VIL BLI NEST STØRST: NRK vil satse mer på nett

Til tross for storsatsing på nrk.no, er NRK-sjef Hans-Tore Bjerkaas fortsatt ikke fornøyd.

OVERRASKET: Hans-Tore Bjerkaas i NRK.
  • Jørn Pettersen
Publisert:

- Vi har som mål at at nrk.no skal være Norges nest største nettsted, og der er vi ikke enda, sier kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas til VG.

Også for NRK blir nettsatsingen viktigere og viktigere – ikke minst med tanke på å nå yngre brukergrupper for å opprettholde målet om at fire av fem nordmenn skal bruke minst ett av NRKs tilbud hver dag.

Fra 2008 til 2009 økte den daglige dekningen for nrk.no fra 20 til 26 prosent.

- Størst innholdsportal

- Vi er Norges største innholdsportal, og på nettet har vi fortsatt et vekstpotensial, fortsetter Bjerkaas som nå har sittet tre år som kringkastingssjef.

Likevel var det en godt fornøyd kringkastingssjef som i går presenterte Allmennkringkasterrapporten for 2009.

Dette er rapporten som NRK legger frem for myndigheter og Medietilsynet og som faktisk avgjør om han og resten av NRK gjorde jobben i 2009.

- 2009 var et bra år for NRK. Hver dag brukte 83 prosent av befolkningen et eller flere av NRKs tilbud mot 78 prosent i 2008, sier Bjerkaas.

Rekordår

Det var et rekordår for TV-seeingen, digitaliseringen av TV er fullført og alle norske husstander har tilgang på tre NRK-kanaler.

NRKs barnekanal, NRK Super, er blitt Norges største på sin sendeflate og i sin målgruppe, og den negative trenden for P1 er snudd.

- Når det gjelder nyheter på radio kommer vi til å satse mye mer på nyheter når det skjer, og gjerne bryte inn i programmene for å være mest mulig aktuelle, sier Bjerkaas.

Sjekk E24s nye sider for media

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. 3 av 4 betaler lisensen med glede

  2. NRK kutter nett-reklame

  3. Tror Dagbladet og Nettavisenkan tjene på NRKs reklamekutt

  4. NRK vil ha 183 millioner mer fra norske tv-seere

  5. NRK med knapt 50 millioner kroner i overskudd