En grandios tourer
Mercedes-Benz sin nye S-klasse Coupé er hinsides luksuriøs, en motorveimaskin som bør kjøres langt. Se video over.
Har du lyst til å vise omverdenen at du har rikelig med penger er denne bilen et utmerket valg. Det finnes knapt noen bil på markedet som oser konjunkturfri økonomi på et mer solid vis enn en Mercedes S500 Coupé.
Den er stor, men samtidig diskret. Lik en diger villa fri for søyler og karnapper. Det er en bil som skal ha rolige farger. Å bestille denne i rødt er som å stille i et internasjonalt toppmøte i gul dress. Bilen har og en ting som gjør den ekstra spesiell, det er en S-klasse med kun to dører.
Modellen het tidligere CL, men fra denne utgaven er det S-klasse-navnet som gjelder. De deler og mye teknikk, men coupeen har litt andre visuelle effekter utvendig. Både front og hekk er forskjellige, der særlig bakenden har et helt annet uttrykk, og den er lekker. Den gir den store bilen en elegant avrunding, med hele former og linjer, og et skilt som er plassert lavt.
Bilen er og noe kortere enn sitt søsken, dette merkes fremfor alt innvendig, og da spesielt i baksetene som ikke lenger er en diger sofa, men to stoler som ikke har all verdens benplass.
Overdådig
Fra førersetet er det derimot temmelig likt, og bra er det. For S-klassens dashbord er det raffeste luksusarrangementet man finner i dagens bilflora. Det er overdådig og stilig, som et tungt møblement i Skandinavisk design. Ekstremt ryddig og oversiktlig laget i lett svulstige materialer med stjerneklasse finish.
Mer bilstoff på E24 BIL
Det er rett og slett et vanvittig høyt nivå innvendig. Ingen andre biler, være seg Bentley eller Rolls-Royce klarer å matche dette. Det unike i S-klassen er at den virker gjennomført moderne, ikke bare som en kostbar miks av retro-detaljer og moderne teknikk.
(saken fortsetter under billedserien)
Allerede når man tar opp døren skjønner man at dette er en bil litt utenom det vanlige, det rammeløse vinduet er dobbelt, her er det ikke spart på noen ting. Følgen av en vindustykkelse i panserdivisjonen er en kupe som kan være helt bemerkelsesverdig stille. Legger man bilen i en pen marsjfart kan man høre flassen falle. Jeg kan ikke huske å ha sittet i en bil som stenger omverdenen ute på en så effektiv måte. Selv ikke en elbil er i nærheten. For her er det ikke engang antydning til hjulstøy. Det er nesten skummelt. Man kan se landskapet fyke forbi, men man er samtidig helt avsondret fra det.
En seniorbil
Bilen er helt fantastisk behagelig, setene kan stilles inn til minste detalj, med aircondition og massasje og alt av teknikk er logisk og lett å bruke. Det er en bil hvor man føler seg mer opplagt etter 100 mil enn før. En klassisk motorveimaskin.
Mercedes-Benz S-klasse: 40 år med luksus
Men man må ikke forledes til å tro at det er en sportsbil selv om den har to dører. På mindre og svingete veier er den utenfor sitt naturlige habitat. Den blir rent fysisk for stor og tung. Selve motoren har naturligvis mer enn nok krefter. De 455 hestekreftene har ikke noe problem med å flytte de over to tonnene i en rasende fart, men når veien blir som kokt spagetti blir man minnet på fysikktimene fra skolen. Uansett hvor sofistikert luftfjæringen er, så er massen for stor til at man kan ta svingene med skikkelig trøkk.
Se video øverst i saken
Den spiser ujevnheter i veien til frokost, lunsj og middag, men trenger samtidig mer armslag enn en rendyrket sportsbil. S500 Coupé er en bil for de lange og grandiose turene, for to. For det er en litt snurrig sjanger. Svær, men ikke særlig praktisk om man er flere to. Noe så enkelt som fravær av bakdører gjør det hele litt keitete, og som nevnt er ikke plassen bak helt tilfredsstillende for et voksent menneske.
Hvem denne bilen er tiltenkt kan man jo lure på. Jeg ser for meg at den naturlige kundegruppen er eldre par som en gang iblant har med seg barnebarna på tur. Skulle det stemme, vil jeg anbefale dem å gå for et noe mørkere skinninteriør enn det vi hadde i testbilen.
Les også: