EU slår ned på kartellvirksomhet: Svensk selskap får milliardbot

EU-kommisjonen gir milliardbøter for kartellvirksomhet knyttet til salg av blant annet setebelter og kollisjonsputer til Volkswagen og BMW.

FÅR MiLLIARDBOT: Svenske Autoliv og amerikanske TRW samarbeidet med Takata om tilbudene av kollisjonsputer, ratt og setebelter til selskapene Volkswagen og BMW, ifølge EU-kommisjonen. Nå bøtelegges to av selskapene med til sammen 3,6 milliarder kroner. Takata slipper bot fordi selskapet meldte fra om virksomheten til EU.

Foto: Autoliv
Publisert:,

Autoliv, amerikanske TRW og japanske Takata samordnet salget av livsviktige bildeler som setebelter, ratt og kollisjonsputer mellom 2007 og 2011.

Det hevder EU-kommisjonen, som sier at møtene foregikk på selskapenes kontorer, men også i hoteller og restauranter.

De tre leverandørene utvekslet forretningshemmeligheter og koordinerte salget seg imellom, ifølge EU-kommisjonen.

Til sammen får Autoliv og TRW 367,3 millioner euro (3,6 milliarder kroner) i bot fra EU. Av dette er bøtene til Autoliv til sammen på drøye 1,77 milliarder kroner, mens TRW får rundt 1,85 milliarder kroner i bøter.

Takata slipper bot

Kollisjonsputeleverandøren Takata slipper bot fordi selskapet meldte fra om virksomheten til EU-kommisjonen. Selskapet ville ellers ha fått 195 millioner euro (1,9 milliarder kroner) i bot, ifølge EU.

– De tre leverandørene samarbeidet om å øke profitten fra salget av disse livsviktige komponentene. Dette skader til syvende og sist europeiske forbrukere og skader konkurranseevnen i Europas bilsektor, som har rundt 13 millioner ansatte i EU, sier EU-kommisær Margrethe Vestager.

Til sammen har EU-kommisjonen bøtelagt bildelskarteller med over to milliarder euro (19,6 milliarder kroner) siden 2013.

Volkswagen og BMW selger tre av ti biler i Europa, og derfor er kartellvirksomheten ansett å ha hatt betydelig påvirkning på europeiske kunder, sier EU-kommisjonen.

Autoliv og TRW fikk redusert bøtene fordi de samarbeidet med EU-kommisjonen under granskingen av saken.

MANGE BØTER: EU-kommisjonens kartellbøter har rammet en rekke selskaper i bilbransjen de siste seks årene.

Foto: EU-kommisjonen

Her kan du lese mer om