Nå skal Spetalen bygge motorvei

Øystein Stray Spetalen slår seg sammen med blant andre Ole Enger – og har tatt initiativ til et nytt selskap som har som mål å bli blant Norges ledende på veibygging.

SATSER PÅ VEI: Fra venstre: Tom Eikså - leder for TT Anlegg, Albert Kr. Hæhre - leder for Hæhre Entreprenør og Rune Isachsen leder for Isachsen Gruppen. Bak er Ole Enger, som vil bli arbeidende styreleder i selskapet og Øystein Stray Spetalen.
Publisert:

– Vei, jernbane og samferdsel i Norge, det er et fullstendig underinvestert marked. Her er behovet for investeringer så enorme, sier Øystein Stray Spetalen til E24.

Investoren går nå sammen med tidligere sjef i solenergiselskapet REC, Ole Enger, og de tre entreprenørselskapene Hæhre, Isachsen og TT.

Stray Spetalen og Enger samarbeidet også i REC, hvor førstnevnte lenge var tungt inne på eiersiden.

Nå blir Stray-Spetalen med på eiersiden i det nye selskapet – som blir et helnorsk entreprenørselskap innen samferdsel. Enger vil være arbeidende styreleder.

Noe av bakgrunnen for at Spetalen velger å investere i et veibyggingsselskap er at han mener det nå er politisk vilje til å satse på veibygging, og at det skal investeres flere hundre milliarder i vei og jernbane de neste ti årene.

– Nå er det tverrpolitisk enighet om at infrastrukturutbygging er viktig. Det man også forstår er at infrastruktur skaper desentralisering, for å ha lokalsamfunnene, lokale bedrifter og lokalt næringsliv så må du ha infrastruktur – det er det endelig blitt tverrpolitisk enighet om, sier Spetalen.

– Vi gjør dette for å tilpasse oss det markedet vi ser kommer, tilføyer Enger.

Les også

Solvik-Olsen vil unngå nye køer ved Smestad

Må ha størrelse

Et viktig rasjonale for at de tre selskapene nå går sammen, er at veiprosjektene som vil komme fremover er så store at det er viktig at selskapet er av en viss størrelse for å kunne konkurrere om storkontraktene.

Og den samlede gruppen vil få en relativt imponerende maskinpark:

270 gravemaskiner, 140 dumpere, 53 borerigger, 212 lastebiler, 46 valser, 15

veihøvler, 19 knuseverk, 11 sikteverk, 868 biler og en komplett tunnelavdeling.

– Maskinparken har en snittalder på bare 2,5 år og gjenskaffelsesverdien på den er nærmere fire milliarder kroner, sier Spetalen.

– Du har ingen historikk som investor i vei og samferdsel hvorfor velger du å gå inn i denne sektoren?

– Når man investerer ser man etter hvor det er vekst i markedet, det primære du ser etter i tillegg til det, det er folk. Går du inn i et marked med vekst og flinke folk så har du gode muligheter til å gjøre det bra.

Les også

Over 20 milliarder bompengekroner foreslått siste år

Spetalen peker på at investeringene i samferdsel er beregnet til å være ti ganger så store i perioden 2015–2025 sammenlignet med perioden 1998–2008.

Albert Kr. Hæhre, leder for Hæhre Entreprenør, peker på etableringen av regjeringens veiselskap som en viktig faktor.

– I og med at veiselskapet er etablert er det grunn til anta at de neste åtte-ti årene vil være ganske intense, sier Hæhre.

Spetalen roser partnerne

Spetalen gjentar flere ganger viktigheten av flinke folk og han mener å ha funnet sine i Hæhre, Isachsen og Eikså, lederne av de tre selskapene. Alle har vært med på å bygge opp sine selskaper fra bunnen av.

Isachsen var eksempelvis 20 år da han startet med en lastebil tilbake i 1986.

(saken fortsetter under bildet.)

PROFILERT: Øystein Stray-Spetalen er blant Norges mest omtalte forretningsmenn. Her ankommer han Jan Fredrik Karlsen 40-årsdag. sammen med kona Charlotte (ytterst t.h) og tidligere fotballspiller Jan Åge Fjørtoft (t.v) og hans kone Marianne (midten).

– Det viktige er de tre som sitter her. Alle de som har fått til, de har ikke lest en bok på et universitet og satt i gang, de har begynt der nede, enten det er Fredriksen, Røkke, Bill Gates eller Steve Jobs, sier Spetalen.

– Om du reiser til disse gutta her, så sitter ikke de på Aker Brygge eller Lysaker i kontorer til 4.000 kvadratmeteren, fortsetter han og viser til selskapene har sine hovedkontorer i Mandal, Mjøndalen og Vikersund.

Les også:

Les også

Spetalens oljekonsulenter ansetter i nedgangstider: Posisjonerer seg for vindkraftboom

Hæhre, Isachsen og TT vil fortsette å operere som selvstendige selskaper i den nye konsernstrukturen, som per nå ikke har fått et formelt navn.

– Vi tror veldig på desentral drift, sier Enger.

– Kompetansen ligger i lokalmiljøene, der ligger kompetansen og den skal ikke flyttes eller sentraliseres – den skal fortsatt ligge lokalt, sier Spetalen.

Spetalen understreker også at det er et helnorsk alternativ og ikke har innleie av utenlandsk arbeidskraft.

– Investert flere hundre millioner

Partene hadde den første kontakten så sent som rundt påske og signerte i dag avtalen.

– Hvor mye investerer du i selskapet?

– Jeg har gått inn med et betydelig beløp, svarer Spetalen.

Les også

Spetalen satser 300 mill. på at hydrogenbil-markedet skal ta av

– Noen hundre millioner?

– Jeg vil ikke si hvor mye det er nøyaktig, men ja flere hundre millioner er nok rett å si.

Selskapene, som samlet har 1.500 ansatte, omsatte i fjor for over 4 milliarder kroner og i 2016 ventes omsetningen å overstige fem milliarder kroner.

– Med ytterligere oppkjøp og vekst vil dette være doblet i løpet av to tre år, sier Spetalen.

– Per nå har vi kapasitet til å bygge 50 kilometer med firefelts motorvei i året.

Les også

Spetalen krever over 660.000 kroner etter bryggekrangel

Også Enger har investert penger i selskapet. Enger og Spetalen fant tonen da Spetalen kom inn på eiersiden i REC der Enger var konsernsjef og senere styreleder for REC Solar.

Enger lyktes så å selge REC Solar til Bluestar Elkem – noe som sørget for en pen gevinst på Spetalens solinvestering.

– Ja, vi har fått det til å gli. Vi fikk noe ut at det. Så få vi håpe at det går bra her også. Det er et bedre utgangspunkt her, sier Enger.

– Det er et lettere utgangspunkt vil jeg si, legger Spetalen til.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om