– Nordea vil saksøke Volkswagen

Nordea-forvaltere mener kundene ikke bør svi for dieseljuks.

GÅR RETTENS VEI: Nordea Asset Management skal ha besluttet å saksøke bilprodusenten Volkswagen som følge av utslippsjukset.

Suzanne Plunkett
  • John Thomas Aarø
Publisert:

Søndag morgen skrev den amerikanske avisen Financial Times at kapitalforvalterne i Nordens største bank, Nordea, hadde bekreftet at de vil gå til sak mot bilprodusenten.

– Investorene i våre fond bør ikke bære kostnaden av Volkswagens svindel, sier sjef for ansvarlige investeringer Sasja Beslik i Nordea Asset Management til Financial Times.

Overfor E24 er ikke Beslik like bekreftende på om storbanken vil gå rettens vei.

– Å gå til sak mot Volkswagen er selvfølgelig et alternativ i kjølvannet av det som har skjedd. Men vi er enda i planleggingsfasen, og har ikke bestemt oss for konkret hva som vil skje. Vi ser på muligheter og evaluerer hva som er rett for oss å gjøre for å beskytte våre kunder, sier Beslik til E24.

Les også

Volkswagen kaller tilbake 147.139 biler i Norge

Vektet seg ned

Etter at det omfattende utslippsjukset ble kjent, falt Volkswagen-aksjen kraftig på Frankfurt-børsen.

Aksjekursen er nå om lag 40 prosent lavere enn den var før skandalen var et faktum i september. Så langt i år er aksjekursen nesten halvert.

Sjef for ansvarlige investeringer Sasja Beslik i Nordea Asset Management

Håkan Flank

Financial Times skriver at Nordea Asset Management i sine po hadde rundt en halv millioner VW-aksjer, tilsvarende rundt 80 millioner euro, da dieselskandalen brøt ut.

Nordea har siden kvittet seg med 90 prosent av aksjene.

Første av mange?

Den nordiske storbanken kan bli den første av flere forvaltere som velger å gå rettens vei.

Det hollandske pensjonsfondet APG, som forvalter rundt 400 milliarder euro, opplyser til Financial Times at det ikke utelukker søksmål mot bilgiganten.

I tillegg skriver avisen at flere andre institusjonelle investorer vurderer å gå til sak.

Les også

Volkswagen er fortsatt Norges desidert mest solgte bilmerke

Store summer

Det er usikkerhet hvor store bøter og utgifter bilgiganten vil få som følge av triksingen.

Flere har tatt til orde at Volkswagens dieseljuks kommer til å koste mellom 15 og 20 milliarder euro, som tilsvarer over 180 milliarder kroner.

Finansanalytikerne i Credit Suisse estimerte i oktober kostnadene til et sted mellom 23 og 78 milliarder euro. Volkswagen satte tidlig i prosessen av 6,5 milliarder euro, for å dekke nødvendig service og for å vinne tilliten til kundene tilbake.

Skandalen vokser

Men det kan bli tøffere:

Ytterligere 800.000 biler kan være rammet og selskapet frykter at kostnadene kan øke med neste 20 milliarder kroner i forhold til hva de tidligere har anslått.

Volkswagen-aksjen falt hele 8,8 prosent fra start på Frankfurt-børsen onsdag, som følge av nyheten.

Frem til nå har skandalen kun omfattet selskapets dieselbiler, fordi det er jukset med utslippsnivåene av NOx, nitrogenoksider. Nå mistenker imidlertid selskapet at det også er uregelmessigheter knyttet til CO₂-utslippene.

Tidligere har Volkswagen anslått at 11 millioner biler må tilbakekalles verden over.

Dette er ikke første gang det varsles om gruppesøksmål mot Volkswagen.

Les også

Porsche stopper salget av Cayenne i USA

Les også

Ytterligere 800.000 VW-biler kan være rammet

Les også

Amerikanske myndigheter: Volkswagen jukset også med større biler

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Volkswagen

Flere artikler

  1. Krever Müllers avgang

  2. Volkswagen-sjef: – Vi har «driti» oss ut fullstendig

  3. Oljefondet blir med på Volkswagen-søksmål

  4. Dette kan Volkswagen-skandalen koste

  5. Volkswagen-kundene raser - Vil ha pengene tilbake