier Øystein Halsebø, adminisrerende direktør i selskapet til DN.

Stor usikkerhet

ADL Automotive AS har 9000 firmabiler i Norge.

- Det er stor usikkerhet i markedet. Man ser begynnelsen av rivende utvikling som kan gi større produktvolumer og lavere priser, sier Halsebø.

I sine beregninger har Halsebø vurdert leasingkostnadene ved den elektriske bilen Mitsubishi iMiev, hybriden Toyota Auris og dieselbilen Volkswagen Blue Motion.

Utviklingen avgjør restverdien

Årskostnadene for elbilen er 83.000 kroner, den store taperen i testen sammenliknet med 44.000 kroner i årskostnader for dieselbilen og 48.783 kroner for hybridbilen.

Usikkerhet rundt restverdien etter tre års leasing er hovedgrunnen til det enorme spriket.

Les flere nyheter på E24!

LES OGSÅ:

Røkke kjøpte elbil-lader til halv million

BMW viser sin fremtidsbil

Spår elbileksplosjon i 2011

Røkke kjøpte elbil-lader til halv million

Norge et foregangsland for elbiler

Norge nest størst på Tesla

Think-topp i USA slutter

Publisert:
Gå til e24.no