Solvik-Olsen vil sjekke andre bilmerker

Ketil Solvik-Olsen sier til DN at han vil sjekke andre bilmerker i forbindelse med dieseljukset.

FLERE UNDER LUPEN: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ønsker å finne ut om flere bilprodusenter har fusket med utslippet.

Jon Olav Nesvold
Publisert:,

Solvik-Olsen sier det ikke ligger noen mistanke til grunn for at han nå også vil ettergå andre bilmerker i tillegg til Volkswagen for dieseljuks.

– Jeg vil tro at bilprodusentene synes det er greit å bli frikjent fremfor å ha mistankene hengende over seg, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til DN.

Han sier de har en løpende dialog med Volkswagen-importør Harald A. Møller.

– Målet er at bilkundene ikke skal bli skadelidende her. De har kjøpt i god tro, og vi vil ta denne saken med importøren som igjen må ta dette videre med Volkswagen, sier Solvik-Olsen.

Onsdag sa han at det var aktuelt med sanksjoner overfor Volkswagen.

– Når noen har jukset og lurt folk, er det helt naturlig at det kommer sanksjoner.

Samme dag gikk Harald A Møller AS, som importerer biler fra Volkswagen-konsernet i Norge, ut og opplyste om at 147.139 biler står i fare for å bli tilbakekalt som følge av dieselskandalen til den tyske bilprodusenten.

Slik fordeler bilene seg:

Volkswagen personbiler: 77.580

Audi: 27.649

Skoda: 19.947

Volkswagen nyttekjøretøy: 21.963

Det skal være 191 usolgte biler med den berørte motoren i Norge, og importøren kommer ikke til å selge disse før motoren er oppgradert.

Tidsfrist

Volkswagen har fått en frist til frem til 7. oktober med å presentere en handlingsplan.

Terje Male, administrerende direktør i Harald A. Møller AS, sier at 60 prosent av bilene som vil bli tilbakekalt vil trenge en programvareoppgradering. De resterende 40 prosent vil trenge denne oppgraderingen, samt et bytte av en del. Disse tallene gjelder altså for Skoda, Audi og Volkswagen.

Informasjonssjef i Volkswagen, Anita Svanes, sa onsdag til E24 at det ennå ikke er avklart hva oppgraderingen innebærer.

– Hva som ligger i de to oppgraderingene vet ikke vi ennå. Volkswagen skal legge frem en handlingsplan innen 7. oktober.

Totalt skal dieseljukset omfatte 11 millioner biler på verdensbasis.

Det er motortypen EA189 som ifølge Volkswagen inneholder programvaren som omgår utslippstestene. Nyere dieselmodeller som er bygget for å etterleve det nye Euro 6-regelverket skal ikke ha denne programvaren. Bensinbiler er heller ikke rammet, siden de ikke slipper ut i nærheten av like mye NOx (nitrogenoksider) som dieselbiler.

Les også

Sverige kan komme til å kreve utslippserstatning av Volkswagen

Les også

Eksperter: VW-kunder kan ha krav på kompensasjon

Les også

Volkswagen og Audi fratas miljøpriser

Her kan du lese mer om